Anonym (TS) skrev 2014-12-03 00:55:06 följande:
Menar du förresten att om ett barn då blir anmält till soc att båda föräldrarna utreds? För det försäkrade de mig om när det hände att det inte hade någonting med mig att göra överhuvudtaget och att det var pappan som skulle utredas.
Ja, hela barnets livssituation utreds. Och det inkluderar självklart båda föräldrarna.
Din sambo må vara en dålig förälder på grund av sitt missbruk men man skulle även kunna säga det om dig som inte skyddar barnen från det missbruket.
Vid en eventuell separation ska det som enligt sambolagen räknas till den gemensamma samboegendomen delas lika mellan parterna. Den gemensamma bostaden räknas också till samboegendomen OM den införskaffats för gemensamt bruk. Det innebär i så fall att bostaden ska delas lika om det handlar om en bostadsrätt eller villa. Om det handlar om en hyresrätt tillfaller bostaden den som har störst behov av den, oftast den som har barn. Om parterna inte kommer överens om hur samboegendomen ska delas kan den ena eller båda ansöka om bodelning hos tingsrätten. Tingsrätten utser då en bodelningsförrättare som då träder in och fattar alla beslut gällande delningen av samboegendomen.
Du behöver inte din sambos godkännande för att separera. Om det beslutas vid bodelning att bostaden ska tillfalla dig så har han inget val förutom att flytta. I värsta fall kan du i så fall ansöka om hjälp hos kronofogden för att få honom vräkt och avhyst.
Jag antar att barnen mestadels skulle bo hos dig efter en separation på grund av din sambos missbruk tror jag att bostaden skulle tillfalla dig. Särskilt om du har skulder och därmed svårare att hitta en ny bostad.
Tänk på att din sambos missbruk behöver vara dokumenterat hos myndigheterna för att du ska få boendet. Därför kan det vara bra att socialtjänsten startar en utredning. Förhoppningsvis kan ni alla också få hjälp.
Jag tror att du sitter i en jättesvår situation som det är svårt att ta sig ut ur på egen hand. Därför tror jag att du skulle behöva typ en kurator som kan ge dig både känslomässigt stöd och rådgivning om rent praktiska saker. Såna finns på alla vårdcentraler.