HB-blodprov ska tas innan kl 10, varför?
(den andra tråden kunde inte anonyma besvara, vilket jag nu ändrat med denna!)
Idag var jag hos läkaren för att bla ta olika blodprover. På labbet säger killen som jobbar där att han inte kan ta testerna idag och undrar om jag kan komma tillbaka imorgon? Varför, undrar jag. Jo, för att HB-blodprovet ska tas innan kl 10 på förmiddagen annars kan det bli fel. Jaha säger jag, ja jag kan komma tillbaka imorgon, ska vi ta de andra proverna idag då...eller alla imorgon...? Killen ser fundersam ut och säger sedan, Nä vi tar alla idag! ... varpå jag säger att jag kan komma imorgon förmiddag också, det är verkligen inga problem! Men han tar alla prover idag istället.
HB-provet visade på 146. När jag mätte för två år sedan var det 107 nånting. Frågan är om det blev ngt felvärde idag eller om det har blivit jättebra sedan sist? Förra gången var det en vecka efter mensens slut, vilket läkaren då sa kunde göra det lite lågt. Denna gången var det tre veckor efter mensen, så kanske därför det var så högt??
Någon som vet varför man ska ta HB-provet innan 10 på morgonen och hur det påverkar värdet om man tar det för sent??