• Anonym (orolig)

Farligt att ta 40 dulcolax?

Bör man oroa sig om man tagit 40 dulcolax under en dag? Lovat mig sj att sluta med dem men så kunde jag inte låta bli att ta massor i eftermiddag. Började med 20 stycken sen blev det 20 till. Tagit dem ca två gånger i veckan sen augusti o kan inte sluta. Känner mig äcklig när jag inte tagit dem på några dagar.

Bör jag vara orolig? Har haft domningar i ben och armar under kvällen o känns som min ena hand sover.

Törs inte ringa sjukvårdsrådgivningen.

• Svar på tråden Farligt att ta 40 dulcolax?
  • Anonym (Ring!)

Ring 1177 eller 112 direkt!

Om du använder mera DULCOLAX än du borde:

Om du har fått i dig för stor mängd läkemedel eller om t ex ett barn fått i sig läkemedlet av misstag kontakta läkare, sjukhus eller Giftinformationscentralen (tel 112) för bedömning av risken samt rådgivning.

Överdosering

Symtom: Intag av höga doser ger diarré och magkramper. Kliniskt signifikant förlust av vätska samt kalium och andra elektrolyter kan förekomma.

Kronisk överdosering av Dulcolax kan, i likhet med andra laxativa, leda till kroniskdiarré, buksmärtor, hypokalemi, sekundär hyperaldosteronism och njursten. Skador på njurtubuli, metabolisk alkalos och muskelsvaghet som en följd av hypokalemi har också beskrivits vid kroniskt missbruk av laxantia.

Behandling: Absorptionen minskas eller förhindras genom att framkalla kräkning eller med ventrikeltömning kort tid efter intag av enterotabletterna. Vätskeersättning och korrigering av elektrolytstörning kan behövas, särskilt hos barn och äldre. Eventuellt kan tillförsel av spasmolytika vara av värde.

• Anonym (fd)

Du måste ringa 112 eller sjukvårdsupplysningen.
    Sen börjar du med psylliumfröskal istället, man tar en msk om dagen med 3 dl vätska och om en vecka kommer du att börja bajsa normalt igen. Jag åt dem i ca två månader och nu går jag på toa varje dag, förut typ 3 gånger i månaden. Behöver inte ens ta dem längre. Rekommenderar dem starkt. 

Svar på tråden Farligt att ta 40 dulcolax?