• Anonym (tjej95)

Medicinsk abort som gick fel

Jag är en tjej på 19 år som varit med om min första graviditet och gjorde igår en abort. Aborten gick inte alls till så som jag förväntade mig eller har hört av andra så därför startat jag nu denna tråden i hopp om att komma i kontakt med någon som varit med om något liknande. Jag känner väldigt blandade känslor kring det hela då det blev en väldigt traumatisk händelse för mig och något som jag definitivt inte var beredd på.
    För cirka tre veckor sedan fick jag reda på att jag blivit gravid och visste redan direkt att jag skulle bli tvungen att göra en abort då jag inte befinner mig en en lämplig livssituation till att behålla och uppfostra ett barn. Efter diverse besök på ungdomsmottagning och sjukhus bestämdes ett datum då jag skulle påbörja min abort (som då var i v.7+2). Jag fick min första tablett mifegyne på tisdag eftermiddag och mådde relativt bra efter den, har haft konstant magont i flera veckor och så även denna fortsatte. Som planerat skulle jag återkomma till sjukhuset på torsdag morgon och få fyra stycken cytotec. Onsdag kväll fick jag min första blödning, ungefär som vanlig mens vilket jag visste kunde vara möjligt. Men på natten vaknar jag av att jag ligger i en stor pöl av blod och jag blöder helt okontrollerat. Blodet var kraftigt koagulerat och innehöll många stora klumpar, troligtvis även annan "vävnad". Jag hade fruktansvärt ont i magen och blev väldigt rädd av hela situationen och trodde på riktigt att jag skulle dö. Min mamma, som är sjuksköterska, ringde 1177 vårdguiden men de tyckte att jag skulle vänta med att åka in till sjukhuset som planerat vid klockan åtta. Jag fick ha två stycken stora blöjor på mig och sitta på ett skydd i bilen. På gynekologmottagningen tog de några tester och konstaterade sedan att jag var alldeles för dålig och hade för kraftiga blödningar för att de skulle kunna ta hand om mig så vi skickades till ett annat sjukhus 1 timme bort. Jag hade alltså aldrig tagit cytotec som egentligen skulle sätta igång det hela. Bilfärden var fruktansvärt jobbig för mig då det bara fortsatte att ösa ut blod som jag så illa var tvungen att sitta kvar i. När vi väl kom fram var mina byxor helt blöta och blodet hade färgat av sig på bilstolen. På akuten tog de några tester till och jag fick möjlighet att byta blöja. Fick även två tabletter som hjälpte till att stoppa blodflödet som efter ett tag återgick till "riklig mens". Fick göra ett ultraljud som visade att min kropp troligtvis redan stött ut fostret men att det fanns rester kvar i livmodern. Blev sedan skickad till BB när jag fick ligga och vänta i cirka fem timmar på operation. Då jag aldrig blivit opererad eller nedsövd innan var detta mycket obehagligt för mig men nödvändigt då det kunde vara livsfarligt att låta rester vara kvar i livmodern. De utförde en skrapning på mig och fick sedan spendera ytterligare ett par timmar på sjukhuset innan jag kunde få åka hem.

Idag (genomförde aborten igår) mår jag relativt bra men är väldigt trött och yr samt blöder fortfarande lite. Däremot känner jag mig väldigt rädd, arg och ledsen för hela situationen då jag inte tycker att jag fått någon information eller varning om att något sånt här kunde ske. Jag har svårt att berätta om detta för mina närmsta då det känns som att de tror att jag överdramatiserar hela händelsen. Det är endast min mamma i min familj som vet om att jag varit gravid och jag är väldigt tacksam att jag hade henne vid min sida genom detta då jag aldrig hade kunnat reda ut en sådan kaotisk situation själv. Jag skulle gärna vilja höra om någon varit med om något liknande då jag känner mig väldigt ensam i det hela och har många tankar kring varför detta hände just mig. Det känns som att det hade varit skönt att få ett riktigt avslut på det hela.
  • Svar på tråden Medicinsk abort som gick fel
  • Anonym (va?)

Så du var för dålig för att tas om hand på ett sjukhus men du fick åka egen bil till ett annat en timme bort?! Förvånad

• Anonym (lider med dig)

Hej!

2011 gjorde jag en abort av samma slag som du men jag åkte direkt till akuten där jag blev akut opererad och sen fick en blodtransfusion och fick stanna kvar på akuten i 6 dygn innan de sluta blöda och jag hade tillräckligt mycket blod i kroppen igen för att min kropp skulle klara de.

Detta va en av de värata upplevelserna jag haft men den värsta chocken kom ca 3 veckor senare när jag va up gynumdersökning för efter koll då de konstatera att min kropp har tagit så illa av aborten att jag fått permanenta skador på livmoder som gör de fysiskt omöjligt för mig att kunna bli gravid i framtiden. Dom antar att de va bieffekten av aborten som gjorde att jag blöde så katastrof mycket.

• Anonym (tjej95)

Det är också en sak som oroar mig som jag inte tycker att jag fått något svar på. Hur kommer det sig att min kropp reagerade såhär? Kommer jag kunna få barn i framtiden?

• Anonym (tjej95)

Det är också en sak som oroar mig som jag inte tycker att jag fått något svar på. Hur kommer det sig att min kropp reagerade såhär? Kommer jag kunna få barn i framtiden?

• Anonym (***)

Hej. 

Jag har inte gjort abort själv men har haft ett missfall där kroppen inte stötte ut fostret och jag fick ta cytotec. Först fick jag ta 4 tabletter hemma på kvällen, mådde bra, kände inget och blödde pyttelite. Dagen därpå på kvällen började blödningarna, hemska blödningar precis som du beskriver. Ringde till gynakuten och de bad mig avvakta. Men efter ca en timme blev jag helt yr och var rätt borta. Sambon ringde ambulansen som fick hämta mig och köra in mig till akuten. När jag väl kom in där så konstaterade de att jag förlorat en massa blod och dessutom hade kvar resten i livmodern. Fick ligga där över natten med dropp och var bokad till operation morgonen därefter. Det gick iofs ganska smidigt, snabbt men man är orolig för sövningen. Efteråt fick jag ligga kvar ett par timmar till sen åkte vi hem. 
    Efter det blödde jag lite i 3 veckor innan det slutade helt. 
    Men blösningarna var en hemsk upplevelse.

Förstår din oro men kan säga att många upplever det du har upplevt. Det finns inga som helst anledningar till att du inte ska kunna ha barn. Jag kan säga att jag efter det hemska missfallet är nu i v21 och väntar en liten kille. 

Låt nu din kropp återhämta sig och ta hand om dig, det kommer bli bra igen..
    Lycka till.

• uska81

Jag fick göra medicinsk abort på sjukhuset. blödde också som en slaktad gris. Ett par veckor efter aborten fick jag en störtblödning på en restaurang. Blödde igenom allt! Åkte åter igen till sjukhuset. De sa att det var något hormonellt och fick då starka p-piller. Men fick stora blödningar efter det hela tiden så jag åkte till ett annat sjukhus. Där konstaterade dem att jag hade fosterrester kvar och fick stanna kvar och göra en skrapning. Jag anmälde det första sjukhuset . Fick då 100kr i skadestånd. Rena skämtet !!

• uska81

PS. Har två barn idag. Så troligtvis kommer du kunna få barn i framtiden

• Anonym (ssssss)

Jag har inte riktigt varit med om det men min abort gick inte heller bra och var väldigt traumatisk.

Jag har för det första fobi mot sjukhusmiljöer och det var extremt jobbigt att åka in. Men killen följde med som stöd. Läkaren och ena sköterskan som jag pratade med var jättetrevliga men den andra sköterskan var jätteotrevlig(fick anmäla henne senare då hon gjorde en del saker som hon inte fick också). Hade valt att göra aborten hemma. Tog pillren på morgonen och väntade en stund sen blev det extremt illa. Låg och spydde på grund utav den extrema smärtan och kom inte som flera värkar utan det höll i sig i ett antal timmar. Fick ringa sjukvårdsupplysningen som genast ville skicka efter en ambulans. Fick morfin men blev inte bättre på länge. Blödde extremt mycket under hela aborten sen blev det som riklig mens som höll i sig i några veckor. Åkte sen in på återbesöket och det visade sig att det fanns rester kvar men som tur var så försvann det av sig självt på en vecka efter första återbesöket.

• Sephrenia89

Hej TS!

Jag märkte en graviditet sent i början av sommaren (vart stresstad, förnekelse) så var i v10, fick tabeller m.m gjorde aborten hemma (allt verkade gå vägen)

Fick komma på återbesök efter 2 veckor och då va mitt HCG för högt och blev skickad till kvinnokliniken där visade det sig att fostret var levande och fint (aborten funkade inte alls)

Fick läggas in på en speciell avdelning och fick 130 tabletter av olika slag innan jag slutade räkna, dygn tre med blödningar, kräkningar, illamående, ett foster dem dragit ut och en operation för att få ut resterna så va jag rätt låg, tog mig en månad innan jag mådde relativt bra.

Sen en morgon när jag skulle gå upp och duscha och göra mig i ordning för dagens ändamål så hade jag fått en kraftig blödning på natten (trodde det var en kraftig mens), men sen när jag va i badrummet började kroppen pumpa ut blod, så pass att jag höll på att svimma, min pojkvän ringde till akuten och vi fick skjuts in av min mamma.

Väl på akuten så förlorar jag massa blod och kan inte ställa mig upp, får höra av personalen att de tillkallat ambulans till ett annat sjukhus, så de bär över mig till en annan bår, jag får ligga i mina genomblodade byxor, en handduk och "blöja" och hamnar på kvinnokliniken där de tar massa prover och i ett undersökningsrum får jag ta av mig allt och det pumpar ut blod på läkaren (stackaren).

Blir inslängd på en säng, inskickad till special avdelningen, får ta ut alla piercingar sen är jag på operation igen, vaknar upp och mår så jävla kasst.

Tydligen hade första skrapningen ej fått bort allt och ren tur att det ej blev infektion och kroppen försökte göra sig av med allt genom att pumpa ut blod.

Var livrädd - ingen sa vad som var fel - jag förlorade massa blod så fick 3 stycken blodpåsar när jag var vaken, vet ej om jag fått mer när jag va "ute ur leken", blivit sövd och hatar det och haft för lågt järnvärde länge.

Fick ett brev 2 månader efteråt med vad som var fel.. min styvmor fick läsa det för hon tyckte själv det lät så oerhört konstigt (sjuksköterska) så hon tyckte jag skulle anmäla sjukhuset för att jag inte fick information.

Svar på tråden Medicinsk abort som gick fel