• Liafiaa

    Erfarenheter av höftledsluxation i vuxen ålder?

    Finns det någon mer än jag?

    Lång historia kort. Jag föddes med "höften urled" - höftledsluxation. Jag opererades när jag var 1 år i min ena höft.

    Nu, ca 20 år senare har jag väldigt ont i området runt höften. Läkarna har först misstänkt att det varit något i magen som orsakat smärtan. Men nu har de skickat mig till en sjukgymnast eftersom de ser en stelhet i ryggen och höften.

    Finns det någon mer som har haft problem med sin höft som jag verkar ha?

    Någon med erfarenhet?

  • Svar på tråden Erfarenheter av höftledsluxation i vuxen ålder?
  • riksis

    Jag föddes med höftledsluxation -57. Detta upptäcktes när jag inte ville börja gå och jag har genomgått ett antal operationer. Har idag en benskillnad på 2 cm och har alltid skor med påbyggnad. Har därefter inte så ont i höften men blir trött när jag går och är lite klumpig med balansen. Fick scolios i tonåren men vet inte om höften är orsak till det. Känner mig ensam i detta då det alltid upptäcks i tid numera och undrar hur länge jag ska orka vardagen. Finns det fler med denna funktionsnedsättning?

  • Ingbritt46

    Jag är född 1946 med höftledsluxation, var drygt 1 år när det upptäcktes, då fick jag ligga i gipsvagga ett halvår. Jag har fött 2 barn, inga problem då. Men när jag var 50 år opererade jag en höft då jag hade mycket värk. Nu 20 år senare har jag opererat om den och måste även operera den andra höften i vår. Efter operationerna har jag sluppit värk och ett ganska bra liv efteråt.

  • IngridE

    Alla som har medfödd höftledsluxation får artros förr eller senare. Då får man mer ont när man går, värk även i vila och inskränkt rörlighet i höften som gärna "fastnar". Idag kan man bli opererad och en fin protes, då blir man mycket bättre.

    Jag är född 1942. När jag var ungefär 1,5 år och äntligen började gå såg man att jag haltade och att jag var sned. Jag fick ligga i gipsvagga i ett par omgångar och det ska ha blivit bättre.


    När jag var 8 år opererades jag. Man tog en bit ben från höftkammen och byggde ut taket i ledhålan med. På den tiden kunde man inte spika. Så jag fick ligga i gips och sträck en hel hösttermin och sedan gå på kryckor i flera månader. De sa att jag skulle behöva stelopereras pga värk innan jag var 20 år, men så blev det inte.


    Jag fortsatte halta, men kunde åka lite skidor och skridskor med barnen och även dansa gammalt. Cykla gjorde jag mycket. Utan att jag tänkte närmare på det så blev höften stelare, jag gick inte lika långt och jag fick ta tabletter ibland. Men så kunde jag inte sluta med värktabletterna, och jag kunde inte ens gå kortare sträckor. Då sökte jag läkare och fick röntgen gjord. Jättesvår artros! Då var jag 58 år gammal.


    Eftersom min höftled var så konstig så fick jag en jätteduktig ortoped som gjorde ett mycket bra jobb. Två år senare var det dags för den andra höften som hade fått slita ont under många år. 

    Nu haltar jag bara lite. Jag kan gå - kanske hur långt som helst, jag har inte prövat. Jag har aldrig ont. Livet är helt annorlunda! Operationerna var jättejobbiga - men det var det verkligen värt!

    Jag har haft mina proteser i snart 20 år. Man vet inte hur länge de håller. Jag ser inte fram emot en omoperation. 

  • Let it Rain
    IngridE skrev 2018-01-23 00:34:11 följande:

    Alla som har medfödd höftledsluxation får artros förr eller senare. Då får man mer ont när man går, värk även i vila och inskränkt rörlighet i höften som gärna "fastnar". Idag kan man bli opererad och en fin protes, då blir man mycket bättre.

    Jag är född 1942. När jag var ungefär 1,5 år och äntligen började gå såg man att jag haltade och att jag var sned. Jag fick ligga i gipsvagga i ett par omgångar och det ska ha blivit bättre.


    När jag var 8 år opererades jag. Man tog en bit ben från höftkammen och byggde ut taket i ledhålan med. På den tiden kunde man inte spika. Så jag fick ligga i gips och sträck en hel hösttermin och sedan gå på kryckor i flera månader. De sa att jag skulle behöva stelopereras pga värk innan jag var 20 år, men så blev det inte.


    Jag fortsatte halta, men kunde åka lite skidor och skridskor med barnen och även dansa gammalt. Cykla gjorde jag mycket. Utan att jag tänkte närmare på det så blev höften stelare, jag gick inte lika långt och jag fick ta tabletter ibland. Men så kunde jag inte sluta med värktabletterna, och jag kunde inte ens gå kortare sträckor. Då sökte jag läkare och fick röntgen gjord. Jättesvår artros! Då var jag 58 år gammal.


    Eftersom min höftled var så konstig så fick jag en jätteduktig ortoped som gjorde ett mycket bra jobb. Två år senare var det dags för den andra höften som hade fått slita ont under många år. 

    Nu haltar jag bara lite. Jag kan gå - kanske hur långt som helst, jag har inte prövat. Jag har aldrig ont. Livet är helt annorlunda! Operationerna var jättejobbiga - men det var det verkligen värt!

    Jag har haft mina proteser i snart 20 år. Man vet inte hur länge de håller. Jag ser inte fram emot en omoperation. 


    Måste fråga vad du har för källor till att alla med medfödd höftledsluxation får artros. Har aldrig hört detta tidigare nämligen.

    Jag har en medfödd högtluxation som enligt läkarna försvann tack vare frejkabyxa när jag var spädbarn. Har dock ont i höften idag, vid 40 års ålder.
Svar på tråden Erfarenheter av höftledsluxation i vuxen ålder?