Är ingen expert, detta hade jag gjort ifall jag var er:
Först och främst skulle jag kontakta bolagen som han är skyldig pengar och berätta för dem hur situationen ligger till. Försöka få dem att förlänga förfallodatumet tills din pojkvän har fått ut sin lön så att han kan betala av räkningarna. Inte helt hundra på om de går med på det men av att döma så är det en win-win situation de vill ha deras pengar och ni vill betala till dem dock är ni inte helt säkra på om ni hinner få ut lönen tills räkningarna ska vara betalda.
Med anledning av att han har en betalningsanmärkning så lär han inte kunna få ett lån så lätt. Dock måste jag rekommendera er från att avstå från att ta lån för att betala ett annat lån. Finns en risk att ni hamnar i en negativ spiral som gör att ni hela tiden försöker betala av lån för pengar som ni inte har, varje lån man tar tillkommer dessutom andra avgifter som ränta.
Bättre om ni gör upp en hållbar budget som ni följer och om ni följer den så ska ni förhoppningsvis vara skuldfria inom några år. Behöver ni hjälp med budgeten så rekommenderar jag er att besöka budget och hyresrådgivaren i er kommun.
Via hemsidan nedan kan ni göra en egen budget:
www.konsumentverket.se/budgetkalkylen
Hoppas att ni har fått någon hjälp som kan vara användbar.