• KissemissLinn

    Fertilitetsutredning!

    He!

    Efter vårt andra barn (4 år sedan) återfick jag aldrig min mens. Jag har varit sjuk till och från (även innan barnen) och utreds även för misstänkt autoimmun sjukdom.

    Vi har försökt i två år nu och vill ha ett tredje barn. För 1,5 år sedan var jag på kvinnomottagning för samtal och undersökning med ultraljud och tog även en massa prover. Det konstaterades att allt såg normalt ut, det fanns ägg och så och livmodern var frisk. Men! Jag hade inget östrogen i livmodern ovh äggstockarna (?) vilket tydligen gör att jag inte får ägglossning och i sin tur ingen mens. 

    Planen var att försöka i ett år till och sedan återkomma för att få tabletter för att få ägglossnig (pergotime tror jag) och gå vidare därefter.

    När mer än ett år gått nu så har vi fått kontakt med Fertilitetsenheten i Örebro, och steg ett nu var att vi fick hemskickat hälsoformulär att fylla i, och sedan skall vi lämna prover (jag hormonprover och maken spermaprov) när vi får kallelse för det, sedan en tid inom tre månader där man bestämmer hur man går vidare. Troligen skulle jag få ägglossningsstimulation i form av antingen tablett eller spruta, så länge det inte är något fel på min mans spermier.

    Någon som varit i samma sits, mitt i utredning, hur tänkte/tänker ni? Vad känner/kände ni? Vad hände sen?

    Sedan har jag även hört att foster har hög risk till att få missbildningar med pergotime, men inte med sprutor, någon som vet?

    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Fertilitetsutredning!
  • Anonym (16mån+)

    vi är mitt i utredning, ska på spolning i slutet på januari. har en dotter på 9 år och fick ett missfall ifrån början av våra försök, men ingenting mer har hänt på 16 månader. inte ens ett tillstymmelse till plus på stickan. alla andra prover var bra, mina ägg och äggstockar, och hans spermieanlag.

Svar på tråden Fertilitetsutredning!