• Justgooglehim

Hysterisk vid läggdags!

Min son fyllde ett år för två veckor sedan och har sedan dess varit omöjlig att få att somna på kvällarna.

Han har sedan födseln varit problematisk med sömnen och haft svårt att somna och ofta många uppvak per natt.

När han var nio månader slutade jag amma honom och sömnen blev då bättre, på så sätt att han lyckades somna på egen hand med endast 1-2 uppvak per natt, till skillnad mot tidigare då han vaknade 1-2 ggr/timme nätterna igenom.

Sedan han var nio månader har rutinen sett exakt likadan ut varje dag.

Middag mellan 16.30-17.00

Bad/dusch, ny blöja och pyjamas 17.30-18.00

Gröt runt 18-tiden

Därefter pyjamas, lite mys i soffan och sängen mellan 18.30-19.00

Han har lagts ner i sin egen säng efter att ha fått godnattpuss och ett "sov så gott, vi ses imorgon". Därefter har jag legat bredvid hans säng tills han somnat.

Han har då, för det mesta, somnat inom 5 minuter.

Vissa kvällar med lite gnäll och gråt, andra kvällar utan att ge ifrån sig ett knyst.

Oftast har han gnällt och gråtit när han har hunnit bli lite övertrött men det har inte varit ngt hysteriskt gråt.

Sedan han fyllde ett år för 2 veckor sedan har han blivit hysterisk vid sänggåendet.

Han skriker och skriker så fort man ens kommer nära hans säng och tillslut somnar han i vår säng efter otaliga försök, i både hans egen säng och vår säng.

Nattningarna kan nu hålla på i över 2 timmar.

Har provat att lägga honom senare men resultatet är detsamma.

Är det någon som varit i samma situation och har några tips och råd?

Varför har det helt plötsligt blivit såhär?

Vi har inte ändrat några rutiner i övrigt heller utan allt är precis som det var tidigare.

• Svar på tråden Hysterisk vid läggdags!
  • Flickan och kråkan

Det är en period med separationsångest runt just året. Sedan undrar jag givetvis när han sover på dagen? Alla våra barn har behövt sova tidigt (före lunch) för vettiga nattningar. Oroligt oavsett just runt året. Våra har ofta sovit bara runt halvtimmen på dagen. När de blivit ett par månader äldre har de sovit mer igen.

• Justgooglehim

Tack för ditt svar!

Han brukar sova middag runt 11.30 och sover då allt mellan 40 minuter upp till 1h30 min.

Om det "bara" är en fas som hör åldern till så känns det lättare att härda ut. Dock är jag orolig för att vi ska falla ur de rutiner vi haft, som har fungerat så bra, om jag kväll efter kväll låter honom somna i vår säng istället för sin egen och att han då fortsätter "vägra" sin egen säng mest bara för att han hellre fortsätter sova i vår....

Givetvis är det ju olika från barn till barn men hur pass lätt är det att komma tillbaka till fungerande rutiner med ett barn strax över året?

• Flickan och kråkan
    Justgooglehim skrev 2014-12-13 22:21:00 följande:

Tack för ditt svar!

Han brukar sova middag runt 11.30 och sover då allt mellan 40 minuter upp till 1h30 min.

Om det "bara" är en fas som hör åldern till så känns det lättare att härda ut. Dock är jag orolig för att vi ska falla ur de rutiner vi haft, som har fungerat så bra, om jag kväll efter kväll låter honom somna i vår säng istället för sin egen och att han då fortsätter "vägra" sin egen säng mest bara för att han hellre fortsätter sova i vår....

Givetvis är det ju olika från barn till barn men hur pass lätt är det att komma tillbaka till fungerande rutiner med ett barn strax över året?

Nu har vi samsovit med våra barn länge, men min erfarenhet av tre barn är att man gör sig själv en björntjänst om man håller på och kämpar med sådana basala behov som sömn, mat, toabesök etc. Av principskäl. Det brukar lösa sig lika fort (eller inte fort) oavsett vad man gör (eller inte gör). Sedan kommer närmandefasen vid 18 månader som är en riktigt jobbig utvecklingsfas för många barn. Ett alternativ kan inte våta att somna honom i er säng och sedan lyfta över honom till hans?
  • Justgooglehim
    Flickan och kråkan skrev 2014-12-14 08:32:08 följande:

Nu har vi samsovit med våra barn länge, men min erfarenhet av tre barn är att man gör sig själv en björntjänst om man håller på och kämpar med sådana basala behov som sömn, mat, toabesök etc. Av principskäl. Det brukar lösa sig lika fort (eller inte fort) oavsett vad man gör (eller inte gör). Sedan kommer närmandefasen vid 18 månader som är en riktigt jobbig utvecklingsfas för många barn. Ett alternativ kan inte våta att somna honom i er säng och sedan lyfta över honom till hans?

Skönt att höra från någon med erfarenhet! Då låter jag det helt enkelt bero och hoppas att det tids nog löser sig av sig själv. Som du skriver så blir detta nog inte bättre av att jag kämpar med rutinerna av principskäl.

Som det är nu får han somna i vår säng och sova där resten av natten, då skriker han sig inte hysterisk i varje fall även om det tar lång tid för honom att somna.

Tack så mycket för att du tog dig tid att svara samt för "tipset" om närmandefasen, bra att veta vad som komma skall! :)
Svar på tråden Hysterisk vid läggdags!