• Erik0087

Klassiker - få tillbaka ex

Hej. Detta blir mitt första och sista inlägg på något forum någonsin. Bolla mig gärna vidare ifall jag lägger upp detta fel och ha förståelse för skrivfel.

Jag vänder mig till er experter då jag mina kompisar inte kan hjälpa min sitts. Jag är väl inte den mest erfarne på flertal förhållanden eller tjejer, utan innan detta 4 årsförhållandet så var jag tillsammans 6 år med en annan. Hur som, hur får jag tillbaka mitt ex?

Vi har varit tillsammans i 4 år, varav bott tillsammans 3 år. Vi är två riktiga tävlingsmänniskor inom en viss sport, vi tycker, tänker och beter oss väldigt lika. Ibland kan vi fylla i varandras meningar att de nästan är skrämmande. Vi har alltid roligt och andra ser oss som det typiska paret(iallafall vad vi hört). Att jag skriver på ett forum nu 2 månader efter det tog slut, samt att hon är bestämt över att "det är slut" beror främst på att vi är två tävlingsmänniskor som sällan ger upp och har mån att alltid köra på(kalla oss kall). Det tog slut då kärleken sista 3 månaderna sinade och vår vardag är fullspäckad att vi inte tog tag i problemet... det bara rann ut i sanden och det var väl när det var försent som jag ville tända gnistan igen. Vi pratar varje dag och hon berättar att hon vill känna mig som vän, och att hon behöver hitta sig själv innan hon vill ha pojkvän. Vi har även pratat om det där jag berättar att jag inte vill bli tillsammans utan vill börja om och se vart det leder. Jag har tålamod då jag tror på oss, även om det inte leder till något. Flera klyschor tänker många, men:

*Köper att hon vill ha trygghet genom mig som vän. *Jag köper att hon vill hitta sig själv(skitsnack). *Jag ignorerar henne inte då jag vet att hon då förloras helt. *Jag har träffat andra men hon dyker ändå upp i mitt huvud och jag är beredd att ge allt även om de tar tid och börjar i date-fas. *Ja hon är värd det *Nej att det känns omöjligt gör det inte mer intressant. *Jag tjatar eller fjäskar inte då jag vet att det skulle göra mig mindre attraktiv hos henne. *Nej hon blir inte svartsjuk, utan man kan nästan tro hon varit gift i 10 år och nu äntligen får vara singel och själv, men hon letar ändå inget nytt förhållande eller kille att hoppa i säng med(vilket jag vet). *Hon vill inte träffas utan har alltid en anledning att göra något annat *Vi träffas bara spontant på gymmet och den här sporten, något annat naturligt möte har vi inte.

Jag är inte i mina sinnes bruk när jag skriver detta då vi även var tvungen att ta bort vår katt några månader tillbaka... men de har inte med detta att göra. Men fråga på om det hjälper er att ge mig råd. Hur beter jag mig för att hon ska tycka om mig igen och börja från där? Få tillbaka sitt ex att börja tycka om en igen borde rubriken heta.

Tack på förhand experter/erfarna människor.

• Svar på tråden Klassiker - få tillbaka ex
  • LWL

Hej!

Jag tycker du skall ha tålamod. En relation som skall betyda något måste få ta tid. (tror det är det vanligaste problemet att man tror att allt bara skall falla på plats. Snabbt) Man kan se det som en annan fas. Jag tycker du skall acceptera hennes syn att vänta. Var mån om relationen med henne som vän. - Att du accepterar det just nu, även om du Vill mer. 

'slarva inte bort' henne under denna tid. Man måste få ta ett steg tillbaka om man vill. 

Jag tror du kommer märka under den här nya fasen, om hon vill ha dig kvar eller om hon kommer tappa intresset. Omvänt så tycker jag att du skall visa att du har omsorg om henne, även om ni inte är ihop.

lycka till

• Erik0087

Kloka ord. Att hon och andra skall få ta ett steg tillbaka respekterar jag. Där många skulle kalla det bortförklaring har man oftast sig själv att skylla. 

Med facit i handen tror jag att bekvämligheten gjorde mig blind att visa den kärlek jag vill ge, och såhär efteråt känner jag mig säkrare än någonsin. Att det tog slut är min ögonöppnare men ger mig också ett ännu större driv. 

Jag förstår att saker ibland måste få ske av sig själv och ta sin tid. Men hur ska jag tända en ny gnista hos henne, när vi idag pratar/skriver varje dag med oftast skratt och skoj inblandat. Från vän till intressant känns som ett stort steg, även om hon sagt en-två gånger att känslan finns där. Hon är nog rädd för att bli tillsammans utan förändring och jag vill ta det lugnt fram. Känslor finns men blockeras. 

Hur tänder man gnistan när någon är inställd på motsatsen?

• Kejkej91

Det kan ju vara bra att ta ett steg tillbaka och låta henne sakna dig också? Om du alltid finns där hur ska hon då hinna tänka?

Jag anser att det bästa är att vara trevlig men ta ett steg tillbaka, fokusera på sitt eget liv och låta de höra av sig. 

Den bästa effekten - tyvärr kan man annars hamna i kompisfacket att de nyttjar en som snuttefilt medan de hanterar sorgeprocessen. 

Jag tycker det bästa är att låta personen sakna en, de har valt att lämna en, dvs låt henne känna på hur livet skulle vara utan dig i sitt liv så kanske hon kommer på andra tankar.

Du kan även googla "få tillbaka ex" och varje råd på hela internet lyder = ta distans. 

Men sen skall man ju göra det som känns bäst för en själv såklart (: 

• Erik0087
    Kejkej91 

Du har så rätt, distans får nog oss alla att tänka till och höra av sig. Det var precis vad hon började göra också. Hon tar initiativet att skriva till mig med gulliga smileysar etc, liksom telefon om vardagen med skoj och skratt. Hon har även spontant sovit över hos mig och nämnde att hon saknar min trygghet och mig med några tårar därpå. Dock är det motsatsen alla andra dagar förutom den här spontana övernattningen en väldigt sen vardag. Då vill hon inte prata om det och har inställningen på att det aldrig blir oss igen 

Jag köper distans, men jag är i en dubbelsidig sitts. Frågan är ju om man en gång för alla ska berätta vad man känner och sedan släppa det(gjort det förr i telefon och mellan ögonen, dock innan denna övernattning och då vi inte pratade lika ofta). Jag menar att skriva ner diverse för att hon ska ha möjlighet att läsa de flera gånger och begrunda, istället för ett lång telefonsamtal som kan missvisas beroende på tid, plats, situation etc. Sms, mail, pappersbrev? Vad säger ni?

Jag kanske kastar bort det lilla hopp som finns, eller vad säger ni? 

Misstolka inte mig mitt driv är ni snäll så ni inte tror jag är någon stalker eller paranoid person, många andra trådar har jag sett många fått den stämpeln bara för att den nu fått en ögonöppnare om läget och vill sätta sitt liv åt sidan för henne/honom.

Tacksam för mer svar och fråga gärna mig mer ifall det underlättar er tro på detta. Än så länge har guldkorn skrivit

• Erik0087
    Erik0087 skrev 2014-12-09 19:15:47 följande:

Du har så rätt, distans får nog oss alla att tänka till och höra av sig. Det var precis vad hon började göra också. Hon tar initiativet att skriva till mig med gulliga smileysar etc, liksom telefon om vardagen med skoj och skratt. Hon har även spontant sovit över hos mig och nämnde att hon saknar min trygghet och mig med några tårar därpå. Dock är det motsatsen alla andra dagar förutom den här spontana övernattningen en väldigt sen vardag. Då vill hon inte prata om det och har inställningen på att det aldrig blir oss igen 

Jag köper distans, men jag är i en dubbelsidig sitts. Frågan är ju om man en gång för alla ska berätta vad man känner och sedan släppa det(gjort det förr i telefon och mellan ögonen, dock innan denna övernattning och då vi inte pratade lika ofta). Jag menar att skriva ner diverse för att hon ska ha möjlighet att läsa de flera gånger och begrunda, istället för ett lång telefonsamtal som kan missvisas beroende på tid, plats, situation etc. Sms, mail, pappersbrev? Vad säger ni?

Jag kanske kastar bort det lilla hopp som finns, eller vad säger ni? 

Misstolka inte mig mitt driv är ni snäll så ni inte tror jag är någon stalker eller paranoid person, många andra trådar har jag sett många fått den stämpeln bara för att den nu fått en ögonöppnare om läget och vill sätta sitt liv åt sidan för henne/honom.

Tacksam för mer svar och fråga gärna mig mer ifall det underlättar er tro på detta. Än så länge har guldkorn skrivit

Ha överseende med svenskan, telefonen har en liten skärm och autocorrect är inte min bästa vän...
  • Erik0087

Nu svarar jag på mig själv med uppdatering...

Jag skrev några djupa men få rader och lät allt vara. Hon hörde av sig 3 dagar senare och grät, ville sova över ännu en natt för att hon kände sig så ensam och saknade mig. Hon var här 2 kvällar/nätter där vi pratade, hade riktigt roligt och myste mest(inget sex eller kyssar inblandad då de hade känts fel). 

Tyvärr dag 3 så är hon åter igen negativ och säger det inte ska leda till något. Hon hade träffat två stycken på en fest som hon hade små känslor men som inte ledde till något mer, men annars säger hon att det finns en saknad till mig och att hon älskar mig som person...
    Någon med tips på hur vi får igång gnistan igen? Känslorna finns där som ni märker, men de täcks av en sådan stark vilja hur hon vill hitta sig själv.

Tack på förhand.

• Kejkej91

Problemet är ju att hon har separationsångest och hör av sig för att dämp det. När du tar emot henne med öppna armar får hon ju det hon vill - hon ät ju uppenbarligen inte intresserad av dig mer än gull ibland, tyvärr. Hon raggar på andra nu ocj det vill hon och när det inte fungerar och blir ensamt ringer hon dig och gråter. Klassiskt! Tkr du inte att du är värs någon som vill ha dig?

Det gör ont men bryt kontakten. Ska du ha någon spm helst eventuell chans så bryt den så hon får sakna dig och får tid att tänka att de är så livet spmmer se ut utan dig. Säg nej när hon vill ses.

Hon är inte din längre och det måste du inse. Let love free and if it comes back to you it yours to keep if its not coming back it never was :) eller vad man säger.

• Erik0087
    Kejkej91 skrev 2014-12-15 07:30:32 följande:

Problemet är ju att hon har separationsångest och hör av sig för att dämp det. När du tar emot henne med öppna armar får hon ju det hon vill - hon ät ju uppenbarligen inte intresserad av dig mer än gull ibland, tyvärr. Hon raggar på andra nu ocj det vill hon och när det inte fungerar och blir ensamt ringer hon dig och gråter. Klassiskt! Tkr du inte att du är värs någon som vill ha dig?

Det gör ont men bryt kontakten. Ska du ha någon spm helst eventuell chans så bryt den så hon får sakna dig och får tid att tänka att de är så livet spmmer se ut utan dig. Säg nej när hon vill ses.

Hon är inte din längre och det måste du inse. Let love free and if it comes back to you it yours to keep if its not coming back it never was :) eller vad man säger.

Ja... vilken jäkla klassiker det här är(...). Om du var i min sitts då kejkej91(född 1991?), trots att jag är några år äldre än dig och säkert tänker mer på "framtiden"(barn, husköp och stega ännu längre upp i karriären). Om du väntar ut en tjej att komma tillbaka till dig, tror du att det håller för alltid nästa gång då? Kan man lämna någon så kan de självklart hända igen, eller gör man slut för att ta fatt på "det där" som man inte hann känna då just vi blev tillsammans på 1 vecka och aldrig riktigt dejtade? Det är såna här frågor jag brottas med, även om jag självklart nu kommer ta avstånd och hålla tummarna att hennes känslor inte fastnar hos någon annan. 

En annan intressant sak; jag läste om en artikel om hur människor är indelade i olika kategorier häromdagen. En förhållande person letar alltid efter nya förhållanden för att(som nämnt tidigare i den här tråden) fylla tomrum av närhet med ny närhet. En person trotts en djup kompiskrets behöver ha den där närheten för att känns sig önskvärd. Jag känner att jag just tillbringat senaste åren med en just sån person, och det är väl därför jag haft så svårt att släppa taget. Jag kanske är ute och cyklar nu(?).

Svar på tråden Klassiker - få tillbaka ex