• Anonym (Kräkas..)

Kräks med flit!

Har en son på lite över 1år.. Han har i mina ögon börjat med en väldigt ful ovana nu i veckan. Efter VARJE måltid så kör han in två fingrar i munnen, så långt det går för att antigen spy eller "halvspy" upp allt igen... 

Jag har varit lite "hård" och liksom knuffat bort händerna när dom närmar sig munnen men det slutar med att han gråter som aldrig förr när jag gör det. (Är inte hårdhänt eller "tar tag i armarna") och då blir jag ledsen att han gråter!!

Så nu till min fråga. Är detta bara en dum ovana som han börjat med och om, vad ska jag då gör för att han ska sluta? Om inte en dum ovana, vad göra då?

• Svar på tråden Kräks med flit!
  • Anonym (E1)

Jag hade ju snarare tänkt att det var något fel snarare än ovana. Att det känns obekvämt (halsbränna typ?).

• Anonym (Kräkas..)

Sådär sa min sambo också! Visserligen har han varit väldigt dålig i magen denna vecka. Bara bajsat diare, men jag kunde inte relatera hans "kräkningar" till det...
    Ska till BVC nästa vecka, så jag får väl ta upp det. Annars är han ju världens goaste och har aldrig gjort detta tidigare och jag trodde helt klart det bara var dumheter.. :(

• Anonym (Wildrat)

Skulle snarare tro att det känns obehagligt i halsen. Kanske på väg att bli sjuk eller så får han nåt han inte tål så det kliar.

• Anonym (Hjärtat)

Precis sådär gjorde vår 2 åring också vid den åldern. Ju mer vi sa åt henne desto roligare blev det. Jag valde tillslut att ignorera henne och då slutade hon. De är i upptäckaråldern och allt man inte får göra, som man får minsta lilla uppmärksamhet för, är ju rätt roligt...

• Anonym (what?)

Det låter som att något är fel ja. Äter han för mycket så han blir proppmätt och mår dåligt av det? Kanske förbränner han långsamt och behöver mindre, kanske har han inget naturligt stopp?
    Mitt ena barn och barnets pappa har så, de känner inte att det är stopp förrän de inte kan svälja en enda tugga till utan att kräkas.
    De har fått lära sig vad som är nog för dem och inte äta mer trots att de inte känner mättnad.

• Anonym (Hjärtat)

Jag tror inte att det är något fel, snarare en dum ovana! Men ta upp det med bvc om du är orolig. Så länge han får i sej det han behöver och växer som han ska.

Har ni testat att "leda bort det"? När han är på väg in med fingrarna i munnen att distrahera?

• Anonym (E)

Min gjorde också så i den åldern, syrrans med. Vi struntade i det och efter ett tag slutade dom.

• Anonym (Kräkas..)

Ser att det är lite olika svar här..
    Som sagt han han ju börjat med detta nu i veckan då hans mage inte varit OK och han får samma mängd mat varje dag. Eller ja... Han får äta så mycket han vill och orkar helt enkelt, har inte varit några problem förut..

Han växer fint och väger bra, alså han är 83 och väger 12 KG normalt enligt sköterskan MEN han kan få äta mer enligt henne då han fortfarande är väldigt smal. Men hans pappa kan ju äta princip skit hela tiden och ser (sorry) döende ut..
    Så med andra ord får han äta hur mycket han vill och det har inte varit några problem försen denna vecka då han börjat med detta... vill ju för bövelen att han ska behålla maten inte "spy" upp det igen!
    Som sagt har ju försökt att "knuffa" bort handen när den är påväg in men det slutar ju med att han stört bölar och "pika buh" leken fungerar inte alls då han finner det "roligare?" att stoppa in två fingrar så långt som möjligt..

• pgw

Precis likadant gjorde mitt barn i samma ålder, bara för att han tyckte det var kul. Han kräktes dock aldrig, vilket gjorde att det var ganska lätt att leva med ovanan, så länge den varade. Vi höll på att skratta oss fördärvade en gång på en restaurang, när han höll på med sina övningar. Som tur var det ganska tomt på restaurangen just då.

Ifall din son faktiskt kräks, så skulle jag ta bort från honom från matbordet genast när han har ätit färdigt och försöka få honom intresserad av något annat.

Du har ingen anledning att bli ledsen själv för att du hindrar honom från att spy upp maten han just har ätit. Han behöver ju sin mat för att växa och utvecklas.

• Dr Mupp

Tre av mina barn har gjort så. Är en del av att upptäcka sin egen kropp och hur den fungerar. Ignorerar man beteendet så försvinner det.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Fairytale01

Sådär hade vi det också. Från ca 11mån och framåt ett par månader. Han spydde säkert 20-30ggr om dagen och tyckte det var jättekul. Det enda som fungerade var att avleda och ta fram ngt för att distrahera, typ en bil med ljus som blinkade el tutade. Drygt var det dock. Nu gör han det bara om han sätter i halsen och han är 20 mån gammal nu. Tror helt enkelt han tyckte det var kul och sen ännu roligare att plaska runt i kräk med händerna....
    Nu är det roligare att stå och diska vid vasken och slabba med vatten. Kan ni inte testa det?

Svar på tråden Kräks med flit!