• rere88

han vägrar byta napp! vad ska jag göra??

Det är dags för en ny napp till min son men han vägrar ta någon annan än den han har!

Upptäckte i affären att den napp han har hade svällt/ändrat form o när jag köper en likadan så vägrar han ta den.

har även på provat andra sorter men bara den gamla duger!

Snälla kom med tips på hur jag ska göra!

• Svar på tråden han vägrar byta napp! vad ska jag göra??
  • Drottningen70

Göra den gamla äcklig så att han är beredd att testa en som smakar gott?

• rere88
    chrissepisse skrev 2014-12-07 09:29:54 följande:

Jag hade helt sonika slängt den gamla och ersatt den med en likadan, ny.

Har HAR köpt likadan men det duger inte! Jag skrev ju det!
  • chrissepisse
    rere88 skrev 2014-12-07 09:30:57 följande:
    Har HAR köpt likadan men det duger inte! Jag skrev ju det!

Jag uppfattade det som att du har kvar den gamla nappen och att den därför är ett alternativ fortfarande. Om du har slängt den gamla nappen har jag svårt att se problemet. Antingen vill han verkligen fortsätta med napp och då får han använda den nya. Eller så får han sluta med napp. Napp är ju inte något man behöver.
  • pgw

Stå ut med hans gnäll tills han accepterar den nya.

Din son kommer att stöta på mycket värre bakslag i livet än att tvingas ge upp sin gamla napp. Din uppgift som mamma är att hjälpa honom att ta sig igenom dem, inte att försöka förhindra dem.

• rere88

Verkar inte finnas några föräldrar här med tanke på era svar. .

• Tramptass

Släng den gamla, den är ohygienisk och farlig. Vill han inte ta en ny så får han väl sluta med napp. Jo jag har två egna barn.

• fluu

Nu ser jag inte åldern på barnet, men han kan ju inte ha en napp som inte är säker. Du får förklara det för honom. Han kanske inte förstår orden, men han förstår kanske tonfallet. Bekräfta att "jag förstår att du blir ledsen nu och vill ha nappen, men den är sönder, vi kan inte ha den längre". Och så fortsätter du att trösta och bekräfta hans känslor tills det gått över/han accepterat en ny napp.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    fluu skrev 2014-12-07 11:32:26 följande:
    Nu ser jag inte åldern på barnet, men han kan ju inte ha en napp som inte är säker. Du får förklara det för honom. Han kanske inte förstår orden, men han förstår kanske tonfallet. Bekräfta att "jag förstår att du blir ledsen nu och vill ha nappen, men den är sönder, vi kan inte ha den längre". Och så fortsätter du att trösta och bekräfta hans känslor tills det gått över/han accepterat en ny napp.
    Dvs, släng nappen bums.
  • Zpree

Dottern var likadan. Hon vägrade ta nya nappen. Jag gömde undan den gamla så fick hon bara nya. Hon försökte med den ett litet tag men sen vägrade hon och slutade bara med napp

• The Fugly
    fluu skrev 2014-12-07 11:32:26 följande:

• The Fugly
    rere88 skrev 2014-12-07 11:27:02 följande:

Det är nog övervägande föräldrar här men en gammal napp är en säkerhetsfara och det finns inget magiskt knep för detta. Den nya nappan känns annorlunda för att den är just ny och det är inte så mycket att göra åt.
  • BigMami

Jag har 3 barn. Jag hade ALDRIG någonsin gett något av mina barn en napp som svällt/ändrat utseende! Herregud om de har satt den i halsen. Släng nappen och ge honom en ny. Duger det inte får han vara utan. Enkelt!

• Drottningen70

Vad har du själv för lösning? För jag utgår ifrån att du förstår att den farliga nappen måste bort omedelbart.
  • Dr to be

Är nappen skadad så måste den bort. Om han inte accepterar den nya så är det helt enkelt slut med napp.

När vi var tvunga att byta för ca 5 ggn i ordningen när dottern var ca 15 mån så vägrade hon nya nappen och då var det slut med napp.

• Åsan

Har två barn. När favvonappen blivit uttjänt har jag helt sonika slängt den och lagt fram nya nappar. Lite gnäll men sen tog de de nya ganska omgående.

• Sous

Jodå. Men som alla säger så måste ju nappen slängas och om han inte vill ha den nya så är det ju bara att sluta med napp? Barn måste inte ha napp, hade det gällt amning, nappflaska eller annat som barnet behövt för att få i sig mat så hade det varit annorlunda.
  • chrissepisse

Jag har tre barn, tack så mycket. Jag vet att små barn kan vara väldigt ovilliga att genomföra förändringar och min erfarenhet är att det då ofta är lättare att bara köra på och få det överstökat. Mina barn har t ex tyckt det varit jobbigt att byta från höstskor till vinterskor. Jag har då plockat undan höstskorna och det är precis som "out of sight, out of mind", det vill säga att det blir lättare att acceptera det nya när det gamla inte längre finns kvar.

Om din son hellre slutar med napp än accepterar en ny är det väl ingen stor sak, eller? Napp är ju, som sagt, inget man behöver.
Svar på tråden han vägrar byta napp! vad ska jag göra??