• Anonym (ts)

Svarta streck under naglar (bild)

Jag har fått svarta små streck under alla mina fingernaglar, och undrar vad det kan vara? Har haft det förut, men då har det varit någon nagel hit eller dit, och inte så mycket på alla.

• Svar på tråden Svarta streck under naglar (bild)
  • Ivan52x53

Jag har samma "problem". Så jag följer................... För mig dök det upp någon månad sedan.

• Netto
    Svarta streck

Symtom: Ett streck i nageln, i fingrets riktning.
    Orsak: Ett avgränsat litet streck kan bero på en punktblödning i nagelmatrix när nageln bildades under huden ett par-tre månader tidigare. Det växer ut med nageln och försvinner när det har växt ända ut. Ett kontinuerligt streck längs med hela nageln, som inte är avgränsat, måste kollas upp hos läkare. Det kan i sällsynta fall vara malignt melanom ? hudcancer.

Mörka linjer
    Malignt melanom är den farligaste formen av hudcancer och framträder ofta som mörka prickar på huden. Den kan även göra sig synlig på naglarna. Upptäcker du vertikala linjer i mörkbrunt och svart ska du genast uppsöka läkare.

• Anonym (___)
    Anonym (___) skrev 2014-12-07 13:21:52 följande:

Nagelsvamp?

Eller för mycket snus kanske?
  • Anonym (ts)

Kan det orsakas av nikotin? Är rökare.

• Anonym (___)
    Anonym (ts) skrev 2014-12-07 13:37:21 följande:

Kan det orsakas av nikotin? Är rökare.

Det vet jag inte men det kan jag tänka mig..
  • Anonym (Undrande)

Hej! Vet att detta är en gammal tråd, men jag har likadana "stickor" under naglarna / vid nagelbanden. Kom du på vad det var för något?

• Anonym (Blåmärken)

Jag har fått veta att det är ungefär som pyttesmå blåmärken under nageln.

Svar på tråden Svarta streck under naglar (bild)