Jag är lärare och har bl a jobbat i förskoleklass. Där jobbar man, precis som andra har skrivit, främst med det sociala och att eleverna ska lära sig att gå i skolan. Sitta still på samlingar, inte prata rakt ut, respekt för andra, turtagning, ta sig runt i en större byggnad än man är van vid, ta mat i matsalen och äta tillsammans med en massa andra barn och vuxna m.m. Det ska inte underskattas! Sen hade vi självklart lektioner där eleverna tränade på t ex bokstäver och siffror men det finns inget krav på att eleverna måste lära sig läsa, skriva och räkna när de går i förskoleklass. Däremot möter man barnen på deras nivå. Det är inte ovanligt med elever i förskoleklass som kan läsa, skriva och räkna och jag har aldrig sett det som ett problem att individanpassa, snarare som en självklarhet. Vissa tränar alfabetet, andra på att ljuda och några på att läsa kapitelböcker och skriva skrivstil.
Själv gick jag aldrig i förskoleklass. Min årskull var först med det och eftersom alla mina kompisar på dagis var ett år äldre och skulle börja ettan fick jag också göra det. Jag kunde läsa, skriva och räkna litegrann och det fanns elever i klassen som både var bättre och sämre än mig på det. Jag har aldrig lidit av att ha börjat ettan ett år tidigare, aldrig legat efter och jag har alltid haft många vänner. Men som sagt, alla mina vänner var ju ett år äldre också. Sen fungerade inte förskoleklassen på samma sätt då som nu. Inte enligt min mamma iaf som är förskollärare och har jobbat i skolan sedan förskoleklasserna startades.
Jag personligen skulle inte låta mitt barn hoppa över förskoleklassen eftersom jag ser så många fördelar md den. Den sociala träningen är extremt viktig i den åldern och eleverna lär sig massor och mognar till skolbarn under det året. Sen är det klart att jag skulle fundera en gång till över det beslutet om mitt barns kompisar var ett år äldre men då skulle det snarare handla om att hoppa över sista året på förskolan.