• alltvarupptaget

Vad tycker ni egentligen om ridskolor? Lång

Hej, Vad tycker ni egentligen om att hästar står på ridskolor? Vet inte hur det är på alla andra ridskolor men den vi har här tycker jag bara är hemsk! (var där på ridläger en gång när jag var liten och sen sommarjobbade jag där). Själv har jag bara gått på privat ridskola med egen häst när jag var liten. Och nu rider jag hemma. Men att se hästarna på ridskolan gör ont i hjärtat på mig, dom går alltid i samma hage. En ganska liten hage med sand i , så dom får inget att äta under tiden dom är ute , från ca 8-13. Och sen måste dom gå på lektioner varje dag, och nästan alltid med olika ryttare, vilket oftast är okunniga barn. Tycker det borde vara hemskt för en häst att få olika ryttare så ofta och då dom oftast inte kan rida ett skit. Visst är dom där för att lära sig, men hästarna kommer ju aldrig kunna känna sig trygga och lita på sina ryttare då dom aldrig får samma. Och får utstå mycket drag i munnen å sparkar med skänklarna osv.. Och sen på sommaren blir dom skickade på bete, där dom får äta upp sig under några månader och sen snabbt in i lektionslivet igen. Känns inte bra. 

• Svar på tråden Vad tycker ni egentligen om ridskolor? Lång
  • falukorv

Upplägget för ridskolor och några ryttare om dagen vore nog ingen katastrof för hästarna om de som drev ridskolorna lärde eleverna rätt från början. Tyvärr är det ju sällan så utan man lär sig lite halvdant, får hoppa innan man kan styra och lära sig att slå hästen när den gör fel.

Utevistelse, hagar, utfodring och utrustning är ofta undermålig och många hästar går med fysiska (och psykiska) problem alldeles för länge medan både personal och elever struntar i det.

Så, nej jag är inte så förtjust i ridskolor och mår dåligt av att se hur hästarna sköts och mår, men en ridskola skulle kunna vara jättebra OM man skötte allting på ett bra sätt.

• Sisisisi

Min ridskola är fantastisk! Alla hästar har box, de är ute så mycket som möjligt i stora fina hagar, de har fri tillgång på hösilage i slowfeedingnät. De går såklart lektioner med både nybörjare och vana ryttare, det är ju deras jobb. Men variationen är stor och hästarna är väldigt glada och nöjda. Om en häst inte trivs som ridskolehäst så säljs den vidare, ofta till en elev. En av ägarna är dessutom veterinär och är väldigt noga med att hästarna inte går runt med skador.

Men jag har sett dåliga ridskolor under mina år så jag vet precis vad du menar.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • alltvarupptaget
    falukorv skrev 2014-12-03 06:49:47 följande:

Upplägget för ridskolor och några ryttare om dagen vore nog ingen katastrof för hästarna om de som drev ridskolorna lärde eleverna rätt från början. Tyvärr är det ju sällan så utan man lär sig lite halvdant, får hoppa innan man kan styra och lära sig att slå hästen när den gör fel.

Utevistelse, hagar, utfodring och utrustning är ofta undermålig och många hästar går med fysiska (och psykiska) problem alldeles för länge medan både personal och elever struntar i det.

Så, nej jag är inte så förtjust i ridskolor och mår dåligt av att se hur hästarna sköts och mår, men en ridskola skulle kunna vara jättebra OM man skötte allting på ett bra sätt.

Ja precis! hade en kompis som red där när vi va yngre. och sen när hon kom hem och fick rida ut med mig så slog hon hästen när han blev skrämd för något, så ja frågade vadfan hon höll på med å då hade hon fått lära sig det på ridskolan. liksom vafan är inte det sunt förnuft att man inte kan bestraffa när dom blir rädda? ._.  
  • alltvarupptaget
    Sisisisi skrev 2014-12-03 08:59:08 följande:

Min ridskola är fantastisk! Alla hästar har box, de är ute så mycket som möjligt i stora fina hagar, de har fri tillgång på hösilage i slowfeedingnät. De går såklart lektioner med både nybörjare och vana ryttare, det är ju deras jobb. Men variationen är stor och hästarna är väldigt glada och nöjda. Om en häst inte trivs som ridskolehäst så säljs den vidare, ofta till en elev. En av ägarna är dessutom veterinär och är väldigt noga med att hästarna inte går runt med skador.

Men jag har sett dåliga ridskolor under mina år så jag vet precis vad du menar.

Okej men det låter ju mycket bättre :) bra att alltid ha en veterinär till hands! Jo men känns ändå som att dom kanske inte märker att hästen inte trivs, utan bestraffar den för att den beter sig illa. Här verkar dom avliva hästarna istället för att sälja :( dom avlivade den jag hade på ridlägret för att han fick en spricka i hoven liksom.. 
  • Majsan70

Det finns bra ridskolor och det finns dåliga. Precis som det finns med övriga stall och hästägare. Alla har inte tillgång till enorma hagar tyvärr, alla hästar kan inte stå på gräs osv osv. 
    De ridskolor jag känner till har bra koll på sina hästar och är nog med hur de rids, hur de sätts igång o hur och vad de lär ut till eleverna. 

Olika ryttare är inte per automatik dåligt för en häst. Och många gånger anpassas det vilken typ av lektioner de olika hästarna går på.

Båda mina döttrar har egna hästar, men den ena dottern tränar på ridskolan som ligger i närheten och de hästarna tas om hand på allra bästa sätt och där finns hela tiden en tanke bakom varje lektion som varje häst går med på. 

Även privathästar går på små ytor och skickas iväg på bete kan ju vara bra att tänka på.  Jag är glad och tacksam över att det finns ridskolor och skulle jag nån gång stöta på en ridskola med dålig hästhållning, ja då hade jag anmält detta. 

• sassandra

Har tidigare jobbat på ridskola. Hästarna hade stora hagar, mycket utevistelse, gick 2 lektioner om dagen fem dagar i veckan och ibland turridning också. Ridlärarna var noga med att säga till på skarpen om någon inte behandlade hästarna bra och då gjorde de inte om det. Vi red även igenom hästarna med jämna mellanrum för att friska upp minnet och för att vidareutbilda. Var en verksamhet med ca 50 hästar. Var det någon häst som tröttnade på verksamheten så såldes de direkt om de inte var dags att pensioneras. Pensionerades de så fick de göra det som de själva tyckte om, till exempel om de inte ville bli ridna så behövde de inte det och gillade de att bli ridna så red vi dem när vi hade tid och då bara lättare pass men ändå så att de skulle tycka att det var roligt.

Är dock få ridskolor som har det så tyvärr.

• sextiotalist

Den ridskolan jag red på var jättebra.

Hästarna var välutbildade, gick i hage varje dag. Alla hästar hade minst en vilodag. Ings krävande lektioner efter varandra (hästarna vilar när nybörjare rider)

Ett bra betyg är väl när en häst blir trevligare och mer positiv efter den kom till ridskolan och att flera hästar blev över 25 innan de pensionerades

Svar på tråden Vad tycker ni egentligen om ridskolor? Lång