• Anonym (h)

Hur svara på lägenhetsannons på blocket?

Söker febrilt efter boende och har svarat på många blocketannonser. Men ingen återkommer så jag måste väl göra fel? Jag skriver namn, ålder, kontaktuppgifter, kort om personlighet och intressen och vad jag jobbar med, att jag inte har betalningsanmärkningar. Har jag glömt något?

• Svar på tråden Hur svara på lägenhetsannons på blocket?
  • Anonym (h)

De allra flesta skriver inte ut sitt nummer, så då går det ju inte att ringa.

• Anonym (qwerty)

Brukar du få svar på alla arbetsansökningar som du mailar in?
    Chilla lite, de flesta annonsörer drunknar i svar och återkommer bara till dem som de känner extra för.

• Anonym (:))
    Anonym (h) skrev 2014-12-07 19:04:57 följande:

Söker febrilt efter boende och har svarat på många blocketannonser. Men ingen återkommer så jag måste väl göra fel? Jag skriver namn, ålder, kontaktuppgifter, kort om personlighet och intressen och vad jag jobbar med, att jag inte har betalningsanmärkningar. Har jag glömt något?

Det beror inte på dig, utan det beror på att det är så många som skriver till dem. 
    Det du ska göra är att lägga in en kort annons om dig själv. 
    Beskriv vad du är villig att betala, och vad du arbetar med osv. 
    Det väsentliga. Du måste inte berätta om intressen osv. 
    Bara kort, ekonomi, arbete och lite kort om dig själv. 

Du går in på hyresgäst sökes. 
    Där fyller du i vart du söker lägenhet, då kan de som vill hyra ut kontakta dig istället. 
    Det brukar vara enklare.

När jag sökte lägenhet så fick jag 10 svar på min annons. 
    Jag skrev att jag sökte efter en lägenhet i "dessa områden". 
    Sen så skrev jag vilken max hyra jag är villig att betala. 
    Jag skrev lite om mitt arbete, ålder och att jag är lugn och har inga fester.
    Jag skrev att jag inte röker, eller spelar hög musik. osv. 

Kort och med det väsentliga. 

Lägg in annonsen under hyresgäst sökes på blocket.
    Du måste inte ta med bild på dig själv som många gör. 

• Anonym (super)

SÅ HÄR SKA DU SKRIVA

Hej

Jag heter Abbe, kommer från Arboga och är på desperat jakt efter lägenhet efter att ha blivit erbjuden ett drömjobb som IT-chef på Erikson. Jag är rök-, djur- och barnfri samt skötsam (goda referenser från tidigare hyresvärdar vid önskemål) och betalar mer än gärna en depositionsavgift till en seriös hyresvärd. Möblerat eller omöblerat spelar ingen roll. Hyr gärna för en längre period och gärna med inflyttning snarast men är flexibel om lägenheten är den rätta. Hör gärna av dig om lägenheten fortfarande finns kvar för uthyrning. Vänligen!

SÅ HÄR SKA DU INTE SKRIVA

Tja

Jag heter Abdullah och komer ifrån Somalia. Jag bor i Arboga men har fått jobb i stockholm och vill flytta dit med min familj. Jobbet betalar bra så inga problem med hyran. 22 000 i månaden + ob. Jag behöver lägenhet nu och behöver möbler. Din lägenhet är fin på bilderna. Är det ok att sätta vägg i sovrummet? Många barn du vet. Jag skriver mitt nummer och du kan ringa mig. Tack.

• Anonym (h)

Tack så mycket för tipsen!! Har skrivit lite mer personligt på annonser där de söker en inneboende, och lite striktare typ när det gäller en hel lägenhet.

Vad tycker ni om detta?

"Hej!

Mitt namn är NN och söker boende i XX då jag jobbar där på XX. Bor f.n i XX och vill komma närmare jobbet.

Jag är barn- rök- och djurfri med ordnad ekonomi utan betalningsanmärkningar.

Hoppas på att höra av Dig då jag är mycket intresserad av din lägenhet! Jag är villig att gå över den önskade hyran med 2000:- i månaden och lämnar mer än gärna deposition.

Med vänliga hälsningar, NN"

Typ så?

Jag har inga referenser att ge då jag fortf bor hemma.

• Petrol

Vad för stad gäller det? Antar att det ser olika ut, jag har nämligen aldrig behövt göra mer än att slå en en signal komma och kolla på den inom 2 dagar fråga vad den kostar och sen skriva på papper omgående om jag vill ha den.

Men jag inser ju när jag läser här att jag antingen måste haft en rejäl tur alternativt att du söker i sthlm och att trycket där är enormt.

Hoppas det löser sig iallafall.

• Anonym (ref)
    Anonym (h) skrev 2014-12-07 23:24:05 följande:
    Tack så mycket för tipsen!! Har skrivit lite mer personligt på annonser där de söker en inneboende, och lite striktare typ när det gäller en hel lägenhet. Vad tycker ni om detta? "Hej! Mitt namn är NN och söker boende i XX då jag jobbar där på XX. Bor f.n i XX och vill komma närmare jobbet. Jag är barn- rök- och djurfri med ordnad ekonomi utan betalningsanmärkningar. Hoppas på att höra av Dig då jag är mycket intresserad av din lägenhet! Jag är villig att gå över den önskade hyran med 2000:- i månaden och lämnar mer än gärna deposition. Med vänliga hälsningar, NN" Typ så? Jag har inga referenser att ge då jag fortf bor hemma.

Referensen behöver inte vara en hyresvärd utan det kan t.ex. vara din chef, lärare eller liknande. Någon som har haft med dig att göra i sitt jobb och som kan intyga att du är ordentlig och skötsam.
    Anonym (h) skrev 2014-12-07 23:24:05 följande:

Tack så mycket för tipsen!! Har skrivit lite mer personligt på annonser där de söker en inneboende, och lite striktare typ när det gäller en hel lägenhet.

Vad tycker ni om detta?

"Hej!

Mitt namn är NN och söker boende i XX då jag jobbar där på XX. Bor f.n i XX och vill komma närmare jobbet.

Jag är barn- rök- och djurfri med ordnad ekonomi utan betalningsanmärkningar.

Hoppas på att höra av Dig då jag är mycket intresserad av din lägenhet! Jag är villig att gå över den önskade hyran med 2000:- i månaden och lämnar mer än gärna deposition.

Med vänliga hälsningar, NN"

Typ så?

Jag har inga referenser att ge då jag fortf bor hemma.

Vilken stad söker du i? 2000 kr låter så lite.
    Finns det lägenheter att hyra för 2000 kr ens?
    Du kanske menar som inneboende då?
  • Anonym (ML)
    Anonym (:)) skrev 2014-12-09 01:00:44 följande:
    Vilken stad söker du i? 2000 kr låter så lite.
    Finns det lägenheter att hyra för 2000 kr ens?
    Du kanske menar som inneboende då?
    Jag är villig att gå över
    den önskade hyran med 2000:- i månaden och lämnar mer än gärna deposition.

Svar på tråden Hur svara på lägenhetsannons på blocket?