• Maddi

Öppnar du dörren till okända/ låst dörr?

Jag undrar egentligen om jag har blivit mesig på sista tiden att jag inte öppnar för okända och har dörren låst trotts att jag är hemma. Både mamma och min sambo har gått på mig att jag inte ska öppna dörren. Men jag känner mig samtidigt så oartig som inte öppnar.

Men det känns som om dom har rätt, trotts att de är barn, vi säger runt 14 års åldern, så kan ju även dom vara ett gäng och alla stormar in och man har inte en chans. Hur resonerar ni? Och nu menar jag ibte okända personer, t ex hantverkare som man vet ska komma.

• Svar på tråden Öppnar du dörren till okända/ låst dörr?
  • Gizmo

Jag öppnar aldrig dörren om jag inte väntar besök. 

• zooägaren

Alltid låst dörr, öppnar aldrig om jag inte väntar mig besök. Ringer det på dörren så ser jag till att få tyst på hundarna, men aldrig ALDRIG att jag skulle få för mig att öppna. 
    Förr öppnade jag så fort någon var utanför, men sen mitt ex mordhotade mig så öppnar jag aldrig. 

Jag är hård , men ärlig!
  • Fia 28

Dörren är alltid låst, men nog öppnar jag om det ringer på dörren så länge jag inte sitter på wc eller nåt förståss.

• annzah

Öppnar aldrig om jag inte väntar besök. Och alla som skulle kunna tänkas komma på spontanbesök har mitt nummer så då är det ju bara att ringa och "anmäla" sig. 

• Paulina P P

I början när jag flyttade in i makens hus hade han alltid dörren olåst och hans släktingar kunde plötsligt bara kliva in, utan att ens ringa på. Numera är dörren låst.

• Pentagram

Jag är inte orolig för att någon skulle knalla in, inte heller är jag orolig för att någon utanför skulle vilja mig illa. Jag låser dock dörren eftersom vår minsta tös är rymningsbenägen...

• frökenelisabeth

Vår dörr låser sig själv såvida man inte har den på glänt och det har vi inte pga katt och barn. Vi har haft en del inbrott i huset (inte vår trapp men ändå) så sen dess öppnar jag inte när reklambud och liknande ringer på. Bara om jag har möjlighet att kolla så de verkligen bara delar ut reklam och inget annat, men det händer sällan, bor högst upp i huset. De får isf ringa på längst ner i stället.

Om det knackar på utan att vi väntar besök så öppnar jag alltid men kanske inte om jag var ensam hemma med barnet sent på kvällen, eller så.

• Maddi

Då är hag inte ensam att inte öppna dörren och så kanske jag inte behöver känna mig oartig.

Svar på tråden Öppnar du dörren till okända/ låst dörr?