• Esoada

Hjälp med att välja hundras

Jag tänkte köpa en hund nästa år, 2015
    Jag gillar så många hundraser, så vill ha lite hjälp att välja

Det ska vara en sällskapshund som jag ska använda till promenader,kanske gå lydnadskurs och på utställning med

Jag bor i en lägenhet (1:a) i stan, men mina föräldrar bor på landet
    Jag är arbetslös för tillfället men kanske ska få någon sysselsättning som är på 2 timmar, alltså har jag mycket tid
    Och mina föräldrar/vänner kan ta hand om den när jag inte har tid

De krav jag har på hunden är:
    Jag har smådjur så den ska fungera ihop med dem
    Den ska inte dra i koppel och skälla så mycket
    Den ska gilla andra människor och vara lätt att ta med på resa (buss och tåg)

• Svar på tråden Hjälp med att välja hundras
  • Esoada

Hundraser jag gillar:

Stora:
    Afghanhund, Chart Polski, Collie, Galgo Espanol, Greyhound, Magyar Agar, Sloughi

Mellanstora:
    Dansk spets, Engelsk bulldogg, Eurasier, Kromfohrländer, Pinscher, Tysk Spets, Whippet

Små:
    Affenpinscher, Chihuahua, Coton de Tuléar, Dvärgpinscher, Engelsk toy terrier, Italiensk vinthund, Japansk spaniel, King charles spaniel, Malteser, Papillon, Pekingese, Petit brabancon, Pomeranian, Prazský krysarík, Rysk toy terrier, Tax, Yorkshireterrier

• Rainbow gg

Alla hundar har möjlighet att inte gilla andra djur.

Alla hundar har möjlighet att vara dragiga.

Alla hundar har möjlighet att ogilla bil/buss/tåg.

Vad du får för hund vet du ju inte innan du lärt känna den, och hur väl du kan träna den beror på hur engagerad du är. Den kommer ju exempelvis inte veta direkt när den kommer hem att soffan är off limits eller att inte dra i kopplet eller att inte tugga sönder trosor osv.

• Esoada

Ja, alla hundar kan det och det...
    Men vissa hundar har mer eller mindre möjlighet att anpassa sig till mina krav

• Esoada
    Hejhoppsan skrev 2014-12-06 20:31:50 följande:

En whippet alla dar i veckan.

Varför då?
  • Boel

Jag skulle i första hand rekommendera shetland sheepdog :)
    De är lättlärda och trevliga. Man får mycket gratis eftersom de lär sig fort. Sheltien är vanlig på tävlingsbanan och de går ofta lösa.

De kan ju vara skälliga, men inte särskilt mycket i jämförelse med andra hundar.
    Vår ena är ganska skällig på tomten, men vi har ett antiskall-halsband till honom.

Lycka till!

• Esoada
    Boel skrev 2014-12-06 21:00:48 följande:

Jag skulle i första hand rekommendera shetland sheepdog :)
    De är lättlärda och trevliga. Man får mycket gratis eftersom de lär sig fort. Sheltien är vanlig på tävlingsbanan och de går ofta lösa.

De kan ju vara skälliga, men inte särskilt mycket i jämförelse med andra hundar.
    Vår ena är ganska skällig på tomten, men vi har ett antiskall-halsband till honom.

Lycka till!

Min granne hade en sådan
    Den var jämt ute på tomten och skällde högt på folk (otrevligt)
    Den gick inte att bli klappad på (osocial hund vill jag inte ha)
    Så den känns inte så rolig, och då skulle jag hellre vilja ha en stor collie
  • Mymla

Du har listat flera raser som kräver väldigt mycket motion och aktivitet. Tycker du ska utgå från hur aktiv du kommer vara och välja hund efter det. Är du tex längdskidåkare med tillgång till stor skog där hunden kan springa med utan koppel - välj en aktiv hundras. Om du mest vill ha sällskap och kanske gå nån kurs då och då och främst tänker rasta hunden med stadspromenader i koppel - välj en hund som inte kräver så mycket motion.

• Esoada
    Mymla skrev 2014-12-06 23:16:46 följande:

Du har listat flera raser som kräver väldigt mycket motion och aktivitet. Tycker du ska utgå från hur aktiv du kommer vara och välja hund efter det. Är du tex längdskidåkare med tillgång till stor skog där hunden kan springa med utan koppel - välj en aktiv hundras. Om du mest vill ha sällskap och kanske gå nån kurs då och då och främst tänker rasta hunden med stadspromenader i koppel - välj en hund som inte kräver så mycket motion.

Vilka är de som kräver väldigt mycket motion och aktivitet av de jag listat?
Svar på tråden Hjälp med att välja hundras