majja83 skrev 2014-12-11 13:12:59 följande:
Sambon är väldigt förståelig han ser att jag inte mår bra så han låter mig verkligen vila dom dagarna jag är helt slut.
Sjukskrivning en vecka till att börja med men min bm trodde inte de skulle va nå problem för mig att bli sjukskriven pga av de jobb jag har. Är personlig assistent så har ju ett ansvar för en till person när jag jobbar å de är verkligen påfrestande... men nu är jag ledig under helgen så ska verkligen fundera hur jag vill.
Läkaren på spec.mvc sa frösta gången att om inte värdena sjuker mer så väntar vi till v 20 för injektion men är de så att du behöver tidigare så ger vi dig då. Sen får man ett helt annat svar av min bm som tycker de är bättre att ge mig nu innan de sjuker ännu mer men men kan inte göra så mycket mer än å vänta....
Skönt med en förstående sambo, det underlättar ju rätt mycket.
Har för mig att läkarna inte vill skriva ut innan andra trimestern, så är säkert därför du får vänta. Men sjukskriva dig borde de ju göra, iaf fram till att du hunnit få behandling. Låter inte alls kul att jobba med något tungt med järnbrist. Prata med dem nästa vecka så du får gå hemma tills dess att du kan få injektioner.
Hilda07 skrev 2014-12-13 17:47:53 följande:
Ni som fått järninjektion eller dropp kan ni berätta lite om biverkningarna och om det är farligt när man är gravid? Jag hade sist jag kollade ett hb på 93 och efter några veckor bara lyckats få upp det till 103. Jag är gravid i v 13+1 och ska kolla mitt järnvärde nästa vecka igen men eftersom jag inte klarar av vare sig niferex eller dureferon, hemofer eller nåt annat järn jag testat så har jag den senaste veckan inte tagit något alls. Helt enkelt för att jag mår för dåligt när jag tar dom. Mår så fruktansvärt illa och får ont i magen. Klarar inte av vardagen alls när jag tar järntillskottet...
Vet ju att barnmorskan kommer skälla på mig nästa vecka om inte hb har gått upp...och vad ska man göra? Är järninjektion bättre i mitt fall? Eller är det stora risker när man är gravid?! Mår man även illa som biverkningar av det?
Snälla delge gärna era tips och råd och kunskap om detta.
Tack på förhand!
De är rätt restriktiva med att skriva ut Venofer (som är den injektionen jag fick, vet inte om det finns något annat). Den är inte testad på gravida så pass att de vet att den är helt säker. Men å andra sidan så är det inte bra att ha för lågt järnvärde heller. Vet du vad du har i depåvärde? För jag tror att det spelar ganska stor roll när de bestämmer sig för att skriva ut injektioner.
Jag har inte märkt några biverkningar förutom yrsel strax efter droppet de gånger det gått rätt fort, men det går ju att reglera bara sköterskan tänker på det. Men gå in på
fass.se och sök på Venofer, där står rätt mycket.