• Hmathilda

Gravid illamående!

Är i v. 6 ungefär och mår sjukt illa, har inte spytt än men vet att det kommer snart.

Det är min andra graviditet och förra graviditeten så spydde jag flera gånger om dagen fram till v16.

Och om de är lika nu klarar jag verkligen inte av de, tanke på att äta nått får mig illamående. Nästan så jag ångrar att jag vart gravid som med förra för att man mår så himla dåligt från start, har inte varit lycklig en enda gång i graviditeten just för att man mår så dåligt.

Någon som har tips hur man klarar att må så dåligt? Nån som känt likadant?

• Svar på tråden Gravid illamående!
  • Hmathilda

Samt att hela mitt hem luktar illa tycker jag så jag nästan vill fly hemmet. Äter redan postafen och har åksjukearmband som inte hjälper ett dugg!

• Minxy

Vad jobbigt för dig :(

Jag har inte samma problem själv, men jag förstår verkligen att det förtar en del av glädjen. Kan du inte få hjälp av BM? Jag har ingen aning, men kanske det finns starkare mediciner mot illamående på recept?

• Hmathilda

Man måste besöka för att få recept dom skriver inte ut via telefon och jag har ingen möjlighet att ta mig till mvc eller vc

• pompom

Att suga på en bit ingefära och kardemumma sägs hjälpa. Men om det är riktigt besvärligt bör du nog kontakta barnmorskan.

• emeliedragon
    Hmathilda skrev 2014-12-08 09:33:32 följande:

Är i v. 6 ungefär och mår sjukt illa, har inte spytt än men vet att det kommer snart.

Det är min andra graviditet och förra graviditeten så spydde jag flera gånger om dagen fram till v16.

Och om de är lika nu klarar jag verkligen inte av de, tanke på att äta nått får mig illamående. Nästan så jag ångrar att jag vart gravid som med förra för att man mår så himla dåligt från start, har inte varit lycklig en enda gång i graviditeten just för att man mår så dåligt.

Någon som har tips hur man klarar att må så dåligt? Nån som känt likadant?

hej. Jag är en som mår väldigt illa också. mitt tredje barn på väg nu är i vecka 6 eller 7. 
    med mitt första barn vart jag inlagt på grund av att jag inte fick behålla någonting inte ens vatten. andra kräktes jag mycket men slapp bli inlagt.
    mår riktigt illa nu också och vill inte äta men har insett att det är enda sättet. äta något minst en gång i timmen typ skorpa eller mariekex. jag har alltid med mig något. undvik jätte söta saker, rött kött, mejeriprodukter och minska på gluten då det är jobbigt för magen. ät det du kan äta. det viktiga är att du får i dig något och ofta. drick mycket vatten typ mineralvatten. stress och trötthet påverkar också. vila så ofta du kan. korta promenader är också bra.

det som hjälper mig är att jag vet att det går över så småningom. 

Lycka Till 
  • Hmathilda

Tack så mkt för tipsen, jag vet att de går över men de är svårt att fungera om dagarna, och de måste man göra när man har en 1,5åring hemma som ska lekas med och det ska vara mat men jag kan inte vara i köket för att det luktar så himla illa och ännu mindre öppna kylskåpet.

• Starkast
    Hmathilda skrev 2014-12-09 11:22:20 följande:

Man måste besöka för att få recept dom skriver inte ut via telefon och jag har ingen möjlighet att ta mig till mvc eller vc

Då får man ta smällen och må dåligt. Inte så mycket att välja på.

• Dellla
    Hmathilda skrev 2014-12-09 11:57:14 följande:

Tack så mkt för tipsen, jag vet att de går över men de är svårt att fungera om dagarna, och de måste man göra när man har en 1,5åring hemma som ska lekas med och det ska vara mat men jag kan inte vara i köket för att det luktar så himla illa och ännu mindre öppna kylskåpet.

Hej Ts jag var med om detta i början av min graviditet höll på fram tills v17-18 fick flera mediciner utskrivet , pimperan,Lergigan comp, och Zofran och inget av det hjälpte utan blev inlagd och fick dropp och det var det ända som gjorde att jag inte alls vart illamående eller kräktes dock fick jag diagnosen svår hyperemisis . Försök äta lite men ofta och försök få i dig mycket vätska speciellt vatten eller ramlösa det funka för mig. Och på morgon rusa inte upp för sängen utan ligg kvar en stund ha kex bredvid på nattduksbordet som du kan äta innan du går upp.  Håller med att det är jobbigt och att man inte känner någon glädje just på grund av att man mår så dåligt men det är det värt tycker jag :) 
  • Mamma2014

Hej!
    När jag väntade min dotter började mitt illamående i vecka 6+0 och det kom bara över en natt och sen efter cirka en vecka så började jag kräkas och så höll det på dygnet runt tills efter jag födde min dotter 7 dagar efter bf.
    Jag fick åka in på akuten cirka en gång i månaden på grund av vätskebrist och för att jag kräktes så mycket och inte kunde äta. Jag åt olika mediciner men mest en medicin som heter lergigan comp  (finns en lergigan man tar på dagen och en som man tar på natten) hjälpte ibland. jag tog också primperan analt vilket funkade ibland och var skönt att slippa behöva svälja dom. Zofran som är en cancer medicin funkade nog nästan bäst men den är inte helt "säker" den är inte testad men mår man så dåligt så har man ju inte så mycket val, tog den tabletten ibland mot slutet men vet en som åt dem nästan hela graviditeten och som fick ett friskt barn så tror inte det kan vara så illa för då borde ju inte läkaren skriva ut den medicinen. Tog lite annat också, omeprazol mot halsbränna osv. Jag led av något man kallar hyperemesis som är ett extremt illamående som bara någon procent har och det går inte att beskriva hur hemskt det är att lida av. Jag kände mig döende under hela min graviditet och mådde också dåligt psykiskt av att vara så sjuk så länge. Tyvärr finns det inte mycket som hjälper när det är så illa. Inga mediciner kan helt ta bort illamåendet och man kan aldrig veta när det går över. Jag trodde aldrig jag skulle kunna skaffa barn igen men redan när min dotter var 2 månader så kände jag att jag ville ha en till =) nu är min dotter snart 9 månader och jag har nyligen plussat och ber nu till gudarna att slippa helvetet igen! blir det samma sak igen så lär jag inte kunna skaffa fler barn utan då får jag helt enkelt vara nöjd. Jag drömmer om en "normal" graviditet där man kan njuta lite också av allt det positiva som ska höra till =) Normalt illamående till ca v 12 skulle jag kunna hantera men sen tycker jag det kan vara bra =) Det positiva hur man än mår när man är gravid är ju resultatet av det hela! =)

• Maramina

Varför kan du inte gå till BM eller VC? Då antar jag att du inte kan gå till akupunktör heller? Akupunktur har hjälpt många mot illamående. Annars är de tips jag har att ge är att äta lite men ofta, när du fixar mat åt det blivande storasyskonet laga något som inte luktar så mycket, tex pasta, ris och potatis, gröt. Be din partner laga maten en gång om dagen och låt resten av måltiderna bestå av smörgås, yoghurt/fil, färdig fruktsoppa, frukt etc. Inte helt nyttigt med det överlever 1,5 åringen under den tid som du har kvar graviditetsillamåendet.

Svar på tråden Gravid illamående!