• Söt Som Socker

Hjälp mig att får bättre hållning.

Hej!
    Jag har väldigt dålig hållning som jag gärna vill förbättra. Problemet är bara att så fort jag sträcker på mig så ser det konstigt och tillgjort ut (det tycker både jag och personer som jag har rådfrågat).

Så hur ska jag göra? Är det några muskler i ryggen eller axlarna som jag måste träna upp? Hur gör man det i så fall? Jag är tacksam för alla tips och råd, men särskilt tacksam är jag för övningar som man kan göra hemma själv eftersom jag inte har tillgång till ett gym (jag har dock tillgång till en roddmaskin i fall det spelar någon roll).
    /Tacksam

• Svar på tråden Hjälp mig att får bättre hållning.
  • divine2401

Som lekman kan jag rekommendera att försöka stärka upp bakre axelmuskulaturen. Hade tidigare problem med framåt-roterade axlar, vilket avhjälptes mha träning av deltoids posterior samt lättare träning för rotatorkuff. Främsta rådet är att gå och besöka någon professionellt kunnig. 

Mvh

• dirty88

Muskulaturen på framsidan av din torso är starkare än baksidan vilket gör att axlarna dras framåt.

Det är främst övre rygg som bör tränas vilket är väldigt svårt att träna utan redskap.

Den goda nyheten är att rodd är förmodligen den övning jag skulle rekommendera för att lösa det här och nu råkade ju du ha en roddmaskin så det blev ju praktiskt.

Rodda på du med så stort motstånd som möjligt. Hellre att du tröttar ut dig på 1 minut än 20 minuter. Träna varannan dag vettja. 

Se till att du går så långt bak med armarna som möjligt varje repetition.

• Söt Som Socker

Tack så mycket för era svar Solig. Jag har varit bort i några dagar och har därför inte kunnat svar. Jag ska absolut prova era förslag, jag tänkte att jag börjar med att ge roddmaskinen några månader och ser jag ingen ändring så söker jag proffs hjälp. 

@Dirty88 Hur ofta ska jag köra på roddmaskinen (ungefär) en gång varje dag?, två gånger varje dag?, en gång varje dag sex dagar i veckan och vila en dag (jag vet att man ska göra så när man tränar på riktigt men behöver jag också vila en dag eller kan jag köra på)?

• dirty88
    Söt Som Socker skrev 2014-12-11 20:43:34 följande:

Tack så mycket för era svar Solig. Jag har varit bort i några dagar och har därför inte kunnat svar. Jag ska absolut prova era förslag, jag tänkte att jag börjar med att ge roddmaskinen några månader och ser jag ingen ändring så söker jag proffs hjälp. 

@Dirty88 Hur ofta ska jag köra på roddmaskinen (ungefär) en gång varje dag?, två gånger varje dag?, en gång varje dag sex dagar i veckan och vila en dag (jag vet att man ska göra så när man tränar på riktigt men behöver jag också vila en dag eller kan jag köra på)?

Jag vet inte exakt hur din roddmaskin fungerar. Hur högt motstånd kan du ha?

Jag antar att din roddmaskin är till för någon form av konditionsträning främst. I ditt fall vill du ha något som är närmare styrketräning och det får du genom att höja motståndet på maskinen.

Ställ upp moståndet på max, testa hur länge/hur många repetitioner du orkar och skriv det här. Men rent generellt så blir varannan dag säkert jättebra och råkar det bli var tredje dag ibland så gör inte det något heller.
  • Söt Som Socker

Jag klara 50 drag på högsta nivån av roddmaskinen, men jag borde klara fler med lite träning.

• dirty88

Du kan testa att göra det till "set och reps". Tex 3 set med 35 repetitioner.

Alltså, Gör 35 repetitioner, vila en minut eller två. Gör 35 till. Vänta en minut eller två. Gör 35 till och sen är du klar.

Nästa träningstillfälle försöker du göra 3 gånger 40 reps, ännu nästa 3 gånger 45 osv. Tanken är att du ska öka belastningen på musklerna progressivt.

Eller så gör du exakt hur du vill men får du tråkigt så har jag iaf gett dig ett sätt att göra något nytt.

Skriv gärna i tråden om några veckor och säg om du upplevt någon förändring. Det skulle vara intressant att höra.

• Christabel81

Stretching kan också hjälpa (jämte träning). Muskler på baksidan av kroppen kan ha blivit förkortade av tex mycket stillasittande och det kan hjälpa att lösa upp spänningar. Magmusklerna (bålen) spelar stor roll också, så att bli duktig på plankan är bara bra. 

• Söt Som Socker

Tack så mycket jag ska prova alla tips som ni kommer medSolig

dirty88: Ja, det ska jag göra.

Christabel81: Om man ska lösa upp spänningar hade massage fungerat? Jag tänker om man gör en ordentlig upplösare och sedan stretchar så att spänningarna inte kommer tillbaka.

• dirty88
    Christabel81 skrev 2014-12-18 08:30:12 följande:

Stretching kan också hjälpa (jämte träning). Muskler på baksidan av kroppen kan ha blivit förkortade av tex mycket stillasittande och det kan hjälpa att lösa upp spänningar. Magmusklerna (bålen) spelar stor roll också, så att bli duktig på plankan är bara bra. 

Hade musklerna på ryggen varit förkortade så hade axlarna dragits bakåt och inte blivit framåtrullade. Stretching för framsida kropp kan däremot hjälpa.

Ställ dig i en dörröppning med armarna på varsin sida om öppningen. Luta dig sedan in genom öppningen och känn stretchen i bröstmusklerna. Du kan googla på fler alternativ om du vill
  • Christabel81

Muskler på baksidan av kroppen, även ner till benen, påverkar hållningen. Inte bara ryggmusklerna. Kroppen är ett system där varje del påverkar andra delar. 

Massage är säkert bra för hållningen. Kan inte vara dåligt i alla fall. 

Nackmuskulaturen spelar också stor roll. Den behöver stretchas, men försiktigt. Sök på övningar mot gamnacke på youtube till exempel.

• Söt Som Socker
    Christabel81 skrev 2014-12-22 11:09:19 följande:

Muskler på baksidan av kroppen, även ner till benen, påverkar hållningen. Inte bara ryggmusklerna. Kroppen är ett system där varje del påverkar andra delar. 

Massage är säkert bra för hållningen. Kan inte vara dåligt i alla fall. 

Nackmuskulaturen spelar också stor roll. Den behöver stretchas, men försiktigt. Sök på övningar mot gamnacke på youtube till exempel.

Tack det ska jag absolut göra :).

Någon, jag tror att det var Dirty88 som bad om resultat efter 1 vecka. Jag har varit borta och åkt skidor över jul och har därför inte kunnat träna, så resultat kommer nästa vecka.
Svar på tråden Hjälp mig att får bättre hållning.