Katter är inte blandraser som hundar...
Jag har själv två katter som är huskatter, en hona som vi adopterade efter att hon blivit räddad från ett hem där hon och syskonen varit inlåsta på en toalett hela första 2 månaderna hon är idag 8 månader och vi har också en hane som är 8 månader där mamman var en huskatt som hade en kort romans med en norsk skogskatt hos grannen...
Detta gör inte att min hankatt på något sätt räknas som en raskatt trotts att han ser ut som en.
Jag var inne på blocket.se och tittade lite på hur folk formulerar sina annonser och vilka sjuka priser dom har för kattungar, många lyder tex. 50% main coon 50% sibiriskkatt, detta är alltså en huskatt, inte en raskatt.
Att sen att ta betalt 5000kr för en huskatt som man inte ens har vaccinerat eller idmärkt är också otroligt... (troligen har man inte tagit katten för en besiktning heller eftersom att inget av ovanstående gjorts)
Det är också många som tar olika priser på kattungarna från samma kull beroende på hur dom ser ut, det är också super tråkigt, som att en katt med kortpäls inte är värd lika mycket som en katt men längre päls...
Men det jag reagerar allra mest över är att varannan annons består av kattungar och varannan men folk som vill bli av med sina katter, många är inte äldre än 1-2 år gamla, antingen så "vill katten flytta ut på landet" eller så "har man tidsbrist" det är tråkigt att folk inte tänker på att saker kan ändras och att från den dagen man tar hem katten är det en familjemedlem, du är hela kattens liv. Det är i princip omöjligt att omplacera en vuxen katt idag, tycker att man ska ha det i åtanke innan man köper en liten.