Anonym (Mysan) skrev 2014-12-05 14:57:52 följande:
Jag fick dåligt samvete för att jag kanske sa ifrån för mycket? Vad tycker ni?
Att du fick dåligt samvete handlar kanske om att du kände otillräcklighet i din situation?
Demens-ABC är bra, men räcker inte på långa vägar för att klara av att jobba med personer som har en fontallobsdemens. Det är en svår form av demens som gör att personligheten förändras och utåtagerande är vanligt. Jag håller med ovanstående att du behöver be din chef om både utbildning och kontinuerlig handledning!
Att "säga till" en person med demens är totalt meningslöst, det gör bara situationen värre och du kommer att känna dig mer frustrerad. Om hon hade kunnat skärpa till sig så hade hon gjort det. Troligen hade den här kvinnan hamnat i ett tillstånd av vanmakt och klarade inte av att hantera situationen.
Det man kan göra i en liknande situation är att ta det lugnt, försöka avleda beteendet och kanske försöka vänta lite med duschen om det går. Eftersom hon var nejbajsad förstår jag att det behövde åtgärdas men kanske hade du kunnat vänta några minuter. Gillar hon att man sjunger? Finns det något hon tycker om, som man kunnat prata med henne om? Du får ta bort hennes hand om hon borrar in naglarna, men använd lugna rörelser. Att be henne sluta kan tyvärr leda till mer aggressivitet.
Man kan INTE bemöta personer med demens som en icke-dement person, det vore ju helt galet. Du befann dig i en situation där du är den professionelle och du har ansvaret för att det ska fungera. Jag säger inte att det är lätt, men prata med din chef och be om stöd.
Tycker det är bra att du ändå reflekterar kring det som hände, och att du funderar på hur mycket som är OK att säga och göra. Du har ett jättesvårt, men viktigt jobb!