• Anonym (Försäkring)

12000 kr år i hemförsäkring rimligt?

Vi har köpt ett hus. 235 kvm i ett plan + källare. Två badrum och gästtoalett. Vi är tre i hushållet och huset ligger i ett lugnt område.

Jag har fått offert på 12000 kr år för hemförsäkring och jag tycker det låter dyrt. Jag har frågat runt på jobbet och de flesta betalar ca 4000 om året men då är husen mindre.

Kan ni berätta vad ni betalar per år, hur stort hus ni har, om ni har tillägg och vilket försäkringsbolag ni har?

Hoppas på många svar!

• Svar på tråden 12000 kr år i hemförsäkring rimligt?
  • Anonym (C)

Jag hade en enplansvilla på 186 kvm. Betalade ca 6000 kr/år. Hade trygg hansa. Kan det vara att ni har en källare som gör att det blir så dyrt?

• Kastrullresan

Det låter dyrt. Är det i Stockholm? 

Vi har en villa med nästan 400 kvm boyta. Huset är från 1936 med kök, 3 badrum, 2 toaletter och en tvättstuga. Alla klassade som våtutrymmen. Vår årspremie är ca 7 500:-. Det växlar lite från år till år.
    Kolla med fler försäkringsbolag för det borde gå att få ner årskostnaden.

• zZzZz

Låter som ett stort hus, inkl källare så priset är väl rimligt antar jag :)

Vi har ett 2plans hus utan källare byggt , och vi ligger på ca 5000/året villaförsäkring inkl allt, trygghansa har kollat med flera andra bolag men det var waaay dyrare...

vi fick provapå försäkring i 6mån med husköpet och en offert innan den skulle gå ut på 8-9000/året.. helt crazy=)

• MrsC74

Låter ändå rätt dyrt. Vi har inget stort hus 122 kvm plus ett uteförråd men betalar 2400 per år.

Länsförsäkringar.

• Anonym (..)

Vi betalar 3600kr/år och har länsförsäkringar. Huset är 270kvm med 3 toaletter/badrum och tvättstuga men ingen källare

• morningsun

175 kvm, 1,5 plan plus källare. 3 toaletter/badrum varav 2 våtutrymmen. Vi betalar ca 12k/år hos Trygg-Hansa. Det går att komma ned i ungefär hälften, men då får man släppa det extra försäkringsskydd mot skador orsakade av läckage genom taket som vi har.

Så: det beror på försäkringsvillkoren. Möjligen kan vår premie också hänga ihop med själva huset. Det är rätt dyrt att bygga upp ett hus från 1923 med högt i tak, väggar av råspont och liknande om det skulle brinna ned. Väldigt mycket dyrare än att slänga upp ett Myresjöhus eller liknande.

• ITpappan

Vi har 141kvm. Betalar 3300kr/år hos Trygg Hansa, inkl extra elektronik samt utökad husförsäkring.

• Studentpappa

Vi har 165+40+15 m2 (ingen källare) fullvärdesförsäkrat för ca 4500:-/år hos Dina försäkringar. Vi har fått offert hos if och länsförsäkringar på 7-8000:-.

If you wanna get fit, get crossfit.
  • Anonym (Läns)

Vi har just haft genomgång hos Länsförsäkringar. Vi har fullt skydd för vårt hus. Betalar 232 kr per månad. 132 kvm

Jag rekommenderar verkligen Länsförsäkringar. Svarar direkt i telefonen. Korta väntetider. Mycket mycket billigare än de flesta.

• Anonym (Gård)

Vi har en stor gård inkl. ett stort hus,men betalar runt 6-7000:- per år tror jag.

Svar på tråden 12000 kr år i hemförsäkring rimligt?