• Anonym (Hjälp)

    aktivitetsersättning och nu gravid

    Jag har just nu aktivitetsersättning på 100% för nedsatt arbetsförmåga och har precis blivit gravid. Jag undrar vad som händer när barnet är fött, i o med att jag fortfarande kommer ha månader kvar av min beviljade aktivitetsersättning? 


    Frågan där är: Kommer min aktivitetsersättning avbrytas när barnet föds? 


     


    Den andra frågan är om föräldrapenning. Har jag som har aktivitetsersättning, rätt till föräldrapenning SAMTIDIGT som min aktivitetsersättning, eller avbyter dom varandra när barnet föds? 


     


    Och en fråga till; måste jag meddela min handläggare direkt att jag är gravid? Det är ju så pass tidigt att jag inte än vet om det går vägen. 

  • Svar på tråden aktivitetsersättning och nu gravid
  • Försäkringskassan

    Hej!

    Du ansöker om föräldrapenning för barnet och du kan ha föräldrapenningen samtidigt som din aktivitetsersättning.

    När det gäller din aktivitetsersättning så gör vi en bedömning av din arbetsoförmåga. Det tas hänsyn av vad du har för sjukdom, hur detta påverkar förmågan att förvärvsarbeta, det arbete du utför i hemmet och skötseln av barnet. Den eventuella förmågan som man uppvisar i hemmet ska kunna likställas med inkomst av arbete i viss utsträckning.

    Du tar kontakt med din personliga handläggare om detta.

    Läs gärna mer om detta i vår vägledning, sidan 77 och framåt:
    http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/3f5ddb79-86a0-462f-a56e-e80001a418a7/vagledning-2013-02.pdf?MOD=AJPERES

    Hälsningar
    Sune, handläggare

  • Anonym (Hjälp)

    Tack för snabbt svar. Men om ni anser att jag kan ta hand om mitt barn så pass bra att jag borde kunna jobba, avbryts då min aktivitetsersättning trots att jag kanske är beviljad flera månader till? 

  • Försäkringskassan

    Hej!

    Här på familjeliv.se kan vi bara svara generellt på frågor. Jag rekommenderar dig därför att ta kontakt med din personliga handläggare som kan ge dig svar på dina frågor.

    Hälsningar
    Kenneth, handläggare

Svar på tråden aktivitetsersättning och nu gravid