Du måste logga in för att svara i en tråd.

• underlandetialice

Flimrande lysrör!?

Har ett två år gammalt kök och nu la ett av lysrören av över diskbänken. Jag plockade loss det, tog med det till lampaffären där jag förseddes med två nya. Dock med en ljusare nyans, men detta var inget som skulle påverka, enligt försäljaren. När jag satt i lysröret börjar det efter ca 5-10 minuter att flimra försiktigt, men ack så störande. Provade även det andra lysröret, som även det flimrade. Gick tillbaka till affären där jag föreslogs byta säkring. När jag kom hem upptäckte jag att armaturen inte har någon säkring. Vad kan det vara för fel?? Och hur ska jag åtgärda det? Två nya lysrör kan väl knappast vara trasiga? Och det gamla lysröret dog knall fall, så det känns inte som att det skulle vara nåt fel på själva armaturen plötsligt... En ohändig ensamstående kvinna ber om HJÄÄÄLP!!

• Svar på tråden Flimrande lysrör!?
  • Nyfiken gul

Säkring?

Lysrörsarmatur har glimtändare om dom är av gamla sorten.  Glimtändare byter man alltid om man byter lysrör.  
    Ibland är det endast glimtändarna som går sönder och då byter man den. 

Glimtändaren sitter precis intill lysrören.  Kolla en gång till om du hittar en sån. 

Annars kan det vara så att lysrören kan sitta fel. prova att haka i dom på annat sätt. 

Om inget hjälper, be att någon kommer och tittar på armaturen. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • underlandetialice

Tack för svaret!! Det var han i affären som dillade om säkring, men han menade en sån där rund liten glimtändare som du säger. Armaturen har dock ingen sån Jaha nähä, då blir det väl till att ta hem en elektriker...aphuuu, jag kommer bli ruinerad!!

Svar på tråden Flimrande lysrör!?