• Anonym (Ledsen o trött)

Regler vid arbetsträning??

hej!!

Det är så att på min arbetsplats har vi haft en tant som har arbetstränat i ca 9 månader. Nu har chefen bestämt att jag ska ha henne ute i receptionen där jag jobbar. Jobbet jag har är för en person, alltså kommer hon ta jobb ifrån mig. Hon kommer inte vara där hela dagar till en början, men kommer utöka efter hand. Chefen har ej frågat mig om detta utan har bara bestämt att det är så. Tydligen vill hon också tvinga mig att vara hennes handledare.

Detta hade säkert funkat jättebra om det hade varit en person som är lugn o sansad. Men denna tant är som en duracellkanin o i slutändan har hon ej åstadkommit något utan hon stirrar bara rundo. Alltså kommer hon ge mig mer jobb på ett sätt...

Så är det rätt att hon ska ta jobb ifrån mig? O är det okej av chefen att ej fråga mig innan?

• Svar på tråden Regler vid arbetsträning??
  • Anonym (Lotta)

På mitt jobb blir man alltid tillfrågad om man vill guida någon som ska arbetsträna.
    Jag har ställt upp två gånger.

• Anonym (hehe)

Det går ju jämt ut om hon avlastar dig lite i ditt jobb samtidigt som hon ger dig mer jobb. Hehe.. det blir säkert bra. Chefen vet bäst.

• Anonym (skr.)

Är du säker på att det är just arbetstränar hon gör? Att arbetsträna så länge som 9 månader är inte praxis.

• Anonym (Lotta)
    Anonym (skr.) skrev 2014-12-04 18:36:47 följande:

Är du säker på att det är just arbetstränar hon gör? Att arbetsträna så länge som 9 månader är inte praxis.

Fast det stämmer inte, en av dem som arbetstränade hos mig var kvar över ett år.
    Och ja, hon arbetstränade. Jag var med på mötena med försäkringskassan.
  • Anonym (skr.)
    Anonym (Lotta) skrev 2014-12-04 18:38:48 följande:
    Fast det stämmer inte, en av dem som arbetstränade hos mig var kvar över ett år.
    Och ja, hon arbetstränade. Jag var med på mötena med försäkringskassan.
    Arbetsträning på ord. arbete är begränsad till 90 dagar, d v s 3 månader. Arbetsträning på annat arbete än ord. ska vara avslutad inom ett år, och det är ovanligt att det beviljas så länge.

Tack för era svar!

Jo denna kvinnan arbetstränar, chefen har gått med på att förlänga hennes månader hela tiden, max 1 år får hon arbetsträna.

O självklart vet chefen bäst...det brukar de ju göra

Tack för era svar!

Jo denna kvinnan arbetstränar, chefen har gått med på att förlänga hennes månader hela tiden, max 1 år får hon arbetsträna.

O självklart vet chefen bäst...det brukar de ju göra

Uppdatering!!

Nu o veckan ska jag in till chefen på möte. Hade velat ha någon från facket med mig, men de ställer ej upp. Så nu kommer min man följa med(om chefen godkänner det). Tänker ej gå in till henne själv då hon har övertaget då. Jag är den första på jobbet som vågar göra så här o det känns ju rätt bra

• MajaVira

Ta inte med dig din man! I bästa fall skrattar din chef åt dig. I värsta fall slutar det med att du blir av med jobbet, då det nog är väldigt få arbetsplatser som uppskattar anställda som är så pass osjälvständiga att de måste ta med sig sin partner som stöd vid ett arbetsrelaterat möte.

• Maria 434
    Anonym (Ledsen o trött) skrev 2014-12-09 19:35:30 följande:

Uppdatering!!

Nu o veckan ska jag in till chefen på möte. Hade velat ha någon från facket med mig, men de ställer ej upp. Så nu kommer min man följa med(om chefen godkänner det). Tänker ej gå in till henne själv då hon har övertaget då. Jag är den första på jobbet som vågar göra så här o det känns ju rätt bra

Varför i hela friden ska du ta med din man på ett arbetsmöte?
  • Anonym (oj oj)
    Uppdatering!!

Nu o veckan ska jag in till chefen på möte. Hade velat ha någon från facket med mig, men de ställer ej upp. Så nu kommer min man följa med(om chefen godkänner det). Tänker ej gå in till henne själv då hon har övertaget då. Jag är den första på jobbet som vågar göra så här o det känns ju rätt bra smile1.gif
    Att du är den första som vågar ta med sin man på ett arbetsmöte kanske är ett tecken på att det är en riktig usel idé. Eller skulle du vara lika stolt om du vore den första som vågade gå naken på jobbet? Det skulle förmodligen ge samma resultat - nämligen att bli utskrattad av både chef och kollegor.
  • Sylvestra

Uppdatering!!

Varför ställer inte facket upp?

Varför inte? Enligt facket är det en bra idé då de ej kan ställa upp. Plus att det är okej att ha med någon utanför ftg. Från ftg sida kommer de vara två o då tycker facket att jag kan jämna ut antalet.Ofta kan en chef bli väldigt inställsam när någon utanför är med, så chefen ej kan visa sitt rätta jag. Plus att jag råkar veta att chefen har respekt för män...men ser ner på kvinnor.

O ja jag är en sådan fjant som lipar när jag kommer i kläm, men samtidigt är jag en sådan person som ej kan hålla tyst när det försiggår helt knäppa saker.

Jag funderar också på om jag ska spela in samtalet..

Att avskeda någon för att man tar med sig någon på ett möte oavsett om det är en make, vän eller mamma...är ej tillåtet. Har alltid gjort mitt jobb, så det finns inga belägg för det.

I detta läget kan inte facket göra något, om det skulle bli mer prat om varning mm så hjälper de till.

• MajaVira
    Anonym (Ledsen o trött) skrev 2014-12-09 20:41:48 följande:
    I detta läget kan inte facket göra något, om det skulle bli mer prat om varning mm så hjälper de till.
    Varning för vad? Har du vägrat göra något relaterat till kvinnans arbetsträning?
Svar på tråden Regler vid arbetsträning??