• Crip66

15/16-åring på resa själv?

Jag har två söner. En på snart 15 år och en som precis fyllt 11. Den större sonen är väldigt ansvarsfull och har vid flera tillfällen visat detta. Nu är det så att den lite äldre inte är den typiske killen, han gillar inte fotboll och vad nu killar i den åldern gillar nu för tiden, vilket har gjort det svårt för honom att få vänner. Nu har han hittat två tjejkompisar, riktigt nära vänner sen något år tillbaka! Vi bor på en liten ö utan gymnasium och om något år så kommer dessa skiljas åt. 

Nu till saken..  de är alla fullt inställda på att själva åka på en resa tillsammans någon gång innan gymnasiet! De pratar om städer i USA, och städer i den "klassen" utanför Europa. Eftersom min son är så himla ansvarsfull och reser mycket så vet jag att han skulle klara det, såväl hans vänner! Men vågar man verkligen skicka ut en 15, snart 16 åring på en resa, utan föräldrar? Ekonomin är inte problemet utan mer säkerhetsåtgärder. Ni får även skriva "säkra" resemål och tipsa!

Vet att en sån här resa skulle betyda allt för honom, men vill samtidigt inte vara en ansvarslös föräldrar och bara skicka iväg de hej vilt! Vad har ni för åsikter? 

• Svar på tråden 15/16-åring på resa själv?
  • no more

Om din son är så ansvarsfull som du säger är det väl självklart att han klarar av det. Självklart ska ni komma överens om ett bra resmål som ni alla känner er trygga med. Sedan får de höra av sig regelbundet eller ha en reseblogg. Härligt att han vill och vågar.

• Hjortron

Nu är jag skittråkig men jag hade spontant inte tillåtit det. I alla fall inte så långt bort eller en länge tid. Det handlar inte bara om ansvarstagande, det finns andra människor därute också som man inte har någon aning om. Det finns situationer man inte kan skydda sig mot även fast din son kan ta ansvar och även om man kan ta ansvar så kan man fortfarande vara ung och därmed i viss mån lite naiv - ja hur klok man än är. Det ligger på mitt ansvar eftersom de inte är myndiga.
    Hade barnet varit 18 hade det dock såklart inte varit nåt snack om saken. Man måste ju också leva för att få livserfarenhet och skinn på näsan s.a.s :).

Men sen hade det kanske varit annorlunda om de åkte till en plats där vi varit hela familjen tidigare t.ex bara för att ha en basic kännedom. Ett annat alternativ är att åka någonstans där man redan har någon kontakt/känner någon som bor så att ungdomarna har någonstans att direkt vända sig om det skulle krisa med något.

• fluu

Hell no!

//Var världens mest ansvarsfulla 15-åring typ igår.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (hrmm...)

Jag var också väldigt ansvarsfull i den åldern, fick åka till vänner i ett annat europeiskt land själv flera gånger. Det gick jättebra, fast det var ju till vänner med föräldrar.... Men nu, som vuxen med eget barn så skulle jag aldrig släppa iväg ett barn i den åldern på semester utan att någon förälder är med eller besöka en familj med ansvarsfulla föräldrar.

En annans sak, jag tror faktiskt inte att USA släpper in omyndiga som reser utan en vuxen, om de inte bevisligen ska besöka till exempel släkt eller vänner, studera. Och de måste då ha med sig skriftlig inbjudan från den de ska besöka, alternativt bli upphämtade och peka ut personen som de ska bo hos... 

• Anonym (hrmm...)

Jag föreslår en språkresa, finns ju till en massa olika resmål nuförtiden.

• fluu
    Anonym (hrmm...) skrev 2014-12-09 20:33:39 följande:
    Jag föreslår en språkresa, finns ju till en massa olika resmål nuförtiden.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Nej)

Jag hade inte heller godkänt det. Även om HAN är ansvarsfull kan kompisarna/ andra i världen göra så något händer. En 15- åring ute själv i vida världen tycker jag inte låter bra. Visst ska han ?lära sig? och ?få njuta av ungdomen? men vad som helst kan hända. För det första är USA  långt bort, det är ett annat språk, en annan kultur. Man kanske ser sig som världens mest vuxna person som ?kan allt? men att resa själv så ung är en stor risk. Det finns elaka människor ute också och barn är ofta godtrogna. Ska de resa själv hade jag förr föredragit att någon förälder följt med så att de har någon att vända sig till om något händer. De behöver ju inte umgås med föräldrarna. De eller att de reser någonstans där de kan bo hos någon som de känner. Jag åkte på semester första gången ensam när jag var 20 och trots att jag hade sett allt så många gånger var jag jättenervös! Men det är ändå skillnad på en 15 och en 20 åring. Jag tycker han ska vara i vart fall 17/18 innan han reser ensam.

• lilly
    Anonym (hrmm...) skrev 2014-12-09 20:30:55 följande:

Jag var också väldigt ansvarsfull i den åldern, fick åka till vänner i ett annat europeiskt land själv flera gånger. Det gick jättebra, fast det var ju till vänner med föräldrar.... Men nu, som vuxen med eget barn så skulle jag aldrig släppa iväg ett barn i den åldern på semester utan att någon förälder är med eller besöka en familj med ansvarsfulla föräldrar.

En annans sak, jag tror faktiskt inte att USA släpper in omyndiga som reser utan en vuxen, om de inte bevisligen ska besöka till exempel släkt eller vänner, studera. Och de måste då ha med sig skriftlig inbjudan från den de ska besöka, alternativt bli upphämtade och peka ut personen som de ska bo hos... 

Tror också det kan vara så, i regel reser ju inte barn ensamma. När jag åkte till London 2 veckor innan min 18 årsdag ville de knappt släppa igenom mig. Fick peka ut mina föräldrar i passkön innan han gick med på det. (Kunde visserligen pekat ut vem som helst) men då var jag ändå så nära 18! Visserligen var engelskmännen superhårda med allt. USA är nog ännu hårdare.
  • Crip66

Ett alternativ är att han åker till Washington eller San Jose där vi har några bekanta. Förstår era argument, och håller med er! Oavsett om han och hans vänner är ansvarsfulla, så finns det ju inte bara ansvarsfulla i världen om man säger så!

Får försöka sälja in de förslagen som toppade listan, men det är Amerika, kom igen!, jag som 15-åring hade blivit överlycklig! Cool 

• Crip66

Lite fel formulerat där. Menar att de förslagen inte direkt toppade listan, men att det får jag försöka sälja in! 

Svar på tråden 15/16-åring på resa själv?