• eaxz

Inte fått någon lön i November

Hej! Som rubriken lyder så har jag inte fått någon lön än som skulle ha kommit 25 november :( Har vart problem tidigare med då har lönen senast kommit in typ 28e.

Fick reda på igår att företaget gått i konkurs..... Har en gravid sambo och två bonusbarn. Sambon är sjukskriven och det är jag som bidragit med ALLA pengar.

Som tur är har jag ca 40k sparade så det löser sig iallafall i två månader.

Chefen ska till tingsrätten på måndag och som jag fattat det betalar staten ut min lön. Är tillsvidareanställd och går på timlön. Har jobbat 200 timmar i oktober, 160 i november och ca 40 hittills i december. Plus semesterersättning för 10 månader.

Kommer jag få ut alla pengar samtidigt? Tar det lång tid ? Eller kommer ja inte få se en krona? / Nervös 22årig plastpappa/blivande pappa

• Svar på tråden Inte fått någon lön i November
  • lilly

Hej! Tråkigt med ditt Jobb, tänkte först säga "vänta" men har företaget gått i konkurs så är det numera en konkursförvaltare som har hand om företaget eller detta kommer att ske om konkursen bifalles. När konkurs är ett faktum upprättar förvaltaren en konkursbouppteckning där alla skulder och tillångar skrivs. Därefter ska alla borgenärer få betalt. De fodringar som är prioriterade är "massafodringar" dvs de skulder som uppkommit efter konkursbeslutet, därefter konkursfodringar (uppkommit innan konkursbeslut däribland lön för arbetad tid innan konkursbeslut). Fodringarna har en inbördes ordning enligt förmånsrättslagen. Lön har förmånsrätt enligt 12§ för den lön du tjänat in. Om du inte kan få betalt ur konkursboet kan du få betalt av staten. Lönegarantin gäller enbart lön 3 månader tillbaka  och är maximerad till max 4 basbelopp (ca 176.000) men om det bara är en lön som är förfallen så uppgår det förmodligen inte till de beloppen.

• sextiotalist

Lönegarantin gäller, när min sambo råkade ut för detta, så var han tvungen att anmäla sig till arbetsförmedlingen direkt. Lönefodringar har jag för mig är högt prioriterade, men i och med lönegarantin så tar staten över den fodringen. 
    Så mitt tips är att du på måndag anmäler dig på arbetsförmedlingen, sedan så är det bara att avvakta tills lönegarantin faller ut.

Svar på tråden Inte fått någon lön i November