• Catleya

Min pojkvän har skulder!!!

Min pojkvän har skulder på nästan 200000kr. Det är hos några olika bolag men inga sms-lån!
    Nu har han blivit arbetslös och är nyoperead där av sjukskriven i minst 3 månader fram. 
    Han kommer FÖRHPPNINGSVIS få pengar av försäkringskassan. Men om han inte hinner få det till löning denna månaden kommer han inte kunna betala sina räkningar och hamna hos kronofogden!

Han har en betalningsanmärkning sen tidigare men aldrig varit hos kronofogden.

Kan han få lån utan riktigt höga ränter med detta bakom sig??
  • Svar på tråden Min pojkvän har skulder!!!
  • Volontär

Är ingen expert, detta hade jag gjort ifall jag var er:

Först och främst skulle jag kontakta bolagen som han är skyldig pengar och berätta för dem hur situationen ligger till. Försöka få dem att förlänga förfallodatumet tills din pojkvän har fått ut sin lön så att han kan betala av räkningarna. Inte helt hundra på om de går med på det men av att döma så är det en win-win situation de vill ha deras pengar och ni vill betala till dem dock är ni inte helt säkra på om ni hinner få ut lönen tills räkningarna ska vara betalda.

Med anledning av att han har en betalningsanmärkning så lär han inte kunna få ett lån så lätt. Dock måste jag rekommendera er från att avstå från att ta lån för att betala ett annat lån. Finns en risk att ni hamnar i en negativ spiral som gör att ni hela tiden försöker betala av lån för pengar som ni inte har, varje lån man tar tillkommer dessutom andra avgifter som ränta.

Bättre om ni gör upp en hållbar budget som ni följer och om ni följer den så ska ni förhoppningsvis vara skuldfria inom några år. Behöver ni hjälp med budgeten så rekommenderar jag er att besöka budget och hyresrådgivaren i er kommun.

Via hemsidan nedan kan ni göra en egen budget:

www.konsumentverket.se/budgetkalkylen

Hoppas att ni har fått någon hjälp som kan vara användbar.

• zemer

Ringer man runt och förklara situationen så går dom flesta med på att vänta några veckor på pengarna.

Sen så tar det längre tid 1 vecka att hamna/få en prick hos Kronofogden.

• Olov344
    "Han har en betalningsanmärkning sen tidigare men aldrig varit hos kronofogden."

Hur går det ihop, får man inte betalningsanmärkningen av kronofogden eller är jag helt fel ute?
  • Nerfherder
    Olov344 skrev 2014-12-10 16:12:23 följande:
    "Han har en betalningsanmärkning sen tidigare men aldrig varit hos kronofogden."

Hur går det ihop, får man inte betalningsanmärkningen av kronofogden eller är jag helt fel ute?
    Precis. Har man en anmärkning är man redan hos kronofogden.
  • Aniiee
    Olov344 skrev 2014-12-10 16:12:23 följande:

Nja, det är kreditupplysningsföretagen som sätter betalningsanmärkningar. Men det är kutym att bara sätta anmärkningar på de som inte sköter sina betalningar där de man är skyldig pengar begär indrivning av kronofogden. Kronofogden sätter INTE betalningsanmärkningar själva.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Olov344
    Aniiee skrev 2014-12-10 16:20:27 följande:
    Nja, det är kreditupplysningsföretagen som sätter betalningsanmärkningar. Men det är kutym att bara sätta anmärkningar på de som inte sköter sina betalningar där de man är skyldig pengar begär indrivning av kronofogden. Kronofogden sätter INTE betalningsanmärkningar själva.
    Ok, där ser man... tur att man inte har koll på sådant, betyder att man inte har problem iaf inte för min del! :)
  • Aniiee
    Olov344 skrev 2014-12-10 16:25:27 följande:
    Ok, där ser man... tur att man inte har koll på sådant, betyder att man inte har problem iaf inte för min del! :)
    Så kan man ju se det. Personligen anser jag att det är bra att ha koll på hur saker i samhället fungerar.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • ITpappan

Jag har skulder på nästan 2 miljoner:

Huset 1,6

Bil 0,1

CSN 0,2

1.9 i skuld!

• mity

Sitter också rejält i skiten.

En rekommendation från tidigare - att kontakta fordringsägarna så fort det bara går. Helst ringa. Det är betydligt lättare att få bra uppgörelser då. Jag vet att det är jobbigt att ringa men det är värt det - det kan jag lova av erfarenhet!

Upprepar också det som tidigare sagts. Ta inte nya lån för att täcka upp gamla! Det är det värsta man kan göra. Enda gången man kan göra det är om man får ett samlingslån som kan lösa flera krediter men även det bör vara noga övervägt.

Som sagt, ring, gör budget osv. Det brukar lösa sig.

Svar på tråden Min pojkvän har skulder!!!