240-dagars regeln
Hej!
Jag har läst på en del om regeln i sig men är lite fundersam då min sambo som nu har blivit gravid blev precis provanställd. Så jag undrar lite på hur ni ser på situationen som vi nu räknar med kommer att bli på håret.
Jag ska försöka att förklara så tydligt som möjligt.
Födseln beräknas just nu att bli den 26e maj 2016 och enligt er hemsida så ska man i så fall ha jobbat sedan 28e september. Det som nu hände var att hon började jobba den 29e september och detta vara i 3-4 dagar och därefter blev hennes handledare sjuk och sjukskrev sig. Hon fick börja igen den 13e oktober och sedan dess har hon då jobbat och det blev även den 13e som blev inskrivet på anställningskontraktet.
Så jag är lite nyfiken på vilket datum ni kommer att börja räkna ifrån vid en sådan här situation. Kan tillägga att arbetsgivaren självklart betalade ut lön för de första dagarna hon jobbade.
Sedan undrar jag om nu min sambo får fortsätta att jobba efter provanställningen men behöver sjukskriva pga graviditeten innan barnet kommer, kommer detta att påverka möjligheten att få lönebaserad föräldrapenning som gör att hon måste jobba ända fram till förlossningen eller kommer även dessa dagar att räknas in?
Hoppas att jag var tillräckligt tydlig.
Tack på förhand.