• fantasy06

Ena föräldern flytta ?

Hej.

I dag bor jag och sonens pappa på samma ort. Sonen är skriven hos mig. Pappan har träffat en tjej från en ort i grannkommunen ca 6 mil bort. Jag undrar hur det blir om han ev flyttar.

Han anser att han kan lämna sonen på skolan i denna staden varje dag eftersom han själv kommer fortsätta jobba här. Jag anser att det inte är någon bra ide då det blir längre resväg för sonen och han kommer inte kunna leka med kompisar från skolan varannan vecka då han är där.

Hur ställer man sig till detta? Kan jag neka att sonen bor där varannan vecka då jag inte tror det är bra i det långa loppet?

Jag vill absolut att sonen ska träffa sin pappa mer än varannan helg.

• Svar på tråden Ena föräldern flytta ?
  • Natulcien

Hur menar du? Sex mil tar väl bara ca 30 min att åka, beroende på typ av väg. Och det är väl många barn som åker så dagligen?
    Och sen är det väl bara att ta med eventuella kompisar hem om de vill leka, eller att han stannar kvar hos någon och leker och pappan hämtar honom senare?
    Knöligare och mer åkande för pappan, men det är ju hans val i så fall.
    Det löser sig säkert. Ni får väl prova?

• Anonym (n)

om han ändå ska till jobbet så blir det ingen större skillnad mot nu. De får gå upp lite tidigare på morgonen

• mammalovis

Neka kan du inte göra ens om ni har gemensam vårdnad. Däremot kan du väl råda pappan att tjejen flyttar istället, om inte hon har några barn att ta hänsyn till. Däremot kan ju sonen så småningom framföra önskemål om att få bo mer hos dig. Ni får väl helt enkelt testa. Barn behöver ju inte leka med kompisar varje dag och vill han leka på pappaveckan får det väl bestämmas i förväg och lösas därefter.

• fantasy06

Sonen har adhd och väldigt bunden till rutiner och sina timmars sömn. Tror detta farande hade påverkat honom i det långa loppet.

• fantasy06

Nej jag vet att jag inte kan neka att han flyttar. Vi har gemensam vårdnad. Pappans tjej hat själv två barn 2 och 4 år gamla.

Gillar inte att det kanske blir ännu rörigare för sonen. Det som oroar mig.

Svar på tråden Ena föräldern flytta ?