• Emmaveronica

hur tätt inpå har ni skaffat syskon?

Hej ! :)
    Hur tätt inpå har ni skaffat ett syskon till eran första? Vi fick vårat första barn den 13e november nu i år alltså är han snart en månad gammal. Jag trodde aldrig efter min "mardröms" graviditet att jag skulle känna att jag vill bli gravid igen med ett syskon till våran lilla kille så snabbt (innan sa jag att det får vänta några år). Så nu till min fråga, efter ni fött, hur snabbt blev ni gravida med nr2 och hur har det funkat när 2an kom? Med en redan relativt liten sen innan och sedan en nyfödd på det ? :)

• Svar på tråden hur tätt inpå har ni skaffat syskon?
  • SecretMe

Hmmm, antar att jag inte kan ge dig några råd... jag har 17 år mellan mina två. Cool

• Emmaveronica
    SecretMe skrev 2014-12-05 04:56:51 följande:

Hmmm, antar att jag inte kan ge dig några råd... jag har 17 år mellan mina två. Cool

Hehe ja nej så länge vill jag inte vänta :p först var det inte tänkbart med ett syskon nära inpå, men nu när jag kollar på den lilla så kan jag inte hjälpa att känna att, jo jag vill nog ha en till ganska snart.. Samtidigt är ju allt så nytt som nybliven förälder, men jag har även en sambo som väldigt gärna vill skaffa en till fort :p
  • Donum

2 år och 3 månader är det mellan första och andra. Det kommer vara nästan exakt 2 år mellan andra och tredje.

Jag tycker att det blev mycket enklare med två barn än med ett. Ingenting av det jag upplevde som jobbigt med första upplevde jag när de blivit två. Dels berodde det säkert på att jag hade bättre koll på läget och tog det mesta med ro, men mycket tror jag beror på samspelet mellan syskonen. Våra barn har också varit väldigt tidiga med att prata och det har också gjort det enklare, tror jag. Det blir spännande nu att se hur jag tycker att det funkar med tre.

• warrior33
    Emmaveronica skrev 2014-12-05 04:45:01 följande:

Hej ! :)

Hur tätt inpå har ni skaffat ett syskon till eran första? Vi fick vårat första barn den 13e november nu i år alltså är han snart en månad gammal. Jag trodde aldrig efter min "mardröms" graviditet att jag skulle känna att jag vill bli gravid igen med ett syskon till våran lilla kille så snabbt (innan sa jag att det får vänta några år). Så nu till min fråga, efter ni fött, hur snabbt blev ni gravida med nr2 och hur har det funkat när 2an kom? Med en redan relativt liten sen innan och sedan en nyfödd på det ? :)

Jag tycker att 4 år är lagom mellan varje barn då man hinner jobb ett par år däremellan och tjäna ihop inkomstbortfallet från Föräldraledighet.
  • Helenmedh

Mellan första och andra är det 5 år.
    Mellan andra och tredje är det 20 månader. 

Yngsta är 6 veckor nu och hans bror är 21 månader. Hittills har det funkat bra men det är ju så nytt så jag kanske återkommer när lillebror börjat krypa och syskonbråken är ett faktum ;) 

• Lena

Det är inte otroligt du får en hemsk graviditet till, det är värt att tänka på när man planerar syskon. Tex foglossning blir värre om det är kort mellan graviditeterna. Med våran två ville jag nästan direkt ha en till direkt men det försvann när barnet var ett och nu räcker två.

• Flickan och kråkan

16 månader mellan första och andra barnet. Sedan 5,5 respektive drygt 4 år till trean. Har idag en 5,5-åring, snart 7-åring och en snart 1,5-åring. Alla åldersskillnader har sina för- och nackdelar. Som förälder har det dock varit enklare med et par år emellan, men ångrar verkligen inte att de första kom tätt . Är glad att få ha upplevt båda sorter .

• Helenmedh
    Helenmedh skrev 2014-12-05 06:16:17 följande:
    Mellan första och andra är det 5 år.
    Mellan andra och tredje är det 20 månader. 

Yngsta är 6 veckor nu och hans bror är 21 månader. Hittills har det funkat bra men det är ju så nytt så jag kanske återkommer när lillebror börjat krypa och syskonbråken är ett faktum ;) 
    Just det, det enda negativa hittills är att lillebror, liksom sin stroebror, föddes för tidigt så vi fick spendera en månad på sjukhus. Det funkade ok när storebror föddes för då hade man ju ett relativt stort barn hemma som man kunde förklara för varför vi låg på sjukhus. 
    Denna svängen så var det svårare när mellansonen inte ens är två år och har således väldigt svårt att förstå varför vi fick bo på sjukhuset.. 
  • rutigarut

2 år och 4 månader mellan mina 2.

Omställningen från 3 till 4 är ju såklart enorm men min äldsta har klarat det fint.

Svar på tråden hur tätt inpå har ni skaffat syskon?