• Selmalinen

    Glutenintolerans hos 7månaders bebis hjälp

    Hej!

    Vår dotter har haft problem med magen sedan 3månader, kräkningar förstoppning och slemmiga diareer, kramper i magen vid smakisar. Jag ammar ff fritt ca 10ggr/dygn och tagit det väldigt långsamt med introduktion av smakportioner. Buken har varit uppsvälld på ena sidan sedan 3 mån och vi skickades då till röntgen men d sa bara att hon hade otränade magmuskler på den sidan. Problem bara fortsatte det kändes så fel att ge laktulos och microlax som läkaren propsat på att vi måste ta. Förra veckan fick jag nog igen och de tog då glutenprov på henne. I tisdags fick vi svar och hon hade 18,6 på provet. Och det ska tydligen inte ligga över 10. 2 nya prover togs igår det ena för att kolla om vi har genetiska anlag vilket jag redan berättat att vi har. Det andra vet jag inte vad de kollar om det är samma analys igen?

    Nu till mina frågor:

    1. Om man fått positivt så är det väl positivt? Kan det vara något annat än gluten?

    2. Hur blir det med amning måste jag sluta med amning? Jag kommer ju självklart kunna äta 100 procent glutenfritt men jag tänker om det finns gluten kvar i mig under en viss period?

    3. Vad händer nu???

  • Svar på tråden Glutenintolerans hos 7månaders bebis hjälp
  • liol1973

    Jag har faktiskt aldrig hört talas om ngn som utvecklat glutenintollerans redan under 100%ig amning (vilket jag antar att det var vid 3 månaders ålder), eller att gluten skulle gå över i mjölken i sån mängd att tarmen skadas.

    För mig låter det mer som en allergi (vete, mjölkprotein etc), eftersom det där ofta krävs mkt mindre protein mängd för att orsaka skada, men förhoppningsvis finns det ngn annan här med bättre koll än mig. Inte minst på vad ett positivt glutenprov faktiskt visar /mäter. Dvs om även tarmskador pga andra allergier skulle kunna ge utslag där??? :/

  • Mascaraklumpar
    liol1973 skrev 2014-12-11 20:24:56 följande:

    Jag har faktiskt aldrig hört talas om ngn som utvecklat glutenintollerans redan under 100%ig amning (vilket jag antar att det var vid 3 månaders ålder), eller att gluten skulle gå över i mjölken i sån mängd att tarmen skadas.

    För mig låter det mer som en allergi (vete, mjölkprotein etc), eftersom det där ofta krävs mkt mindre protein mängd för att orsaka skada, men förhoppningsvis finns det ngn annan här med bättre koll än mig. Inte minst på vad ett positivt glutenprov faktiskt visar /mäter. Dvs om även tarmskador pga andra allergier skulle kunna ge utslag där??? :/


    Jag tänker samma sak som du. Glutentestet är inte helt specifikt och de flesta som testar positivt (typ 9 av 10 i en normalbefolkning) är inte glutentoleranta. För säker diagnos krävs en biopsi (vilket jag inte vet om man gör på sådana små).
Svar på tråden Glutenintolerans hos 7månaders bebis hjälp