• Celinee

Katter är inte blandraser som hundar...

Jag har själv två katter som är huskatter, en hona som vi adopterade efter att hon blivit räddad från ett hem där hon och syskonen varit inlåsta på en toalett hela första 2 månaderna hon är idag 8 månader och vi har också en hane som är 8 månader där mamman var en huskatt som hade en kort romans med en norsk skogskatt hos grannen...

Detta gör inte att min hankatt på något sätt räknas som en raskatt trotts att han ser ut som en. 

Jag var inne på blocket.se och tittade lite på hur folk formulerar sina annonser och vilka sjuka priser dom har för kattungar, många lyder tex. 50% main coon 50% sibiriskkatt, detta är alltså en huskatt, inte en raskatt. 

Att sen att ta betalt 5000kr för en huskatt som man inte ens har vaccinerat eller idmärkt är också otroligt... (troligen har man inte tagit katten för en besiktning heller eftersom att inget av ovanstående gjorts)

Det är också många som tar olika priser på kattungarna från samma kull beroende på hur dom ser ut, det är också super tråkigt, som att en katt med kortpäls inte är värd lika mycket som en katt men längre päls... 

Men det jag reagerar allra mest över är att varannan annons består av kattungar och varannan men folk som vill bli av med sina katter, många är inte äldre än 1-2 år gamla, antingen så "vill katten flytta ut på landet" eller så "har man tidsbrist" det är tråkigt att folk inte tänker på att saker kan ändras och att från den dagen man tar hem katten är det en familjemedlem, du är hela kattens liv.  Det är i princip omöjligt att omplacera en vuxen katt idag, tycker att man ska ha det i åtanke innan man köper en liten. 

• Svar på tråden Katter är inte blandraser som hundar...
  • Lindsey Egot the only one

Håller men!

Huskatt är allt som inte är renrasiga

• LunaLovegood

Jag håller också med! Stör mig också på dessa saker. Plus att väldigt många som har katt inte läst på om katter. De struntar i att kastrera, vaccinera och säljer/ger bort kattungar som bara är 8 veckor istället för 12. Ja och ingen kunskap om kattmat eller ens vilka färger katter har (min vän har en röd katt vilket hon vägrar acceptera utan den är ORANGE)... om jag nämner blått och lila tror hon jag är crazy

• nemo1

Jag hoppas innerligt att dina katter är kastrerade så att inte fler huskatter föds. Men det har du säkert tänkt på redan eftersom du adopterat en katt, eller hur?

• Anonym (mjauuuuuuu)
    Celinee skrev 2014-12-06 14:18:27 följande:

Jag har själv två katter som är huskatter, en hona som vi adopterade efter att hon blivit räddad från ett hem där hon och syskonen varit inlåsta på en toalett hela första 2 månaderna hon är idag 8 månader och vi har också en hane som är 8 månader där mamman var en huskatt som hade en kort romans med en norsk skogskatt hos grannen...

Detta gör inte att min hankatt på något sätt räknas som en raskatt trotts att han ser ut som en. 

Jag var inne på blocket.se och tittade lite på hur folk formulerar sina annonser och vilka sjuka priser dom har för kattungar, många lyder tex. 50% main coon 50% sibiriskkatt, detta är alltså en huskatt, inte en raskatt. 

Att sen att ta betalt 5000kr för en huskatt som man inte ens har vaccinerat eller idmärkt är också otroligt... (troligen har man inte tagit katten för en besiktning heller eftersom att inget av ovanstående gjorts)

Det är också många som tar olika priser på kattungarna från samma kull beroende på hur dom ser ut, det är också super tråkigt, som att en katt med kortpäls inte är värd lika mycket som en katt men längre päls... 

Men det jag reagerar allra mest över är att varannan annons består av kattungar och varannan men folk som vill bli av med sina katter, många är inte äldre än 1-2 år gamla, antingen så "vill katten flytta ut på landet" eller så "har man tidsbrist" det är tråkigt att folk inte tänker på att saker kan ändras och att från den dagen man tar hem katten är det en familjemedlem, du är hela kattens liv.  Det är i princip omöjligt att omplacera en vuxen katt idag, tycker att man ska ha det i åtanke innan man köper en liten. 

Men frågan är om ngn verkligen betalar 5000:- för en huskatt? Jag har en underbar liten innekatt som jag köpte för 150:-! När det gäller "djur säljes" så är det likadant när det gäller hundar. Man vill ha 5000:- för en 6-årig tik som "man inte kan ge tillräckligt med stimulans" (läs hunden är snortokig och kan inte gå i koppel)
  • Celinee
    nemo1 skrev 2014-12-06 16:44:24 följande:

Jag hoppas innerligt att dina katter är kastrerade så att inte fler huskatter föds. Men det har du säkert tänkt på redan eftersom du adopterat en katt, eller hur?

Självklart är dom det.
  • Celinee
    LunaLovegood skrev 2014-12-06 14:51:52 följande:

Jag håller också med! Stör mig också på dessa saker. Plus att väldigt många som har katt inte läst på om katter. De struntar i att kastrera, vaccinera och säljer/ger bort kattungar som bara är 8 veckor istället för 12. Ja och ingen kunskap om kattmat eller ens vilka färger katter har (min vän har en röd katt vilket hon vägrar acceptera utan den är ORANGE)... om jag nämner blått och lila tror hon jag är crazy

Jag har alltid haft katter vi fick avliva min katt som jag haft sedan jag var 7 år tidigare i våras då han blivit för gammal och inte orkade längre (han blev 19 år).

Att man tar hem katter tidigare än 12 veckor håller jag helt med om att det är hemskt, det är ju lag på det av en anledning.. 

haha, det känns lite som att det var blivit en trend att skaffa katt just nu och då förstår jag att alla inte har så bra koll på hur man tar hand om en katt eller vad som krävs... 

• Celinee
    Anonym (mjauuuuuuu) skrev 2014-12-06 16:57:28 följande:
    Men frågan är om ngn verkligen betalar 5000:- för en huskatt? Jag har en underbar liten innekatt som jag köpte för 150:-! När det gäller "djur säljes" så är det likadant när det gäller hundar. Man vill ha 5000:- för en 6-årig tik som "man inte kan ge tillräckligt med stimulans" (läs hunden är snortokig och kan inte gå i koppel)
    Jag vet tyvärr flera som har köpt sina katter (bla min bror under detta år) och betalat mellan 3000-5000kr.  Jag tycker det är helt sjukt men om alla lägger ut för det priset så blir det väll så gissar jag... 

Min bror köpte en huskatt som var "50%" norsk skogskatt för 3700kr tidigare i år hon var varken id-märkt eller vaccinerad. 

Jag hoppas bara att folk inte börjar para sina huskatter och säljer dom dyrt för att man ser hur mycket man faktiskt kan få betalt för en kattunge idag det hade varit hemskt...

Ja precis, tyvärr så är nog det vanligaste att man inte tycker det är så roligt efter dom inte är valpar eller kattungar längre :(
  • Anonym (Öka värdet!)

Jag håller delvis med, men samtidigt tycker jag att man ska öka kattens värde.
    En huskatt ska inte säljas under 1000:- minst. 
    Registrering och kastrering på djur som inte ska gå i avel borde det vara lag på också.
    Då kanske problemet med katter ingen bryr sig om så småningom försvinner.

• SasuButt

Jag har 2 kattungar som blev skänkta till mig då ägaren skulle vara tvungen att avliva dom om de inte hittade hem inom den veckan. Jag erbjöd pengar för dom såklart, men ägaren ville bara att de skulle få ett bra hem.

Jag tycker inte om att man skänker bort ett djur i vanliga fall, men jag kunde inte låta kattungarna bli avlivade, det skulle krossa mitt hjärta.

Men att sälja en huskatt eller "bond"katt för över 3000 är bara idiotiskt. En raskatt som är vaccinerad, chippad och har stamtavla kan säljas för så mycket, men en katt som inte ens är vaccinerad eller kastrerad borde bara gå på ca 800-1200 då den som köper måste stå för allt annat själv.

• Abbe83

Vi har 2 huskatter, Nalle 10 år som delvis är siames och Helga 8 år som delvis är norsk skogkatt. Helga ser mer ut som en raskatt men båda är ju huskatter. Helga köpte jag för 500 kr och Nalle skänktes.
    Våra katter är älskade familjemedlemmar som är kastrerade, vaccinerade, försäkrade och id-märkta. 

• Nlg

Jag skulle personligen aldrig betala kring tusenlappen för en katt som varken är vaccinerad eller märkt. Mest troligt, typ i 9 av 10 fall är det någon svensson som tycker kattungar är söta och låtit katten springa fritt okastrerad som sedan vill tjäna en liten slant på det. Ska jag stå för den vaccin och övrigt som dom struntat i, behöver dom inte en krona egentligen - men ja, en symbolisk summa är väl ok. 

För jag antar att ingen skulle köpa en valp som är ovaccinerad mm, vare sig det är en blandis eller renras? Varför göra det med en katt då? Vart går gränsen mellan värdet på olika arter egentligen, varför är det mer "okej" att ta en katt hur som helst än en valp?

Svar på tråden Katter är inte blandraser som hundar...