• Anonym (glhf)

Vänner som jämt ställer in..

Jag blir sällan sur eller arg på vänner men har ofta blivit besviken på en vän jag har som jämt och ständigt ställer in. Han har barn och jag förstår verkligen att det blir krångligare att ses då men 9 av 10 gånger blir det inställt och jag tycker aldrig det verkar vara pga barnet, att hen skulle blivit sjuk eller så. Kan vara alla möjliga ursäkter. Dessutom var detta paret så innan de fick barn, ställde ofta in. Vi har det jätte kul när vi väl ses men det är inte kul att göra planer med någon när det jämt blir inställt. 

Blir det dumt om jag säger någonting? Jag har gjort det och ångrar mig alltid då jag känner mig dum. Jag har då sagt något i stil med att det är tråkigt att det är väldigt tråkigt att det ofta blir på det sättet, att det blir inställt. Sen fortsatt i trevlig ton. Jag blir som sagt inte arg, bara ledsen. Hade ju hellre gjort planer med någon annan än att sitta hemma själv. 

Både han och hon är jätte trevliga och vänner till min pojkvän också, har många gemensamma vänner med dom med. Trots att vi har kul när vi ses känns det ofta som att de inte ens vill ses då det så ofta blir inställt :/.

Vad hade ni sagt/gjort?

• Svar på tråden Vänner som jämt ställer in..
  • Mandel

Helt ärligt hade jag slutat att planera in saker med dem. Hur trevliga de än må vara så är den berömda bollen på deras planhalva och de får ta tag i spelet om de ska vara med.

Har "vänner" om är trevliga när vi ses, men som aldrig bjuder tillbaka. Där har jag nog i princip lagt bollen utan för spelplanen till och med så trött är jag på dem...

Folk som aldrig dyker upp, alltid tackar nej eller aldrig bjuder igen är inget att ha.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (glhf)
    Mandel skrev 2014-12-07 15:43:07 följande:

Helt ärligt hade jag slutat att planera in saker med dem. Hur trevliga de än må vara så är den berömda bollen på deras planhalva och de får ta tag i spelet om de ska vara med.

Har "vänner" om är trevliga när vi ses, men som aldrig bjuder tillbaka. Där har jag nog i princip lagt bollen utan för spelplanen till och med så trött är jag på dem...

Folk som aldrig dyker upp, alltid tackar nej eller aldrig bjuder igen är inget att ha.

Jag frågar ganska ofta om dom vill göra något men vi bjuder sällan hem pga hur vi bor, kan inte bjuda på middag eller så. Ska snart flytta till större och då kommer det bli annorlunda ialf! När dom hör av sig till oss är det ofta väldigt spontant, att dom vill ses om 1-2 timmar och har vi inget planerat så ses vi ju gärna men på helgerna gör vi oftast nått så då måste vi ju tacka nej. Det är som att det bara går bra när det är spontant och att de inte gillar när man bestämmer något flera dagar i förväg. Trist bara :/, vill inte sluta ses men vet inte riktigt hur jag ska hantera det. 
  • Anonym (signe)

Om det är goa vänner kan du väl helt enkelt tala om saken med dom?

• Anonym (Inställt)

Jag är vännen som ställer in alldeles för ofta! Min man jobbar jämt, barnen blir sjuka titt som tätt & då blir det inställt. Många ggr. Jättetråkigt men jag hoppas att vännerna har överseende med att småbarnsåren ser ut såhär och att det blir bättre sen

• Anonym (glhf)
    Anonym (Inställt) skrev 2014-12-07 18:25:08 följande:

Jag är vännen som ställer in alldeles för ofta! Min man jobbar jämt, barnen blir sjuka titt som tätt & då blir det inställt. Många ggr. Jättetråkigt men jag hoppas att vännerna har överseende med att småbarnsåren ser ut såhär och att det blir bättre sen

Ja, om det är för att barnen blir sjuka så skulle jag ha förståelse för det. Nu kan jag inte komma på att det varit ursäkten en enda gång faktiskt. Sen skulle jag ju givetvis tycka det var väldigt trist om det blev inställt gång på gång pga att barnet var sjukt också, mne som sagt ha förståelse. Men tröttna på att höra av sig kanske man gör vilket fall oavsett varför en person ställer in. 
  • Anonym (Anonym)

De typer du beskriver är bekväma egoister som man ska lämna därhän. Förr eller senare lär de sig att folk inte vill umgås med dem och då kan de skärpa sig.

• Anonym (glhf)
    Ellie89 skrev 2014-12-08 02:20:46 följande:

Vad har dom för ursäkter när dom ställer in då?

Ja, en gång i somras var det att det var för blåsigt och kallt ..det var 27 grader ute, inte alls kallt:). Jag tror det mer handlade om att hon inte orkade åka in. Nu kommer jag tien på något mer för det, typiskt. Men ofta är det dåliga ursäkter. En gång när vi skulle laga mat ihop så hade de inte råd så de ställde in. Absolut inte så att vi skulle laga någon dyr mat, utan tanken var ju att umgås. Dagen efter var dom ute och åt pizza såg jag på facebook..:) Jag tror det mest handlar om lathet. Dom är också väldigt spontana av sig, tror inte dom gillar att planera in saker. 
  • Lavish

Har också haft vänner som gjort så och jag har låtit dessa vänskaper rinna ut i sanden.

Som du säger har det ju varit människor man haft mycket trevligt med när man väl träffats. Men det trevliga har helt enkelt inte vägt upp den bittra besvikelsen när man blir avbokad gång på gång. Dels när ursäkterna helt enkelt inte känns tillräckligt bra, vilket gör att man känner sig bortvald och betydelselös, och dels som du säger för att jag faktiskt inte har eoner av fritid och hade haft mycket annat kul jag hade velat och kunnat göra vid de tillfällena om jag inte bokat upp med dessa personer och sen blivit avbokad i sista stund 

• Anonym (Anonym)

Människor som säger att dom gillar spontana saker menar i allmänhet att de vill kunna hitta på nåt direkt när de själva har lust. Och då ska andra lägga allt åt sidan och vara beredda på att tillfredsställa deras behov. Andra ska hänsyn till dem men de ska aldrig ta hänsyn till nån annan.

• Ellie89
    Anonym (glhf) skrev 2014-12-08 20:00:06 följande:

Ja, en gång i somras var det att det var för blåsigt och kallt ..det var 27 grader ute, inte alls kallt:). Jag tror det mer handlade om att hon inte orkade åka in. Nu kommer jag tien på något mer för det, typiskt. Men ofta är det dåliga ursäkter. En gång när vi skulle laga mat ihop så hade de inte råd så de ställde in. Absolut inte så att vi skulle laga någon dyr mat, utan tanken var ju att umgås. Dagen efter var dom ute och åt pizza såg jag på facebook..:) Jag tror det mest handlar om lathet. Dom är också väldigt spontana av sig, tror inte dom gillar att planera in saker. 

Haha men vad jobbiga dom verkar.. Skulle själv aldrig orka ha såna vänner i min närhet, tycker såna människor tar sån energi ifrån en.. Om jag var i din sits hade jag sagt ifrån och hade dom blivit sura för det istället för att ta åt sig och bättra på sig, hade dom inte vart värda min tid :)
Svar på tråden Vänner som jämt ställer in..