Hysterisk vid läggdags!
Min son fyllde ett år för två veckor sedan och har sedan dess varit omöjlig att få att somna på kvällarna.
Han har sedan födseln varit problematisk med sömnen och haft svårt att somna och ofta många uppvak per natt.
När han var nio månader slutade jag amma honom och sömnen blev då bättre, på så sätt att han lyckades somna på egen hand med endast 1-2 uppvak per natt, till skillnad mot tidigare då han vaknade 1-2 ggr/timme nätterna igenom.
Sedan han var nio månader har rutinen sett exakt likadan ut varje dag.
Middag mellan 16.30-17.00
Bad/dusch, ny blöja och pyjamas 17.30-18.00
Gröt runt 18-tiden
Därefter pyjamas, lite mys i soffan och sängen mellan 18.30-19.00
Han har lagts ner i sin egen säng efter att ha fått godnattpuss och ett "sov så gott, vi ses imorgon". Därefter har jag legat bredvid hans säng tills han somnat.
Han har då, för det mesta, somnat inom 5 minuter.
Vissa kvällar med lite gnäll och gråt, andra kvällar utan att ge ifrån sig ett knyst.
Oftast har han gnällt och gråtit när han har hunnit bli lite övertrött men det har inte varit ngt hysteriskt gråt.
Sedan han fyllde ett år för 2 veckor sedan har han blivit hysterisk vid sänggåendet.
Han skriker och skriker så fort man ens kommer nära hans säng och tillslut somnar han i vår säng efter otaliga försök, i både hans egen säng och vår säng.
Nattningarna kan nu hålla på i över 2 timmar.
Har provat att lägga honom senare men resultatet är detsamma.
Är det någon som varit i samma situation och har några tips och råd?
Varför har det helt plötsligt blivit såhär?
Vi har inte ändrat några rutiner i övrigt heller utan allt är precis som det var tidigare.