• Tavlan

Ta bort ett efternamn

Hej,

Jag såg en liknande tråd gällande namn och tänkte fråga vad som gäller för mig. Jag föddes till ett namn, låt säga, Anna Svensson, för att mina föräldrar hette Svensson. När jag var 13 så ville min mamma ta tillbaka sitt flicknamn så att hon hette Birgitta Svensson Johansson, jag passade på att då lägga till Johansson och heter nu Anna Svensson Johansson. Båda är efternamn, dvs inget av de båda är mellannamn enligt både folkbokföring och pass.

Kan jag ta bort Svensson så att jag således endast heter Anna Johansson? Jag föddes inte till det utan detta är mammas flicknamn som jag vill behålla.

Anledningen till detta är att det jag benämner till Johansson ovan är ett ovanligt namn i Sverige och jag aldrig någonsin använder Svensson :)

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ta bort ett efternamn
  • Tavlan

Jodå, det står så i mitt pass. och jag har haft det i över 15 år så jag har två efternamn. INGET av dom är mellannamn.

Annars är pass, folkbokföring och körkort felaktigt.

Hur som helst, detta var väl ändå inget svar på min fråga?

• Tavlan

På körkortet står det;

1. Svesson Johansson
    2. Anna Karolina Maria

• elyse

Jag har själv bytt efternamn och det kan vara rätt krångligt. Ett mellan-namn är en enklare process. 

Om jag var du skulle jag gå till/ringa Skatteverket och höra. Det kan vara så att du bara behöver fylla i ett papper. (Så var det när jag bytte tilltalsnamn och även tog bort ett av mina andra förnamn). Annars är det PRV man ska ta kontakt med, men testa med Skatteverket först. 

• elyse

Jag har själv bytt efternamn och det kan vara rätt krångligt. Ett mellan-namn är en enklare process. 

Om jag var du skulle jag gå till/ringa Skatteverket och höra. Det kan vara så att du bara behöver fylla i ett papper. (Så var det när jag bytte tilltalsnamn och även tog bort ett av mina andra förnamn). Annars är det PRV man ska ta kontakt med, men testa med Skatteverket först. 

• elyse

• elyse

Sorry för alla dubbel- och trippelinlägg. :(

• Tavlan
    elyse skrev 2014-12-03 23:32:33 följande:

Sorry för alla dubbel- och trippelinlägg. :(

Haha lugnt, vet hur det är :)

Ja jag får nog ringa dom och kolla. Är less att i officiella sammanhang behöva komma ihåg att jag faktiskt heter något annat än vad jag använder mig av :)
  • fannybk

Vet inte hur det är att byta/ta bort namn men som skrivits ovan är det antagligen olika enkelt/svårt beroende om det är ett mellannamn eller efternamn man vill ta bort. Min son har mitt efternamn som mellannamn och sin pappas som efternamn. Båda används som efternamn och står som det i hans pass. Det är bara i Skatteverkets papper det ena står som mellannamn. Så att du har två efternamn i pass mm betyder inte nödvändigtvis att det ena inte är ett mellannamn. De andra namnen är förnamn varav ett av dem är tilltalsnamn. Men, jag tror det har varit så tidigare att man har kunnat ha två efternamn så om du la till det ena namnet innan de ändrade det är det mycket möjligt att du faktiskt har två efternamn. Därför är det nog bäst att du ringer Skatteverket och pratar med dem. Lycka till!

Svar på tråden Ta bort ett efternamn