• Sattdusaattdusa

Lärare gör fel?

Vet inte om detta är rätta stället att fråga men svara gärna om ni vet eller hittar nått..

Jag går i 9an och min mentor, som många inte gillar och varit otrevlig mot många av oss, har gett mig ett prov som jag endast fick E på. Matte är mitt svagaste ämne men denna gången VET jag att de gick bra. Men min mentor VÄGRAR låta mig kolla på de! Jag frågade han om jag kunde få tillbaka och kolla på vilka fel jag hade men han har bara pratat bort de och sagt att nej de får jag inte. Jag frågar nu; har en elev rätt att kolla på ett rättat prov trots att betyget lämnats in? Tack på förhand!

• Svar på tråden Lärare gör fel?
  • Anonym (ja)

Ja det ska du få göra.

• Anonym (n)

det borde inte vara nåt problem för läraren att lämna ut provet. Men du kan alltid gå vidare till rektorn och förklara läget, så får rektorn säga åt läraren att redogöra för resultatet. Jag är själv lärare och det ingår i jobbet att eleven kan ha även ett prov som ett lärtillfälle, tex att se vilka fel man gjorde för att bli bättre till nästa gång

• Nape

Ja du ska absolut få se ditt prov! Hur ska du annars veta vad du kan bli bättre på?

Prata med läraren igen, om det behövs kan du be en förälder göra det. Och i sista hand, om det inte fungerar, vänder du dig till rektor.

• Tow2Mater

Det finns kanske andra elever som ännu inte gjort provet pga sjukdom t ex. Ska de kunna gora samma prov kan han inte visa det rättade provet for dig ännu.

• Anonym (n)
    Tow2Mater skrev 2014-12-03 19:25:01 följande:

Det finns kanske andra elever som ännu inte gjort provet pga sjukdom t ex. Ska de kunna gora samma prov kan han inte visa det rättade provet for dig ännu.

men då förklarar man det för eleven, att det är det som är anledningen
  • Tow2Mater
    Anonym (n) skrev 2014-12-03 19:35:04 följande:
    men då förklarar man det för eleven, att det är det som är anledningen
    Kanske inte alltid det bästa att elever behover veta om ifall det finns andra som inte gjort provet ,eller inte. Det kan bädda for tillfällen till fusk, fast man inte sett de rätta svaren.
Svar på tråden Lärare gör fel?