• Wyrm

Magsjuka. Vad gäller? Inkubationstid, osv.

Jag och familjen funderar på att hälsa på en kompis. Hans dotter har haft magsjuka, men har varit frisk sedan igår morse. Nu oroar vi oss lite för att vår kompis kan vara smittad eller så. Vi vill ju inte bli sjuka och speciellt inte sonen vår.

• Svar på tråden Magsjuka. Vad gäller? Inkubationstid, osv.
  • Suzanna

Nej nej åk inte dit idag. Vänta några dagar. Jag hade väntat 4-5 dagar faktiskt för det kan ta upp till 3 dagar innan det bryter ut på din kompis (så var det här hemam förra veckan). Och han kommer säkerligen bli sjuk om hans dotter varit sjuk.

• Nyfiken gul

magsjuka smittas innan det bryter ut o har en inkubationstid på några timmar....

har inte resten av familjen fått magsjukan så kan ni känna er lugna....

• Wyrm

Vi vill väldigt gärna åka dit, eftersom vår kompis inte är i stan särskilt ofta, eftersom han har sitt arbete i en annan stad.
    han har inte känt av ngt och inte hans flickvän heller.

• Suzanna

Nej alltså...Teo blev sjuk i torsdags kväll. På lördag natt börjar jag kräkas, på söndag em blir sambon sjuk. Sambon, Teo och sambons familj åkte upp till fjällen i söndags och nu har alla (8 st) varit sjuka där uppe så chansa inte eller förbered dig på att bli sjuk.

• Suzanna

Magsjuka smittar genom det allra minsta lilla stänk på en tröja eller att pyttelite kräks hamnat på ett dörrhandtag etc. Kolla smittskyddsinstitutets hemsida.

• Madge

Efter sista kräkningen smittar man i 2 dygn, då ska man ju hålla sig hemma. Sen tror jag att vinterkräksjukan kan smitta i upp till en vecka... Man smittar även innan utbrottet, men värst är naturligtvis när man kräks. Har fått för mig att inkubationstiden är 2 dygn.

• Trossens mamma

man smittar ju innan de brytit ut till 2-3 dygn efter man slutat att kräkas/ha diarré

• Suzanna

Ja, det stämmer precis som Madge säger att man smittar både före under och efter utbrottet och att vinterkräksjukan smittar upp till en vecka efteråt. Vinterkräksjukan är inte rolig då man kan bli liggandes tre dygn så var försiktig

Svar på tråden Magsjuka. Vad gäller? Inkubationstid, osv.