• Amoress

Om RUT försvinner för läxhjälp vad gör du?

De rödgröna har som förslag att upphöra med RUTavdrag för läxhjälp.
    Om du idag har läxhjälp och utnyttjar RUT avdrag, hur påverkar det dig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-10 18:09
    Frågorna blev inte bra, ta alternativ 2 som avslutar helt med läxhjälp.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-10 18:09
    Frågorna blev inte bra, ta alternativ 2 som avslutar helt med läxhjälp.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om RUT försvinner för läxhjälp vad gör du?
  • 880215

Vad är "läxhjälp"? Är det en service efter skoltid, på skolan, dom barnen får gå på? I grupp? Enskilt?

• Santin

Sen Rut infördes har läxföretag startat som man som privatperson anlitar för att hjälpa sina barn med läxorna så man själv slipper. Eller för att man själv inte kan.

• 880215
    Santin skrev 2014-12-10 18:15:47 följande:

Sen Rut infördes har läxföretag startat som man som privatperson anlitar för att hjälpa sina barn med läxorna så man själv slipper. Eller för att man själv inte kan.

Aha, okej. Nä, jag skrev på det där osynliga kontraktet när jag blev mamma.

Så läxhjälp, med RUT eller ej, rör mig inte.

Jag kan därför inte röstat i denna omröstning.

Men tack för info! :)
  • Santin

Håller helt med dig. Skulle inte få för mig betala en krona för läxhjälp.

• 880215
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-12-10 18:36:11 följande:

Undrar hur många som utnyttjat det avdraget.

Förmodligen en väldigt liten del, då man talar om att avskaffa RUT för läxhjälp.
  • 880215
    Santin skrev 2014-12-10 18:29:10 följande:

Håller helt med dig. Skulle inte få för mig betala en krona för läxhjälp.

• Speakers Corner

Läxhjälp är inte det något alla barn oberoende av föräldrarnas ekonomiska status ska ha rätt till.
    Det är skolan som ska stå för läxhjälpen, i min dotters skola gjorde dom så att lärarna turades om att stanna kvar efter skoldagen och dom som ville kunde gå dit och få hjälp och sitta i lugn och ro och göra läxan eller bara förkovra sig antingen dom låg efter eller bara ville förbättra sig.
    Var det något speciellt ämne man kände man behövde extra hjälp i så gick man självklart på dom tiderna som det fanns lärare som undervisade i dom ämnena,
    Funkade perfekt. 
    Så ska läxhjälp ordnas om du frågar mig. 

• Amoress
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-12-10 18:36:11 följande:

Undrar hur många som utnyttjat det avdraget.

Hej

Det är en hel del skulle jag tro med tanke på alla nya företag som startats.

Att anlita läxhjälp handlar nog inte bara om tiden men också att man kanske inte kan hjälpa sina barn.

Skulle skolan ha resurser till en fungerande läxhjälp så skulle troligen inte heller RUT läxhjälp finnas men nu är det tyvärr inte så.

RUT har ju också medfört att svart arbete blivit vitt vilket även gäller tex standing.
  • puss
    Speakers Corner skrev 2014-12-10 18:51:29 följande:

Läxhjälp är inte det något alla barn oberoende av föräldrarnas ekonomiska status ska ha rätt till.
    Det är skolan som ska stå för läxhjälpen, i min dotters skola gjorde dom så att lärarna turades om att stanna kvar efter skoldagen och dom som ville kunde gå dit och få hjälp och sitta i lugn och ro och göra läxan eller bara förkovra sig antingen dom låg efter eller bara ville förbättra sig.
    Var det något speciellt ämne man kände man behövde extra hjälp i så gick man självklart på dom tiderna som det fanns lärare som undervisade i dom ämnena,
    Funkade perfekt. 
    Så ska läxhjälp ordnas om du frågar mig. 

Dessvärre hänger det mer på idiotin än på ekonomin ofta att barn inte får den hjälp de behöver.
Svar på tråden Om RUT försvinner för läxhjälp vad gör du?