Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Tvätta kalsonger i 30 grader

Tvättmedelsreklam är fruktansvärt överdriven.

Jag har hållt på med massor av typer av rengöring, kläder, disk, städning, tvätt av diverse saker inom hem och industri. Temperatur är ett överlägset hjälpmedel för att få det rent, inget rengöringsmedel kan ersätta temperatur. Sedan har du den bakteriedödande effekten också, vilket jag tycker är väsentligt för kläder, i synnerhet underkläder och handdukar.
    Det fina med hög temperatur som bakteriedödare - det orsakar inte resistens som bakteriedödande medel kan ge.

Själv kör jag strumpor, kalsonger, trosor, handdukar och sängkläder i 60, ibland även byxor som jeans, resterande i 40. Endast ömtåliga saker kör jag i 30.

Generellt sett är jag noggrann med att följa tvättråden, men tål plagget inte tvätt enligt ovan utan blir förstört, då slänger jag det som det skräp det är.

• Tom Araya
    Anonym (Kajsa) skrev 2014-12-08 04:57:00 följande:
    För några årtionden sen?
    Var då?

Jag är inne på mitt sjätte årtionde och har då aldrig varit med om handtvätt med kokande vatten.
    Lägg på fyra på dina dryga fem, där går gränsen till århundrade.
  • Tom Araya
    Centurione skrev 2014-12-08 07:14:31 följande:

Jag har inte gjort någon undersökning av detta, men det kan väl DU göra..? Titta och lukta på dem. Verkar de rena så ÄR de! Om han skulle få någon smittsam sjukdom så måste de dock tvättas i 60 grader, för att avdöda mer bakterier. 

Annars kan man ju ta all tvätt som tål det, och tvätta i 60 grader i alla fall ibland, om inte annat så för känslans skull. Det är nog främst fläckar som blir ett problem om man använder för låg temperatur - smutsen går nog bort.

Jag räknar även bakterier och fläckar till smuts.
  • Tom Araya

Råd om tvätt:

Bakterier trivs i tvätt

Resistenta bakterier trivs utmärkt på otvättade tyger, och vissa sorter kan överleva i veckor. Hög tvättemperatur, eller torktumling i hög temperatur, krävs för att få bort dem, visar en ny studie som presenteras på Läkarstämman idag.

Hög tvättemperatur, eller torktumling i hög temperatur, behövs för att få bort resisenta bakterier om de hamnat i tvätten.

Det är inte bara sjukhus som är drabbade av resistenta bakterier. Under senare år har flera utbrott av smitta även setts på äldreboenden. De flesta sjukhus har noggranna rutiner för tvätt av handdukar, lakan, patient- och personalkläder. Mer oklara är omsorgsboendenas rutiner.

?Med ren tvätt menar vi inte vit och utan fläckar. Vi menar fri från bakterier, säger Åsa Melhus, överläkare i mikrobiologi, som lett studien vid Uppsala akademiska sjukhus.

Spridningen av antibiotikaresistenta bakterier är oroande. Mycket arbete läggs på förbättrade hygienrutiner, men fortfarande smittas många personer.

?Kraven på att spara energi och därmed minska miljöpåverkan, tillsammans med upprepade rekommendationer från tvätt- medelstillverkare och klädproducenter om tvätt i låga temperaturer, gynnar definitivt överlevnaden för olika bakterier, inklusive de multiresistenta, säger Åsa Melhus.

?Tvättmedel räcker inte för att få bort bakterierna, och när vi odlar bakterier på vårt laboratorium växer de som bäst vid 42 grader, fortsätter hon.

www.svd.se/nyheter/inrikes/bakterier-trivs-i-tvatt_3843421.svd

www.ltkronoberg.se/Centrum/Medicinskt-servicecentrum/Vardhygien/Vardhandboken/Tvatt-inom-halso--och-sjukvard-smutstvatt---risktvatt/
  • Tom Araya
    sextiotalist skrev 2014-12-08 08:39:21 följande:
    Fast det är en stor skillnad på sjukhusmiljö och hemmamiljö. På sjukhus och äldreboende måste man ha en betydligt högre hygiennivå än hemmavid.
    Det räcker med att du klappat hunden eller att katten stryker sig mot dina kläder och direkat har du återställt bakteriefloran (och troligen en och anna resistent sak också)

Och självklart, har man infektionskänsliga familjemedlemmar så måste man också lägga hygiennivån på ett annat plan

Som det står
    Det är LÄKARSTÄMMAN och det är SJUKHUSMILJÖ och ÄLDREBOENDE

Som vanlig normalfrisk Svensson så behöver du inte leva med dessa hygienkrav, snarare sagt bör inte.
    Det beror på hur man ser det. Jag vill att det blir rent. Man kan använda industrin (eller i detta fall vården) som ett rådgivande föredöme, även om ens egna behov kanske ligger lägre. Jag vet att högre temperatur dödar bakterier...Jag vet att hög temperatur bättre löser smuts... och jag vill ha ren tvätt.

Jag kan också se att disken, med samma maskin och samma mängd och sorts diskmedel blir renare vid 65 grader än vid 55 grader.

Ska vi se på miljön så undrar jag vad som påverkar mest...Mer, bättre, kraftigare (och ibland även bakteriedödande) tvättmedel eller högre temperatur?
  • Tom Araya
    Noname00 skrev 2014-12-08 07:07:11 följande:
    .
    Måste vara konstiga material allt som är 100 %bomull klarar minst 40 grader.
    Det är inte hett bara 3 grader varmare än rumstemperatur.
    Det som däremot förstör kläder är torktumlaren.
    40 grader 3 mer än rumstemperatur? Fan vad du krämar på hemma!
    Du menar väl förstås kroppstemperatur!?
  • Tom Araya
    Mrs D skrev 2014-12-08 12:35:01 följande:

Intressant tråd, tvättar det mesta på 40 grader i 70 min (snabbaste tiden på min maskin).

Anti-bacterial produkter som man använder med sitt vanliga tvättmedel är väldigt populära här där jag bor och reklamen säger att 99% bakterier försvinner även vid låga temperaturer som 20 - 30 grader. Har själv aldrig prövat men vad är era åsikter om dem?www.dettol.co.uk/products/search/12302-laundry-room/

Jag tror helt klart det är bättre att låta vattentemperaturen vara det bakteriedödande och köra på vanligt tvättmedel. Resistenta bakterier är inte att leka med.
  • Tom Araya
    Anonym (Kalsongfräscht) skrev 2014-12-08 23:48:04 följande:
    Vill du gifta dig med mig? Glad
    Hahaha... för mina tvättvanors skull? Drömmer
  • Tom Araya
    Anton Chigurh skrev 2014-12-10 09:25:10 följande:

Jag vet inte hur stor skillnaden är på 30 respektive 40 grader, eller jo, det vet vet jag, skillnaden är 10 grader, exakt 10 grader, men hur mycket det gör i tvättresultat, det är jag osäker på.

NÅVÄL....jag köper alltid fillingar av aningen dyrare kvalité, typ Björn Borg, Calvin Klein osv, och det är 40 grader rekommenderat, OCH ....jag byter tamejfan kalsonger varje dag, å vad vill jag ha sagt med detta , jo, att om du mögar ner dina underkläder, PÅ ETT DYGN så du inte får dom rena i 40 grader, så visst, tvätta du i 60 grader då, jag för min del har alltid fått mina kallingar rena i 40 grader. Jag kör ett program som tar 2,5 timme och jag doserar helt normalt med tvättmedel. 

Kalsonghelvetet blir rent. Tro mig. Och jag tvättar inte kalsonger som kostar 250 spänn paret i 60 grader om rekommendationen är 40 grader. Tyget håller alla gånger, har hört att det är gummibanden som tar stryk av den högra temperaturen. Men det är hörsägen. Jag vet inte....

Så...40 grader it is. OCH DET BLIR RENT !!!

Kram //Anton

Av egen erfarenhet är det centrifugering och som förstör resår (de åldras också) och passform på elastiska plagg.

Få av försvarsmaktens persedlar har märkning med lägre temperatur än 60 grader, många är märkta 90 grader.

Själv slänger jag de sopor till kalsonger som inte skulle tåla 60 grader...Solig
  • Tom Araya
    Noname00 skrev 2014-12-12 12:11:41 följande:

Är ni rädda om kläderna skippa torktumlaren eller sänk värmen.

Jag har inga problem med hållbarheten p.g.a. detta, men så följer jag tvättråden, med undantag för att vissa saker alltid går i 60 grader.
  • Tom Araya
    Anonym (Kajsa) skrev 2014-12-12 12:23:13 följande:
    Klart det slits, var kommer allt tumlarludd från annars?
    Anonym (Kajsa) skrev 2014-12-12 16:36:26 följande:
    nej du, så dammiga är inte kläderna.
    Anonym (Kajsa) skrev 2014-12-12 16:37:02 följande:
    Dessutom inte efter de är tvättade. Oskyldig
    Det är klart kläder slits. De slits när du använder dem, när du tvättar dem, när du centrifugerar och när du torktumlar. Vilket damm/ludd som hamnar på golvet, i naveln, i sköljvattnet eller i torktumlarens filter är svårt att säga, det är nog blandat och lösa fibrer finns alltid kvar i kläderna.

• Tom Araya
    Batmamba skrev 2014-12-12 20:05:56 följande:
    Jag tror nog att det är temperaturen ändå. I centrifugen ligger kläderna så gott som helt stilla, vad är det som skulle kunna hända? Möjligen skulle trikåplagg av regenatfiber (som i många fall förlorar i hållfasthet när de är våta) kunna tappa formen. Ylle, som ju filtar sig vid mekanisk bearbetning i vatten tål centrifugering jättebra, just för att plaggen ligger still i trumman.

Värme å andra sidan accelererar all nedbrytning av material.
    Det är först när plagget slungats på plats och inte kommer längre som de ligger still. Centrifugeringseffekten tänjer kläderna, i synnerhet när de är tunga av vatten.

Som sagt, jag är försiktig med centrifugering (kör alltid kort centrifugering av tröjor och kalsonger) tvättar kalsonger, strumpor, handdukar och sängkläder i 60 grader. Kalsongerna och strumpor håller säkert 4-5 år, resterande 10, 15 år, ibland mer.
    Nog håller tröjorna som körs i 40 lite längre än kalsongerna, men jag ser ingen oacceptabel livstidsförkortning av den högre temperaturen.
  • Tom Araya
    Batmamba skrev 2014-12-12 21:07:22 följande:
    Och tvätta inte plaggen så nedrans ofta. En bekant berättade att hon (ensam, inga barn) tvättar en maskin om dagen. Snacka om elräkning och klädförbrukning!
    Håller med. Tvättar typ var 3:e-var 6:e vecka...då brukar det bli en 6-8 fulla maskiner (den större varianten i fastighetens tvättstuga). Cool
    Mina tjejkmompisar blir förvånade och imponerade av hur en man kan ha så mycket kläder (dock mest strumpor, kalsonger och t-shirtar). Glad
  • Tom Araya
    Anonym (L) skrev 2017-04-08 11:15:30 följande:
    Bakterierna dör inte av 60 grader heller, däremot är tvättmedlen så bra nuförtiden att de tar bort de mesta bakterier oavsett om det är 30 eller 60 grader:)
    Jodå, bakterier börjar dö redan vid 40 grader. Såklart dör fler då vid 60, även om vissa kan överleva ända upp till 90 eller 100 grader under kortare stunder.

• Tom Araya
    Bakterier trivs i tvätt

Resistenta bakterier trivs utmärkt på otvättade tyger, och vissa sorter kan överleva i veckor. Hög tvättemperatur, eller torktumling i hög temperatur, krävs för att få bort dem, visar en ny studie som presenteras på Läkarstämman idag.

www.svd.se/bakterier-trivs-i-tvatt

• Tom Araya
    Anonym (B) skrev 2017-04-17 23:06:28 följande:

Men vadå kan man ställa in en tvättmaskin på hur mycket den ska centrifugera? På vår väljer man bara program och vilken värme

Ja, det finns maskiner där man kan göra egna val kring centrifugering.
  • Tom Araya
    Anonym (bacillus) skrev 2017-04-17 22:52:03 följande:
    Orkar inte läsa den. Men det känns som den moderna människan är extremt hygienisk. Behövs det verkligen? Hur många människoliv räddar det att alla byter underkläder varje dag och nitiskt tvättar dem i 60?
    Alla gör som de vill, men det är bra om man grundar sina val på lite kunskap.

• Tom Araya

Ni som säger att temperatur inte spelar någon roll, vad har ni för faktaunderlag för det påståendet?

Generellt säger man att bakterietillväxt främst ger i temperatur mellan 8 och 50 grader, är i regel större vid temperaturspann på 20-45 grader och som allra störst från rumstemperatur och upp till strax under 40 grader. Men det finns bakterier som börjar dö redan vid 40-45 grader. I temperaturspannet 50-70 grader upphör det mesta av bakterietillväxt och vid 70 grader dör de flesta bakterier, även om det för vissa krävs högre temperaturer liksom det finns bakterier som klarar minusgrader.
    För att förhindra bakterietillväxt i vattenledningar rekommenderar man att varmvattnet håller minst 50 grader i hela systemet (kan dock kräva upp till 65 grader vid värmekällan). Får man problem ska temperaturen höjas till 70 grader och genomspolas, för att sedan sänkas till 50-55 grader.

Källa:
    Livsmedelsverket
    Boverket

Angående tvätt, tvättemperatur och tvättmedel:

Här frodas bakterierna
    Svenskar sämst i Norden på att få sina kläder rena
    HÄLSAfre 04 feb 2011

Svenskarna tvättar oftast sina kläder i 30, 40 eller 60 grader.

För låga temperaturer, menar experterna, som nu varnar för att bakterier sprids.

? Det kan sprida infektionssjukdomar, utslag, kräkningar och diarré, säger läkaren Elsebeth Tvenstrup Jensen som är en av dem som varit engagerade i studien.
    ...
    ? Tvätt vid låga temperaturer är helt enkelt inte tillräckligt för att döda bakterierna. Tvärtom, våra laboratoriestudier visar att många bakterier överlever i 40 grader. Den låga tvättemperaturen innebär att bakterier kan spridas och orsaka infektioner. Om kläderna ska vara fria från bakterier ska de helst tvättas i minst 60 grader för att sedan torktumlas på hög värme, förklarar Åsa Melhus, överläkare och docent i mikrobiologi vid Akademiska sjukhuset i Uppsala.
    ...
    www.aftonbladet.se/halsa/article12554291.ab

Resistenta bakterier frodas i tvätten
    HÄLSAons 25 nov 2009

Resistenta bakterier trivs i smutstvätt och vissa sorter kan överleva i veckor.

Det krävs hög tvättemperatur och torktumling för att få bort dem, visar ny studie vid Akademiska sjukhuset i Uppsala.
    ...

?Tvättmedel räcker inte?

Vårt ökade miljömedvetande kan vara en av orsakerna till den ökade spridningen av bakterierna.

? Kraven på att spara energi och därmed minska miljöpåverkan, tillsammans med upprepade rekommendationer från tvättmedelstillverkare och klädproducenter om tvätt i låga temperaturer, gynnar definitivt överlevnaden för olika bakterier, inklusive de multiresistenta, säger Åsa Melhus.

?Tvättmedel räcker inte för att få bort bakterierna, och när vi odlar bakterier på vårt laboratorium växer de som bäst vid 42 grader, fortsätter hon.

Viktigt att tumla

Enligt studien är bästa sättet att få textilier fria från bakterier är att tvätta dem i minst 60 grader i tio minuter följt av torktumling i hög värme.

Silverinnehållande tvättmaskiner, eller speciella superdesinficerande tvättmedel, som ibland föreslås, är inte ett hållbart miljömässigt alternativ, menar Åsa Melhus, och kan till och med göra att bakterierna blir ännu mer resistenta.

? Men inga sjukdomsalstrande bakterier har hittills utvecklat resistens mot värme, säger hon till Svenska dagbladet.

Men mest ökar bakteriespridningen ute i samhället. Om det är vårt nya miljötänk att tvätta vid låg temperatur som är orsaken är oklart. Men att bakterierna dör lättare vid hög värme är nu klarlagt.
    ...
    www.aftonbladet.se/halsa/article12144009.ab

Ni som hävdar att jag har fel får börja leverera lite fakta.

Svar på tråden Tvätta kalsonger i 30 grader