• Anonym (Ohändig å ensam)

Kan man renovera helt själv?

Jag o min sambo äger ett 1800-tals hus ihop som inte är beboeligt då det ska total renoveras av min sambo som är hantverkare. Mitt i allt ska vi nu separera och han/jag vill skriva över huset på mig.

Jag har tummen mitt i handen, inga runt om kring mig som kan hjälpa mig med råd å tips med husrenoveringen. Med andra ord, helt ensam!

Törs man ta över huset själv, ta mer lån å hyra in en firma att fixa det åt en.

Hur fasen gör man? Hur hittar man en bra å pålitlig firma utan att bli lurad? Hur vet man vad som behövs göras?

Törs man som helt ensam ge sig in i detta?

Banklån är inga problem, bara själva renoveringen som är problemet. Min ex-sambo kommer inte bistå med råd då vi kommer att gå helt skilda vägar.

Hjäääääälp!

Ska man våga ge sig in i detta ångest-projekt i mitt älskade fina hus.

• Svar på tråden Kan man renovera helt själv?
  • jenny99

Vi upptäckte när vi köpt vårt renoveringshus att vi hade snickare,rörläggare och mer runt omkring oss.På min mans jobb finns det en snickare som har eget företag vid sidan om,där många kollegor anlitat han och gör ett mycket bra jobb.Sen visade sig att min bror hade mycket mer kunskap än vad jag trodde och mycket pålitliga kontakter.Och strax efter vi flyttat in kom grannarna och knacka på,då visade det sig att de hade stora kunskaper som byggt sitt hus nästan själva plus att området använder gärna samma elektriker,plus att de erbjöd mer än gärna hjälp/råd om vi vill i framtiden.Poängen är att det kanske finns duktiga omkring dig som du inte tänkt på,eller vänner som kan rekommendera någon.När vi väl köpt vårt hus så var det många i vår närhet med mycket kunskaper som jag knappt visste om eller tänkte på.Sen är frågan om du kan bo där nu,hur snabbt vissa arbeten ska vara klart.Vi gjorde första året nytt tak och några golvbyten,nästa år blir det badrum,sovrum,hall.Året efter kanske lägga om el.Vi lägger upp allt på olika år,men frågan är hur du vill göra.Vad kan du göra själv med hjälp av vänner,tex målning,tapetsera eller vad är dina kunskaper?Eller vill du ha firma till allt?Mycket att fundera på.

• Anonym (exByggare)

Snälla du, ta ett råd, ge dig inte in i detta utan erfarenhet och mycket pengar. Solskens historier och något lyckat projekt här och där i all ära men, spring där ifrån. Det finns ingen romantik i gamla hus.

• Anonym (Nja)

Hur gärna vill du ha just det där huset... Rent generellt så är det nog lätt att hitta någon som kan göra det beboeligt, men sannolikt svårt och dyrt att hitta någon med rätt känsla för det, så det blir gjort så som du tänker dig. Och då riskerar det att bli en kamp... Det kan det bli ändå, har vi märkt... Tycker var och varannan som gör om hemma med hjälp av hantverkare kommer hem och inser att saker inte riktigt har gjorts så som de tänkt sig, trots att de försökt vara tydliga...

Du kommers få tag en hel tid själv på det också, för som du säger så måste du skaffa dig koll på saker och ting. T.ex. genom att fråga dig fram, läsa på forum o.s.v. Så om du ska ge dig in i det här får du räkna med att bokstavligen ha fullt upp i några år, eller ha mycket att göra i ett decennium eller så...

Du måste ju t.ex. se till så att du inte behöver bryta upp ett nysatt badrum, för att du glömde byta rören där för att de var feldimensionerade. Till exempel...

Svar på tråden Kan man renovera helt själv?