• lillahilda

Mobbningens påverkan på vuxenlivet?

Hej alla fina människor på Familjeliv!

Jag håller just nu på med min absolut viktigaste uppsats i sista året i gymnasiet, det så kallade Gymnasiearbetet. 

Jag och en till tjej i min klass driver ett projekt där vi försöker informera yngre om mobbningens konsekvenser och hur man ska behandla andra i skolan och på nätet. Vår Instagram är @barakramamig och vår hemsida är www.barakramamig.tk där vi får jättemycket positiv respons av de yngre, speciellt tjejer. 

Men nu är det så att mitt arbete ska ha rubriken "Mobbning - en bidragande faktor för psykisk ohälsa?" och därmed måste jag få prata lite mer med er vuxna om hur ni har upplevt era liv efter mobbning i era yngre dagar. Hur länge var ni mobbade och har det påverkat er i vuxenlivet?

Är mycket tacksam för svar, korta som långa, specifika som översiktliga. 

Kram från Sophie Nalle

• Svar på tråden Mobbningens påverkan på vuxenlivet?
  • Anonym (Påverkad)

Blev mobbad i 6 år i skolan av både lärare & klasskompisar, de påverkar mycket i vuxenlivet då jag idag har både socialfobi & panikångest.

Detta påverkar ju klart familjen idag också då jag som förälder inte alltid klarar att följa med på skoluppvisningar , utvecklingssamtal mm utan de är ofta den andra föräldern som får sköta detta!

• Anonym (Äpple)

Hej. När jag gick i 2-8 var jag en riktig jobbig jävel. Jag mobbade alla kategorier tjocka, smala ,coola ,töntiga & allt som kom i min väg. Jag fick så många ovänner att det var omöjligt att gå till skolan. Så jag vart den mobbade. Jag sökte hjälp & det har hjälp mig men är sjukt asocial & folk skrämmer mig.

Jag mår fortfarande dåligt när jag tänker på hur jag uppförde mig. Majoriteten av mina "offer" har jag pratat med i vuxen ålder 20~

Dom hatar mig men dom är väldigt glada över samtalet.

Några frågor?

• Anonym (huhue)

Jag va mobbad i 7:an till 9:an. Då va ja ett vrak, jag va deprimerad, hade ångest, kunde inte sova, grät tit som tät, självskadebeteenden på flera vis, skärde mig, strulade runt, drack och rökte, höll på så tills jag blev 18-19 år.

Idag mår jag bra. Frisk som en nötkärna, jag har aldrig fått medicinering och jag äter inga mediciner nu heller. lugn och stabil. :) men jag märker att jag är annorlunda jämfört med många på jobbet och så.
    Dels är jag mer vuxen än många omkring mig.

• Anonym (mobbad)

Dålig självkänsla,social fobi,problem i relationer,ångest

• Anonym (Pappan)

Visst har det påverkat!

Hade länge dålig självkänsla. Delvis haft ångest och depressioner. Osäker, stresskänslig, jobbigt i sociala situationer.

Men har tagit mig ur det där. Har hela livet varit högpresterande, och är fortfarande. Gick ut gymnasiet med toppbetyg. Har en Masters-examen idag. Tjänar sjukt bra med pengar. Och så fru och tre barn!

• Anonym (vän)

Min bästa kompis var mobbad under högstadietiden. Mobbingen gjorde att hon mådde psykiskt dåligt, hon led av svår depression och begick självmord för några år sedan.

• Anonym (Badflickan)

Det påverkar enormt mkt. Tänker på min storebror som är 26 år. Aldrig haft sex, hatar alla i världen, noll tillit, ser människor som onda djur, ångest, sitter bara hemma och studerar och vill inte fylla livet med andra människor. Panikångestattacker... Jag vet inte om han någonsin kommer att få känna sig lycklig. Han blev mobbad hela skolgången och sedan sviken i vuxenlivet.

Svar på tråden Mobbningens påverkan på vuxenlivet?