• Anonym (Jobbigt)

Jag trivs inte på nya jobbet, vad ska jag göra?

Jag började på en ny arbetsplats i oktober och det känns som jag börjar komma in i arbetsuppgifterna nu. Jag har aldrig arbetat med det här tidigare, men det har ändå förväntas att jag ska kunna allt från början. Det är bara en person som faktiskt har försökt visa hur man utför vissa delar i arbetet, resten tror att man kan allt från början och blir sura om man inte kan.

Det är så himla mycket skitsnack på jobbet så jag trivs egentligen inte alls. Alla snackar skit om alla och man vet inte alls vem man kan lita på. Gör jag något fel när A ser så kan jag vara rätt säker på att B, C och D vet om det dagen därpå. Jag märkte redan de första dagarna att stämningen var usel, och det känns som det bara blir värre och värre.

Häromdagen var jag trött, hängig och kände mig inte på så himla bra humör så när två personer stod och gnällde och skällde i en kvart om en sak jag hade gjort (jag hade skurit upp grönsaker så det skulle finnas till em-skiftet, men de tyckte det blev för tjocka skivor) så sa jag ifrån, något jag brukar vara väldigt dålig på i vanliga fall.  Jag sa åt dom att dom kunde göra det själva om det nu blev så himla dåligt. Sen gick jag därifrån och började grina. Vet egentligen inte varför, tror det kan ha berott på att jag var så trött.
    När jag kom tillbaks blev vi sams och allt blev bra igen.

Men igår betedde sig alla på arbetsplatsen riktigt märkligt mot mig, de var snäsiga och irriterade och vissa hälsade inte ens när jag kom dit. Den enda som pratade med mig var hon som jag hade en dispyt med. Senare fick jag veta att en av de andra som var där den dagen (som inte ens hade sett vad som hade hänt mer än att jag rusade därifrån) hade gått och berättat för resten av personalen vad jag hade gjort och har säkert även pratat om hur fjantig jag var som hade grinat för det där lilla! Så nu vet alla hennes version av vad som har hänt och tror på henne rakt av. Kul!

Bortsett från det så är arbetsledaren oftast irriterad och fäller elaka kommentarer så fort man tilltalar henne. En av tjejerna står och viskar eller pratar väldigt tyst med en utvald person varje dag och tystnar så fort man kommer i närheten. Bara det bidrar till dålig stämning tycker jag. Och som sagt alla snackar skit om alla

Nu har jag börjat söka andra jobb, men det finns inte så mycket här omkring. Jag har ont i magen varje dag när jag ska till jobbet på grund av den dåliga stämningen. Enda anledningen till att jag går dit varje dag är för lönen.
    Jag har inte varit med om något värre!

Vad kan jag göra för att det ska bli bättre?

• Svar på tråden Jag trivs inte på nya jobbet, vad ska jag göra?
  • Fundersam02

Tyvärr tror jag inte att det finns så mycket att göra om t.o.m. arbetsledaren är otrevlig. Dålig stämning är jättesvårt att komma till rätta med. Det krävs att flera vill ha en förändring och det verkar ju inte så.

Om jag var du skulle jag söka nytt jobb och försöka stå ut så gott det går under tiden.

• Ellie89

Söka nytt jobb och helt enkelt stå ut tills du hittar ett nytt. Vet att det suger när man inte trivs på sitt jobb, men se det som nån slags "erfarenhet" och som sagt, jobba tills du hittar ett annat. Du kommer va glad sen att du stått ut när du hittat annat jobb, för man måste ju jobba för att få pengar å kunna försörja sig själv.. Finns det ingen chef du kan prata med om detta?

Svar på tråden Jag trivs inte på nya jobbet, vad ska jag göra?