• majja83

järn injektion någon som fått de?

Hej mitt Hb ligger lite lågt ligger på 110 sist jag kollade för 2 veckor sen. känner att de är på väg ner mer för orken å tröttheten har slagit till ordentligt samt att jag är svimfärdig så fort ja är uppe på benen..

Kan inte äta järntabletter då jag inte tål dom och blutensamt går inte heller då jag är gbp opad. Och dumpar på de.

Fick komma till specialmödravården den 27 nov få bestämde vi att jag ev skulle få injektion när jag kom på rul så jag skrev på mina vårdkontakter och fick bara svaret att jag ska ta kontakt med bm och börja med järntabletterna Men hallå kan ju inte!!!

Undrar bara om de finns nån mer där ute som är i samma situation eller varit med om att få järn på de viset

• Svar på tråden järn injektion någon som fått de?
  • majja83
    Tines skrev 2014-12-03 15:27:22 följande:

Jag fick järn via dropp och det var det bästa jag nånsin fått! 

Vet du va ditt Hb låg då? Mitt ligger på 110 men som sagt är på väg ner å mina depåer är snart slut sa dom den 27 nov. Så tycker jag borde kunna få de snart. Är helt slut på jobbet jobbar som personlig assistent så de är ju ett krävande jobb oxå.
  • majja83
    LillaJag06 skrev 2014-12-03 15:50:41 följande:

Jag fick 5 injektioner i v36, varannan dag ungefär. Mitt GB låg på 80

Kände du nån skillnad? Jag hoppas att man känner skillnad rätt så snabbt när man får dropp eller spruta.
  • majja83

Var å tog nya prover i dag visade sig att de har sjunkit igen till 95 och depåerna ligger på 7. Så nu ska jag få injektion förhoppningsvis nästan vecka så nu hoppas jag att de vänder

• Mymlisen

Är också GBP-opad och gravid i v 31. Håller precis på att avsluta en kur med järninjektioner, hade som lägst 7 i depå och 105 på stick i fingret värdet. Fick 12 doser ordinerat och mina värden var efter 6:e gången 79 och 129. Skulle dock avsluta kuren ändå, så får den 12:e imorgon och nya prover om några veckor.

Hoppas du får injektioner du med, verkar ju inte vara helt ovanligt att vi opade inte tar upp järntabletter ordentligt.

Känner mig för övrigt betydligt piggare nu, så det gör ju skillnad helt klart.

• majja83
    Mymlisen skrev 2014-12-04 21:22:47 följande:

Är också GBP-opad och gravid i v 31. Håller precis på att avsluta en kur med järninjektioner, hade som lägst 7 i depå och 105 på stick i fingret värdet. Fick 12 doser ordinerat och mina värden var efter 6:e gången 79 och 129. Skulle dock avsluta kuren ändå, så får den 12:e imorgon och nya prover om några veckor.

Hoppas du får injektioner du med, verkar ju inte vara helt ovanligt att vi opade inte tar upp järntabletter ordentligt.

Känner mig för övrigt betydligt piggare nu, så det gör ju skillnad helt klart.

Skönt hör en till som får de. En fråga gör de ont att få injektionen? Vet dock inte hur länge å hur ofta jag ska få ta dessa. Får se när jag hämtar ut injektionen hur många gånger jag får hämta ut. Har de gått bra annars under graviditeten?
  • Sara787

Jag fick men efter förlossning pga blodbrist via dropp. Hade ett blodvärde på 68 trots 4 påsar blod

Men jag tror att det gjorde susen

• Mymlisen
    majja83 skrev 2014-12-05 08:50:46 följande:

Skönt hör en till som får de. En fråga gör de ont att få injektionen? Vet dock inte hur länge å hur ofta jag ska få ta dessa. Får se när jag hämtar ut injektionen hur många gånger jag får hämta ut. Har de gått bra annars under graviditeten?

Gör inte ondare än vanligt, typ blodprov och sånt. Beror ju på hur duktig den som sticker är, men själva droppet gör inte ont. Jag fick tre gånger i veckan i fyra veckor, var rätt öm i armvecken på slutet, så rekommenderar att man kanske inte tar det fullt så tätt inpå. Men det där brukar sköterskorna vara duktiga på att bedöma, så lyssna på dem.

Annars har jag haft endel problem med mycket sammandragningar och har hunnit med tre antibiotikakurer, men det är ju av andra orsaker än operationen. Just nu är det bara bra faktiskt, förutom foglossning, men den är överkomlig jämfört med det andra.

Hur går det för dig?
  • majja83
    Mymlisen skrev 2014-12-09 23:28:19 följande:

Gör inte ondare än vanligt, typ blodprov och sånt. Beror ju på hur duktig den som sticker är, men själva droppet gör inte ont. Jag fick tre gånger i veckan i fyra veckor, var rätt öm i armvecken på slutet, så rekommenderar att man kanske inte tar det fullt så tätt inpå. Men det där brukar sköterskorna vara duktiga på att bedöma, så lyssna på dem.

Annars har jag haft endel problem med mycket sammandragningar och har hunnit med tre antibiotikakurer, men det är ju av andra orsaker än operationen. Just nu är det bara bra faktiskt, förutom foglossning, men den är överkomlig jämfört med det andra.

Hur går det för dig?

Jag du jag håller på å bryter I hop helt ärligt för nu har dom på spec. Mvc bestämt att vänta med mina spruter för dom anser inte att mina värden är så låga å att jag klarar av att vänta efter rul som jag tur har nästa onsdag den 17 så ska jag träffa min bm den 22 för att ta ett nytt Hb sen utgår dom från de om jag ska få något eller inte... så just nu är ja helt förkrossad för jag orkar inte för något alls försöker jobba men känner att de är på vippen att jag ska klara de, tycker mest synd om dom hemma sambon å dottern för jag orkar inte med dom när jag har jobbat så frågan är om jag ska sjukskriva mig tills dom vet hur de ska bli. Men hoppas på nå under så allt blir bra...
  • Mymlisen
    majja83 skrev 2014-12-11 10:02:29 följande:
    Jag du jag håller på å bryter I hop helt ärligt för nu har dom på spec. Mvc bestämt att vänta med mina spruter för dom anser inte att mina värden är så låga å att jag klarar av att vänta efter rul som jag tur har nästa onsdag den 17 så ska jag träffa min bm den 22 för att ta ett nytt Hb sen utgår dom från de om jag ska få något eller inte... så just nu är ja helt förkrossad för jag orkar inte för något alls försöker jobba men känner att de är på vippen att jag ska klara de, tycker mest synd om dom hemma sambon å dottern för jag orkar inte med dom när jag har jobbat så frågan är om jag ska sjukskriva mig tills dom vet hur de ska bli. Men hoppas på nå under så allt blir bra...
    Låter inte alls roligt, vet hur du känner dig.
    Kan väl ifs förstå läkarna till viss del, Venofer är ju inte helt riskfritt under graviditeten, men å andra sidan är det ju inte bra att ha för låga järnnivåer heller.
    Sjukskrivning är ju ett alternativ, frågan är ju bara hur läkarna ställer sig till det. Kanske kan sjukskriva dig en vecka i alla fall utan intyg?
    Hur pass förstående sambo har du? Det underlättar ju ganska mycket om man slipper ställa sig och städa/tvätta/laga mat när man är helt slut efter jobbet. Kan han kanske göra merparten hemma ettag framöver?
    Skickar styrkekramar!
  • Gathenhielm

Han vakten i X-Men 2 får ju en järninjektion i arslet. 

Sen drar Ian McKellen ut järnet ur kroppen på honom med ett magnetfält.

Så om du får injektionen, håll dig borta från Gandalf.

Reasons... we all have them, at times.
  • majja83
    Mymlisen skrev 2014-12-11 12:43:04 följande:

Låter inte alls roligt, vet hur du känner dig.

Kan väl ifs förstå läkarna till viss del, Venofer är ju inte helt riskfritt under graviditeten, men å andra sidan är det ju inte bra att ha för låga järnnivåer heller.

Sjukskrivning är ju ett alternativ, frågan är ju bara hur läkarna ställer sig till det. Kanske kan sjukskriva dig en vecka i alla fall utan intyg?

Hur pass förstående sambo har du? Det underlättar ju ganska mycket om man slipper ställa sig och städa/tvätta/laga mat när man är helt slut efter jobbet. Kan han kanske göra merparten hemma ettag framöver?

Skickar styrkekramar!

Sambon är väldigt förståelig han ser att jag inte mår bra så han låter mig verkligen vila dom dagarna jag är helt slut.

Sjukskrivning en vecka till att börja med men min bm trodde inte de skulle va nå problem för mig att bli sjukskriven pga av de jobb jag har. Är personlig assistent så har ju ett ansvar för en till person när jag jobbar å de är verkligen påfrestande... men nu är jag ledig under helgen så ska verkligen fundera hur jag vill.

Läkaren på spec.mvc sa frösta gången att om inte värdena sjuker mer så väntar vi till v 20 för injektion men är de så att du behöver tidigare så ger vi dig då. Sen får man ett helt annat svar av min bm som tycker de är bättre att ge mig nu innan de sjuker ännu mer men men kan inte göra så mycket mer än å vänta....
  • Hilda07

Ni som fått järninjektion eller dropp kan ni berätta lite om biverkningarna och om det är farligt när man är gravid? Jag hade sist jag kollade ett hb på 93 och efter några veckor bara lyckats få upp det till 103. Jag är gravid i v 13+1 och ska kolla mitt järnvärde nästa vecka igen men eftersom jag inte klarar av vare sig niferex eller dureferon, hemofer eller nåt annat järn jag testat så har jag den senaste veckan inte tagit något alls. Helt enkelt för att jag mår för dåligt när jag tar dom. Mår så fruktansvärt illa och får ont i magen. Klarar inte av vardagen alls när jag tar järntillskottet...

Vet ju att barnmorskan kommer skälla på mig nästa vecka om inte hb har gått upp...och vad ska man göra? Är järninjektion bättre i mitt fall? Eller är det stora risker när man är gravid?! Mår man även illa som biverkningar av det?

Snälla delge gärna era tips och råd och kunskap om detta.

Tack på förhand!

• Mymlisen
    majja83 skrev 2014-12-11 13:12:59 följande:

Sambon är väldigt förståelig han ser att jag inte mår bra så han låter mig verkligen vila dom dagarna jag är helt slut.

Sjukskrivning en vecka till att börja med men min bm trodde inte de skulle va nå problem för mig att bli sjukskriven pga av de jobb jag har. Är personlig assistent så har ju ett ansvar för en till person när jag jobbar å de är verkligen påfrestande... men nu är jag ledig under helgen så ska verkligen fundera hur jag vill.

Läkaren på spec.mvc sa frösta gången att om inte värdena sjuker mer så väntar vi till v 20 för injektion men är de så att du behöver tidigare så ger vi dig då. Sen får man ett helt annat svar av min bm som tycker de är bättre att ge mig nu innan de sjuker ännu mer men men kan inte göra så mycket mer än å vänta....

Skönt med en förstående sambo, det underlättar ju rätt mycket.

Har för mig att läkarna inte vill skriva ut innan andra trimestern, så är säkert därför du får vänta. Men sjukskriva dig borde de ju göra, iaf fram till att du hunnit få behandling. Låter inte alls kul att jobba med något tungt med järnbrist. Prata med dem nästa vecka så du får gå hemma tills dess att du kan få injektioner.
    Hilda07 skrev 2014-12-13 17:47:53 följande:

Ni som fått järninjektion eller dropp kan ni berätta lite om biverkningarna och om det är farligt när man är gravid? Jag hade sist jag kollade ett hb på 93 och efter några veckor bara lyckats få upp det till 103. Jag är gravid i v 13+1 och ska kolla mitt järnvärde nästa vecka igen men eftersom jag inte klarar av vare sig niferex eller dureferon, hemofer eller nåt annat järn jag testat så har jag den senaste veckan inte tagit något alls. Helt enkelt för att jag mår för dåligt när jag tar dom. Mår så fruktansvärt illa och får ont i magen. Klarar inte av vardagen alls när jag tar järntillskottet...

Vet ju att barnmorskan kommer skälla på mig nästa vecka om inte hb har gått upp...och vad ska man göra? Är järninjektion bättre i mitt fall? Eller är det stora risker när man är gravid?! Mår man även illa som biverkningar av det?

Snälla delge gärna era tips och råd och kunskap om detta.

Tack på förhand!

De är rätt restriktiva med att skriva ut Venofer (som är den injektionen jag fick, vet inte om det finns något annat). Den är inte testad på gravida så pass att de vet att den är helt säker. Men å andra sidan så är det inte bra att ha för lågt järnvärde heller. Vet du vad du har i depåvärde? För jag tror att det spelar ganska stor roll när de bestämmer sig för att skriva ut injektioner.

Jag har inte märkt några biverkningar förutom yrsel strax efter droppet de gånger det gått rätt fort, men det går ju att reglera bara sköterskan tänker på det. Men gå in på fass.se och sök på Venofer, där står rätt mycket.
  • Tocopherol

Jag fick järninjektioner när jag var gravid, i ena skinkan. Biverkningarna var ett blåmärke där i ca 3 år (det blev mindre men tog 3 år att försvinna helt!). Om du får injektioner, se till att de inte tar på samma plats varje gång utan alternerar! Det var det dom gjorde fel. Huden blev även lite missfärgad (brun/orange) och jag blev jätterädd för att jag läste att det var permanent, men det gick bort efter någon månad.

Svar på tråden järn injektion någon som fått de?