• Nsad

Penning baserat på hur mycket min årsinkomst var?

Hej,

Jag har bara en fundering då jag har hört lite olika gällande föräldrapenning.
    Som jag har förstått det så är det vad du har haft för årsinkomst från föregående år.
    Det vill säga, min fru ska föda i Januari 2015, då baseras hennes penning på det hon tjänade in 2014, visst är det så?

Mvh nsad

• Svar på tråden Penning baserat på hur mycket min årsinkomst var?
  • Försäkringskassan

Hej Nsad

Den sjukpenninggrundande årsinkomsten fastställs utefter den aktuella nuvarande inkomsten som man har från sitt arbete. Har man en stadigvarande anställning så blir det exempelvis månadslönen x 12. Har hon däremot en timanställning så kan man behöva gå bakåt i tiden för att se vad hon tjänat månad för månad och därefter fastställa inkomsten.

Hälsningar
    Alex, handläggare

• Nsad

Ok.

Hur blir det då för min fru som jobbade 82.5% i 8 månader och efter det gått på ett annat kontrakt där hon jobbade 62.5% resten av året?

Alltså dvs hon har från Januari - Augusti jobbat 82.5% och sedan
    från September till December haft ett annat kontrakt på 62.5%

// Nsad

• Försäkringskassan

Hej!

Generellt gäller att man behöver ha för avsikt att arbeta på samma sätt i minst sex månader för att inkomsten ska förändras. Därför kan det ha betydelse hur din fru skulle ha arbetat i januari om hon inte skulle föda barn.

Jag kan inte svara på hur vi kommer att bedöma hennes inkomst, utan hon får skicka in sina uppgifter så gör vi en utredning av det.

Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden Penning baserat på hur mycket min årsinkomst var?