• citybird

Frågor om skabb!

Okej nu går det skabb i skolan/klassen och jag är smittad. Ligger med behandligen nu och har cirka 4h kvar utav den. Ska göra 2 behandlingar så en till om ca 7 dagar.

Har några frågor:
    1. Kan man handskas med möjligt angripen tvätt efter man är klar med första behandlingen? Alltså tvätta och ta i den och så? 

2. Kan man sova i samma täcken/kuddar/madrass utan att ha vädrat dom i samband med första behandling? 

3. Om det kliar i hårbottnen borde jag ha tenutex där också? 

Tacksam för svar XO 

• Svar på tråden Frågor om skabb!
  • Mymla

Du ska absolut inte sova i samma sängkläder och du måste tvätta alla kläder du haft, även halsdukar handdukar osv. Lägg rena lakan över soffan osv i en vecka så du inte kommer i kontakt med nåt tyg som kan va smittat. Tror skabb dör efter typ fyra dygn om de inte har en kropp att tillgå, googla

• citybird

Sängkläder ska jag byta innan jag hoppar in i duschen. Men frågan var om själva TÄCKENA och så.

• Mymla

Skulle ta det säkra före det osäkra och använda annat täcke o kudde en vecka. Men madrassen är ju lite svårare så där får man väl köra med nytt topplakan

• eescala

Allt som alstrat värme i så som skor, yterkläder, täcken, kudar, vantar ect skall först frystas i 24h sen skall de tvättas i 90 grader. Nu när de börjar bli kalt så rekonenderad de att stänka av alla elemet och göra tvärdrag i lägenheten ca 12-24h för att minska att de överlever i mator och liknade. Kliar de i hårbotten är de inte skabb för de angriper ej huvudet då är de antingen lös ellet vägglöss. Ska du tvätta så rekommenderas de att du har plasthanskar på dig då du hanterar skabb angripna kläder eller saker. Har du barn som har gosedjur skall dessa också frysas.

Svar på tråden Frågor om skabb!