• Wingar

Separationsångest, min sambos dotter.

Min sambos dotter på 5 år lider högst troligt av separationsångest. Barnen är hos oss varannan helg och ibland jobbar min sambo åt bonden som vi hyr av. När han ska iväg blir det fullständig kalabalik på dottern för hon vill vara med honom när han jobbar och som ni kanske förstår så går inte det. Samma sak har det varit när vi ska lämna henne på dagis. Hon blir ledsen och skriker att hon vill vara med pappa och jag kan inte nå fram till henne. Jag försöker att inte bli arg men det är svårt.

Jag vet att barn i denna åldern behöver bygga upp sitt självförtroende och med henne är det kanske ännu viktigare då hon är ett mellanbarn. Hon har en äldre syster som är här varannan helg och en lillebror hemma hos sin mamma. Men även innan lillebror kom så var det samma problem. Hon kan även inte somna om inte pappa ligger bredvid henne i sängen.

Jag har försökt hantera situationen på olika sätt men det blir liksom aldrig bättre, nu har jag slut på ideer. Jag vill inget annat än att det ska börja fungera bra och slippa detta krångel som alltid blir så fort min sambo ska iväg på något och hon inte kan följa med. Jag blir också orolig för framtiden om barnen skulle flytta hit och bo hos oss, hur det då ska gå med att han jobbar på helgerna ibland och när hon ska till skolan. Så jag undrar om någon har några råd till mig om hur jag som bonusmamma kan hantera detta på bästa sätt?

• Svar på tråden Separationsångest, min sambos dotter.
  • Anonym (C)

Men han får väl vara ledig varannan helg och umgås med sina barn den korta tid han har dem! Herregud, det är ju han och inte du som ska ta hand om hans barn när de är hos er. Hur prioriterar han egentligen?

• Wingar

Han har sagt ifrån att han inte vill jobba dom helgerna som barnen är här men ibland måste dom ha hans hjälp. Det är som sagt inte ofta det händer utan han hoppar in om dom verkligen inte hittar någon annan som kan göra det som ska göras. Och då handlar det bara om några timmar så han är inte borta hela dagarna. Jag har inget emot att ta hand om hans barn då jag har valt att vara med honom och då ingår ju liksom hans barn också, vi blir ju en familj. Eller har jag fel där? :S

Svar på tråden Separationsångest, min sambos dotter.