• Anonym (?)

Rullator till fullt frisk person?

Jag skulle vilja ha en rullator att köra mina matkassar i, från affären och hem.
    Jag har varken bil eller körkort, och bor cirka tre kilometer från närmsta butik. Ibland måste jag gå längre om någon vara inte finns på den närmsta butiken.
    Det tär på både rygg, armar och händer, att bära dessa tunga kassar och oftast kan jag inte köpa allt jag behöver på samma gång, utan måste gå hem med första lasset för att sedan gå och handla resten.

Jag har köpt en sk "dramaten", men att dra den bakom mig har givit mig ryggvärk i sidan av ryggen (jag drar den alltid i samma hand (vänster) då jag inte tycks ha nån koordinationsförmåga i höger).

Jag har sett hur många gamlingar kör sina kassar fram i korgen på rullatorerna, samt hänger fast kassar på handtagen på sina rullatorer.

Skulle det vara helt fel av mig att skaffa mig en rullator, trots att jag är ung och fullt frisk?

• Svar på tråden Rullator till fullt frisk person?
  • Anonym (C)

Många använder ju barnvagn att köra matkassar i. Skulle hellre välja det, skönare att köra än en rollator :)

• Houdini

Så länge du köper den själv står det dig fritt att göra vad du vill.

Jag reagerar lite ska jag villigt erkänna om jag ser en till synes ung och frisk människa med rullator.

• Haskel

Helt och hållet ditt beslut. Rullatorer kan köpas i vissa butiker för ett par tusen kronor. 

Däremot skulle det vara fel att begära en rullator av landstinget. Vilket du i och för sig inte skulle bli beviljad.

• sextiotalist

Det finns att köpa. Men jag hade hellre satsat på en cykel. Jag använde cykel när jag ska handla, med cykelkorgar så får jag hem maten utan problem (går även snabbare än att gå)
    Att släpa en fullastad dramaten 3 km kan inte vara bra för ryggen.

Satsa på cykel, det är snabbare, du avlastar dina axlar och du får med dig mer än på en rullator.

På Biltema kan du hitta cyklar för samma pris som en rullator, och som billös utan körkort kommer du få en frihet som heter duga.

• Fontana
    MikNis skrev 2014-12-05 11:33:42 följande:

Varför skaffar du inte en flakcykel?   

Ja, eller en cykelkärra till en vanlig cykel? Det finns billiga cykelkärror på t.ex. Biltema, eller lite lyxigare hos cykelhandlarna. Det finns cykelkärror som är tänkta för last eller hundar - förmodligen enklare att packa matkassar i dem än i en som är tänkt för barn.

Annars tror jag att t.ex. Harald Nyborg har rullatorer för cirka 800 kronor.

Eller som sagt en barnvagn, eller kanske bara ett barnvagnsunderrede.

Men såvida du inte har problem med balansen så vore väl en vanlig cykel nästan något nödvändigt? Bara att GÅ tre kilometer är ju tråkigt.
  • sextiotalist
    Fontana skrev 2014-12-05 11:48:29 följande:
    Ja, eller en cykelkärra till en vanlig cykel? Det finns billiga cykelkärror på t.ex. Biltema, eller lite lyxigare hos cykelhandlarna. Det finns cykelkärror som är tänkta för last eller hundar - förmodligen enklare att packa matkassar i dem än i en som är tänkt för barn.

Annars tror jag att t.ex. Harald Nyborg har rullatorer för cirka 800 kronor.

Eller som sagt en barnvagn, eller kanske bara ett barnvagnsunderrede.

Men såvida du inte har problem med balansen så vore väl en vanlig cykel nästan något nödvändigt? Bara att GÅ tre kilometer är ju tråkigt.
    Och har hon balansproblem, så finns det trehjulingar för vuxna

• Anonym (?)

Tack för alla svar!

Jag menade givetvis att köpa en själv för egna pengar.

Cykel med flak eller kärra var ett bra förslag. Men jag skulle inte våga cykla på vintern då det är snö och is.

Ja, en barnvagn kanske. Varför tänkte jag inte på det!? Tungan ute

• Anonym (L)
    Houdini skrev 2014-12-05 11:22:18 följande:

Jag reagerar lite ska jag villigt erkänna om jag ser en till synes ung och frisk människa med rullator.

Reagerar hur då? 
  • Anonym (!)
    Anonym (L) skrev 2014-12-05 12:13:35 följande:

Reagerar hur då? 

Ja man undrar ju varför de har rollator.
  • Anonym (L)
    Anonym (!) skrev 2014-12-05 12:20:15 följande:
    Ja man undrar ju varför de har rollator.
    För att de har behov av den? Finns ju många funktionshinder/sjukdomar som inte syns.
  • Anonym (!)
    Anonym (L) skrev 2014-12-05 12:22:41 följande:

För att de har behov av den? Finns ju många funktionshinder/sjukdomar som inte syns.

Men det är ju det man undrar över. Kanske för att det känns närmare eftersom man själv är ung.
  • sextiotalist
    Anonym (?) skrev 2014-12-05 12:11:19 följande:

Tack för alla svar!

Jag menade givetvis att köpa en själv för egna pengar.

Cykel med flak eller kärra var ett bra förslag. Men jag skulle inte våga cykla på vintern då det är snö och is.

Ja, en barnvagn kanske. Varför tänkte jag inte på det!?

du vet väl att man kan vinterutrusta en cykel, med dubbdäck.
  • Anonym (?)

Nu har jag hittat en skrutt-vagn på blocket för en billig peng. Ska hämta den i kväll.

Tack så mycket för det (självklara) tipset.
    Förstår inte att jag inte kom att tänka på det själv. Haha! Så dumt. Tungan ute

• Anonym (?)
    sextiotalist skrev 2014-12-05 12:29:45 följande:
    du vet väl att man kan vinterutrusta en cykel, med dubbdäck.
    Ja, men jag är harig och osäker i trafiken. Det finns inte cykelbana hela vägen. Så jag måste ut bland bilarna bitvis. Vågar inte det i snön. Men tack ändå!
  • Anonym (Ouch)
    Anonym (?) skrev 2014-12-05 11:18:13 följande:

Jag skulle vilja ha en rullator att köra mina matkassar i, från affären och hem.
    Jag har varken bil eller körkort, och bor cirka tre kilometer från närmsta butik. Ibland måste jag gå längre om någon vara inte finns på den närmsta butiken.
    Det tär på både rygg, armar och händer, att bära dessa tunga kassar och oftast kan jag inte köpa allt jag behöver på samma gång, utan måste gå hem med första lasset för att sedan gå och handla resten.

Jag har köpt en sk "dramaten", men att dra den bakom mig har givit mig ryggvärk i sidan av ryggen (jag drar den alltid i samma hand (vänster) då jag inte tycks ha nån koordinationsförmåga i höger).

Jag har sett hur många gamlingar kör sina kassar fram i korgen på rullatorerna, samt hänger fast kassar på handtagen på sina rullatorer.

Skulle det vara helt fel av mig att skaffa mig en rullator, trots att jag är ung och fullt frisk?

Om du betalar den helt och hållet själv, utan bidrag, är det väl OK. Annars kan du kanske köpa en egen kundvagn eller någon annan typ av vagn.
  • Anonym (Ouch)
    Houdini skrev 2014-12-05 11:22:18 följande:

Det finns både unga och medelålders handikappade som SER friska ut. Det kan vara bra att veta och tänka på!!!
  • Anonym (?)
    Anonym (Ouch) skrev 2014-12-05 13:05:30 följande:
    Om du betalar den helt och hållet själv, utan bidrag, är det väl OK. Annars kan du kanske köpa en egen kundvagn eller någon annan typ av vagn.
    Jag har inga bidrag.
    Jag har som sagt redan hittat en gammal skruttig barnvagn som jag ska köpa ikväll för en billig penning.
  • BigMami
    Anonym (?) skrev 2014-12-05 12:30:46 följande:

Nu har jag hittat en skrutt-vagn på blocket för en billig peng. Ska hämta den i kväll.

Tack så mycket för det (självklara) tipset.

Förstår inte att jag inte kom att tänka på det själv. Haha! Så dumt.

Svar på tråden Rullator till fullt frisk person?