Anonym (Matilda) skrev 2014-12-03 09:26:45 följande:
Jag har dålig andedräkt pga detriusproppar som ansamlats i halsmandlarnas håligheter (mina är ganska gropiga). Jag mår jättedåligt av detta då jag är en extremt hygienisk person som avskyr att lukta illa. Har bett om att få mandlarna bortopererade, men läkarna vill inte göra det.
Nu vet jag inte vad jag ska göra, för jag lider verkligen av detta. Jag skrapar själv med en pincett där i håligheterna men lyckas inte då bort allt äckel. Borstar där två gånger om dagen, tuggar tuggummi konstant (trots att jag blir dålig i magen av tuggummi).
Kan nån råda mig vad jag ska göra åt detta?
Jag lider med dig ts och jag har samma problem. Jag använder tandtråd med tandkräm på för varje gång jag stryker den mellan tänderna, borstar tänderna tre till fyra ggr om dagen, skrapar tungan och så långt bak och ner i halsen som det bara går utan att jag klöks. Tuggar tuggummi konstant, som har lett till att mina hungersignaler har slåtts ut. Inget hjälper, jo för stunden men det blir inte bestående. Jag luktar verkligen dött ur munnen och det är skapligt trist. Men jag har lärt mig nu efter dryga fyrtio år på jorden att vissa saker kan man förebygga så gott det går och resten får man lära sig leva med.
Hoppas du får din operation. Kramar!