• Anonym (Hur?)

Hjälp med bonus funderingar

Hej

Jag har en fråga kring mitt bonusbarn, en pojke på snart 5 år.

Han var 1½ när hans föräldrar flyttade isär. De var kk och så blev hon gravid så de försökte leva ihop men det gick inte så bra så de separerade. Mycket för att min man aldrig velat ha barn.

Vi har helgumgänge för att avståndet är för stort för annat och bonus har börjat visa svårigheter (säger mamman) när det är dags för honom att komma hit. Han gråter och vill inte åka. När min man hämtar på dagis är det dock inga problem så jag tror det handlar om att lämna mamma, att han kommer att sakna henne.
    Han pratar dock sällan om mamman här, han brukar fråga på lördagen om han ska hem till mamma idag och när vi säger nej så blir han aldrig ledsen, oftast säger han ok och så är det bra med det, ibland säger han jippie och det antar jag är för att han får vara med sin pappa en dag till

Det var lite bakgrund nu till funderingen. Igår kom han och jag frågade som vanligt om allt var bra och om han haft kul på dagis och lite sånt. Då svarade han: Ja det är bra, nästan bra. Jag frågade då varför det bara var nästan bra och fick svaret:
    Jag vill ha mamma och pappa.

Då frågade jag hur han menade och efter några försök att förklara så kom vi fram till att han vill ha mamma och pappa samtidigt.

Han minns inte att de har bott ihop alls så min undran är om era bonusar som också var små när deras föräldrar separerade eller om föräldrarna aldrig bott ihop fått såna funderingar?

Orsaken till att jag undrar om det är bonus egna funderingar är att mamman tidigare sagt saker som: Först bodde mamma och pappa ihop, sen flyttade pappa till xx (mig) till barnet.
    Det stämmer ju inte riktigt för vi träffades efter att de separerat.
    Hon slutade efter samarbetssamtal via soc då de förklarade att det inte var bra för barnet.

Hon har haft partner vid vad vi vet två tillfällen sen de separerade, en precis i början och så hintade hon för ett tag sen om att hon hade en ny men vi vet inte om det stämmer. Troligen stämmer det då hon slutade ringa i tid och otid om allt och ingenting. Nu har hon dock börjat igen så kanske är det isf slut, så var det förra gången iaf.
    Hon hintar nu också om att sonen saknar pappan och vill ses oftare men det går inte som det är nu. (Vi letar bostad närmare mamman men det går trögt minst sagt, efter 3 år i kö är vi på plats 85 ungefär)

Så, vad säger ni, har era bonusar haft såna funderingar fast de inte minns att föräldrarna har bott ihop?

Förlåt för långt inlägg men ville försöka få med så mycket som möjligt.

• Svar på tråden Hjälp med bonus funderingar
  • Ann Cistrus

Ja, det har min sambos dotter också sagt. Inte nyligen, men för ett par år sedan när hon var under 8 så hände det att hon sade liknande saker. Tror att det är en ganska naturlig önskan från barn som "flänger" fram och tillbaka mellan två föräldrar. 

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Brumma

Hej

Jag kom in i bonus liv när hon var strax över ett år. Bara några dagar efter att drama flyttat isär. Hon VET att de bott ihop men har inga minnen av det. Jag och bonus klickade från första stund och jag har alltid varit en självklar del i hennes familj. Jag har bott med henne sedan hon var två ungefär.

Även hennes mamma träffade en ny direkt.

När bonus var i femårsåldern minns jag ett tillfälle när hon sa " pappa- kan inte du o mamma bo ihop igen?" Hennes pappa svarade ungefär att "fast då hade ju nu (jag) och xx (hennes mammas nya) nog blivit ledsna". Då undrade hon lite varför och vi förklarade att om pappa flyttade ihop med mamma kunde de inte bo med hennes bonusföräldrar. Det hade hon inye riktigt tänkt på. Hon hade dock en lösning på det och det var att ALLA bodde tillsammans :D

Hon sa inte detta för att hon ville ha ut mig ur sitt liv, jag tog det inte överhuvudtaget som ngt sådant. Men det är hennes mamma o pappa. Och det är inte så konstigt att hon ville ha sin pappa i sitt liv på heltid... Den enklaste lösningen på det var ju - flytta ihop..

Jag tror din bonus funderingar är fullkomligt normala. Och att de egentligen inte har ngt med DIG att göra. Eller att han vill att mamma o pappa ska bli ihop heller för den delen. Men hans längtan efter att ha pappan där oftare kom i uttryck såhär. I ett barns huvud så kopplar inte alltid trådarna som i en vuxens person. En önskan att mamma o pappa skall bli ihop - finnas alltid - är ofta helt enkelt en önskan att ha sina föräldrar alltid, att inte behöva längta efter den andra föräldern, att de skall träffas varje dag. DET är önskan, inte att mamma p pappa skall bli ett par o lämna sina nya. :)

• Anonym (Hur?)

Åh vad skönt! Tog det inte som att han vill ha ut mig ur sitt liv, men var orolig att mamman sagt något om att; 'vore det inte roligt om mamma och pappa bodde ihop'.
    Tycker inte det är något ett barn ska behöva ta ställning till så, men då kan jag släppa det som en normal fundering Tack så mycket!

• Anonym (bonus)

Min killes barn är 8, men han har umgänge med barnet så fort han är hemma ifrån arbetet. Blir cirka varannan vecka 3 - 4 dagar. Men vi kan stöta på när killen har semester och barnet ska bo hela veckan hos oss att när barnet börjar sakna sin mamma så vill barnet att mamma ska komma dit och hälsa på, äta middag och ha mysstund med oss framför tv, men enligt barnet så hade det bästa varit om dom hade flyttat ihop igen. Vet att barnet en gång tyckte att alla vi kunde bo ihop.
    Saken är den att min kille skiljde sig ifrån sin före detta när barnet var 1½ - 2 år så barnet har inga direkta minnen utav att dom bodde ihop.
    Men vi tolkar det som att det är en saknad utav sin mamma som gör att barnet börjar tänka i dom banorna samt att barnet ser att hans pappa och jag kan bo ihop så varför kan inte barnets mamma också bo med oss.

• kasovi

Det är väldigt, väldigt vanligt.

Min bonus vill helst att jag o pappan ska flytta ihop med mamma. Haha

• Anonym (L)
    Tror nästan alla bonusbarn i något skede har sådana funderingar. Det är alldeles normalt och har i grund och botten inget med dig att göra. Precis som kasovi ovan så har min ena bonusdotter flera gånger sagt att hon önskar att vi kunde bo tillsammans allihopa, alltså mamma, pappa och jag. Inte alldeles realistiskt kanske. Men ur ett barns synvinkel verkar det säkert som en bra lösning. Glad Denna flicka har heller inga minnen alls av att mamma och pappa någonsin bott tillsammans, så det handlar inte om det.
  • Fru Nyckelpiga

Är man 5 år, så har man massor av egna funderingar- inte minst påverkas man av sina vänner och dagiskompisar, man börjar se lite omkring och jämföra sig med andra...

Så dessa funderingar är helt normala, antagligen inget mot dig och mamman behöver inte heller vara inblandad där. Så ta inte illa upp. Barn är ett eget folk.

Svar på tråden Hjälp med bonus funderingar