• Neiti75

Avsluta pensionssparande?

Läste denna artikel www.aftonbladet.se/nyheter/article19763060.ab

och började fundera på mitt eget sparande.

Jag har någon form av sparande som jag startade när jag var kring 18 år. 500kr/månad som går till något "avsides" hos Folksam. Det är pengar som jag inte kan röra och kan heller inte placera någonstans.

Berörs detta pensionssparande av artikeln? Eller är det bara det traditionella sparandet (orangea kuvertet) som berörs av artikeln???

(Av någon anledning så kan jag inte läsa hela artikeln så man blir ju fundersam...)

• Svar på tråden Avsluta pensionssparande?
  • kyssen

Låter som att det är privat pensionssparande du har. Ring Folksam och fråga!

Dumt att behöva skatta vid både insättning och uttag. Jag själv hade tänkt öka mitt pensionsspar, men nu får jag tänka om.

Mitt privata pensionsspar har jag idag via min bank. Skall stoppa detta spar och antingen amortera mer på bostaden istället eller öppna ett investeringssparkonto.

• Studentpappa

Antar att det är ips du pratar om, det kan du avsluta efter årsskiftet och börja spara i en isk istället. Prata med din bank om du inte hittar information att läsa på själv.

Att dom tar bort skattelättnaden på ips var inget som skulle skjutas upp trots nyval.

If you wanna get fit, get crossfit.
  • Neiti75

Det låter ju som ett individuellt pensionssparande, det jag har nu.

Läste lite om investeringssparkonton och fann att ISK passar privatpersoner som har en långsiktig strategi för sitt sparande. Gör man många insättningar och uttag under året driver det upp skatten.

En insättning på 500kr/månad, någon som vet om det kommer att driva upp skatten?

• Donum
    Neiti75 skrev 2014-12-10 07:34:51 följande:

Kan tyvärr inte öppna sidan privata affärer eller länken. :(

Funkar denna då? maximeradinpension.se/pensionskollen-2/
    Jag vill minnas att om man inte tjänar mer än 420 000/år så tjänar man inte på pensionssparande. 
  • Neiti75

Jag ringde Folksam och ändrade mitt sparande. :) Då jag tjänar en bra bit över 600 000 känns det som att man vill vara lite aktiv och insatt även om det är fruktansvärt tråkigt och krångligt.

Svar på tråden Avsluta pensionssparande?