• Romantik

Antiinflammatoriska tabletter (typ ipren) - hjälper de inflammationen också eller maskerar de bara smärtan?

Ja som frågan i rubriken lyder. Finns inte jättemycket på nätet som jag hittar konstigt nog :S känns som det borde finnas hur mycket som helst.

Hjälper de läkningen av t ex en inflammation i en muskel eller tar de bara bort smärtan (så att man kan skada sig ännu mer för man inte känner något)??

Kanske en dum fråga men jag undrar ändå för jag vet inte :S

• Svar på tråden Antiinflammatoriska tabletter (typ ipren) - hjälper de inflammationen också eller maskerar de bara smärtan?
  • Drottningen70

Ja vad tror du när det heter antiinflamatoriska?

• Romantik
    Drottningen70 skrev 2014-12-09 19:27:12 följande:

Ja vad tror du när det heter antiinflamatoriska?

Jo jag tror ju det MEN jag hittade info på nätet om att det INTE var så så min förvirring blev liksom total...(låter så korkad men jag lovar det är jag inte :P)
  • Dr to be

Ja ipren hjälper mot inflammation, febernedsättande och smärtlindrar. Just den antiinflammatoriska komponenten är det som skiljer ipren från alvedon som "bara" är smärtstillande och febernedsättande.

Tips: när du undrar vad läkemedel gör använd fass.se

• Cipro
    Romantik skrev 2014-12-09 19:25:29 följande:

Ja som frågan i rubriken lyder. Finns inte jättemycket på nätet som jag hittar konstigt nog :S känns som det borde finnas hur mycket som helst.

Hjälper de läkningen av t ex en inflammation i en muskel eller tar de bara bort smärtan (så att man kan skada sig ännu mer för man inte känner något)??

Kanske en dum fråga men jag undrar ändå för jag vet inte :S

Ipren tillhör kategorin NSAID preparat (non-steroid antiinflammatory drugs) som verkar genom att hämma produktionen av ett specifikt enzym som i vanliga fall är med i inflammationsprocessen. Ipren minskar med andra ord inflammationen. 
Svar på tråden Antiinflammatoriska tabletter (typ ipren) - hjälper de inflammationen också eller maskerar de bara smärtan?