• nilsli

Hetsig vid bröstet - sjuk eller normalt?

Hej!
    Min 11 v son har ändrat beteende vid bröstet senaste veckan. Han är jättehetsig och kommer inte till ro. Tar och släpper bröstet och "drar" i bröstvårtorna. Tidigare har han kunnat somna vid bröstet men detta gör han inte alls nu. Jag har mycket mjölk men detta har tidigare inte varit något stort problem och jag har testat att mjölka ur först för att få bort det högsta trycket.

Senaste veckan har hans mage bullrat massor och han har även haft lösare avförning än vanligt. Men han verkar inte sjuk och ingen feber. Han kräks lite mer än vanligt efter han ätit också. Men jag vet inte om detta har samband med hans nya bröstbeteende... 

Han äter mycket mer på händerna också. Ver inte om han är mer hungrig eller om jag ska ta bort honom från bröstet när han är så hetsig :(
    Men bara efter han ätit. Känner någon igen detta beteende?!?!
  • Svar på tråden Hetsig vid bröstet - sjuk eller normalt?
  • Momalicious

Finns ju massa olika utvecklingsfaser när deras beteende kan ändras mer eller mindre under en period. Var så länge sen jag hade en bebis så jag minns faktiskt inte nu när dessa var men fanns en app då som hette typ wonder weeks eller nåt sånt där den sa om det var troligt att barnet befann sig i en fas eller ej baserat på ålder. Är det inte det kan det ju vara t.ex. Tänder eller massa andra saker.

• Defeateris

Det är väldigt vanligt att barn runt tre månaders ålder börjar krångla vid bröstet på olika sätt. Ofta kan det hjälpa lite om du försöker erbjuda bröstet tidigare, redan innan barnet visar minsta tecken på att vilja amma. Annars brukar standardknepet vara att minska stimulin under tiden du ammar - liggamma i ett mörk sovrum brukar funka för många. Funkar inte det kan du istället testa att gå runt och amma - antingen i famnen eller kanske i sele/sjal om det blir tungt att bära.

Att barnet äter mer på händerna är ofta helt enkelt att han har upptäckt sina händer och ska utforska dem. Magen/bajset kan bero på mer svald luft eftersom han släpper och tar tag hela tiden.

Ett tips, om du använder facebook, är att leta upp "Amningshjälpens slutna grupp" där du kan läsa massor om barn som ammar. Här finns fullt med ammande/tidigare ammande mammor som svarar men också Amningshjälpens hjälpmammor...

Lycka till!

Svar på tråden Hetsig vid bröstet - sjuk eller normalt?